Langkau ke kandungan utama

Majalah teknologi bahasa Melayu meningkat naik.

Ada berita yang menyatakan bahawa majalah teknologi dalam bahasa Melayu sedang meningkat naik. Dari segi peningkatan, memanglah bukan spektakular - sekitar 5-6% setahun untuk tempoh 3 tahun kebelakangan ini.

Kalau dibandingkan ini kepada berita jatuhnya jualan akhbar perdana dalam bahasa Melayu, ini berita yang baik.

Apa yang menyebabkan trend senyap ini?

Saya fikir kadar penggunaan internet di kalangan pembaca Melayu muda merupakan faktor utama yang mendorong peningkatan jualan majalah teknologi.

Kedua, wujudnya pembaca baru. Saya percaya pembaca majalah teknologi ini ialah lelaki. Baiknya, satu kumpulan pembaca baru sudah bercambah. Dulu, majoriti pembaca majalah adalah wanita.

Memenuhi keperluan pembaca majalah lelaki akan jadi Blue Ocean kepada penerbit majalah bahasa Melayu.

Apa kesannya dari segi jangka panjang?

Kalau benar faktor pertama itu yang menjadi pendorong utama kepada jualan majalah teknologi, maka semua penerbit dan media mesti ambil perhatian - penggunaan internet semakin meluas, sudah masuk ke kawasan yang lebih kecil. Jika banyak pembaca muda menggunakan medium ini secara eksklusif, habit konsumsi media akan berubah. Semakin kurang yang membeli akhbar bercetak, dan tidak lagi menonton Berita Utama TV3 contohnya.

Kalau lelaki mula membeli majalah (dulunya, majoriti pembeli majalah ialah wanita), maka kita akan lihat syarikat penerbitan majalah di Malaysia melancarkan tajuk-tajuk baru yang khusus kepada lelaki. Mungkin sudah sampai masanya untuk mencari topik-topik baru yang boleh menarik pembaca lelaki, selain sukan, teknologi, ketenteraan, otomotif, agama.

Asal sahaja jangan Playboy masuk pasaran kita selepas Indonesia!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada