Langkau ke kandungan utama

Majoriti kedai buku masih di takuk lama.

Ini satu isu struktural dalam penjualan & pemasaran buku di Malaysia.

Ada beberapa jenis kedai buku
  • Kedai buku korporat seperti MPH, Popular, Kinokuniya, Borders.
  • Kedai Buku & Majalah - biasanya kecil, dan menjual majalah, komik, novel popular.
  • Kedai buku tempatan - ini yang paling banyak, ada di semua pekan-pekan diseluruh negara.
  • Kedai buku koperasi - hanya ada di sekolah, kolej dan universiti.
Kalau kita lihat dari sektor ke sektor, buku ulangkaji peperiksaan ini adalah yang paling besar di Malaysia. Jualan tahunan sektor ini sahaja dianggarkan lebih dari RM400 juta setahun. Ada pelbagai faktor yang menyebabkan perkara ini : keperluan peperiksaan - jadi semua pelajar beli, bukunya murah, dan mudah didapati sehingga ke seluruh ceruk pekan-pekan kecil.

Dianggarkan ada lebih dari 500 kedai buku seluruh negara yang menjual buku ulagkaji peperiksaan.

Bandingkan dengan sektor buku umum. Pada masa ini dijual secara runcit oleh kedai buku korporat (paling besar), dan beberapa kedai buku tempatan yang besar-besar contohnya Badan Cemerlang di JB, Syarikat Muda Osman di KB, Kedai buku Seri Intan di KT, Syarikat Harfa di Pulau Pinang. Selain dari pemain utama di bandar-bandar besar ini, hampir tiada kedai buku tempatan yang menjual buku umum. Jika dikira, outlet yang signifikan menjual buku umum seluruh negara berjumlah kurang dari 100 outlet.

Dari segi jualan tahunan, saya meletakkan buku umum dalam lingkungan RM60 juta setahun. Jauh bezanya dengan sektor buku ulangkaji peperiksaan.

Sektor novel punya nasib yang lebih baik. Kerana produknya adalah bersifat hiburan dan rekreasi, lebih banyak kedai yang menjual novel secara runcit. Secara total saya anggarkan antara 300-400 outlet ada menjual novel, sedikit bawah sahaja dari produk buku umum. Tetapi, dari segi jualan industri, saya fikir sektor novel masih sekitar rm60 juta setahun.

Selagi kedai-kedai buku tidak mengubah persepsi mereka bahawa masyarakat tidak mahu beli buku ilmu, atau buku umum - selagi itu sektor buku umum akan menghadapi masalah untuk berkembang.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada