Langkau ke kandungan utama

Suridah Jalaludin, dalam TheExchange TV3 jumaat lepas.

Saya mengikuti temuramah beliau didalam TV3 pada hari Jumaat lepas.

Ada beberapa perkara yang menarik kepada saya dalam temuramah beliau.

Big Tree diasaskan oleh Suridah pada tahun 1994, dengan pelabur utama terdiri daripada Sunnetic Sdn. Bhd. (56 peratus), CIMB Private Equity (5 peratus) dan Eye Corp Australia (30 peratus).

Soalan, kenapa BigTree menjual sahamnya kepada Media Prime?

Ada lebih dari 50 syarikat yang terlibat didalam bidang pengiklanan outdoor ini.

MP adalah pelabur strategik, bukan sekadar kewangan. Selain itu, menjadi sebahagian dari anak syarikat MP ada kelebihan lain seperti;
  • Peluang untuk Staf BigTree berkembang luar dari bidang pengiklanan outdoor, ke bahagian-bahagian lain dalam kumpulan MP.
  • Masuk kedalam organisasi korporat yang besar adalah satu proses pembelajaran bagi dirinya dan juga bigTree.
  • Kerjasama strategik dengan syarikat media yang paling besar di Malaysia, ini membuka peluang kepada BT untuk pergi ke akaun-akaun pengiklanan baru yang sebelum ini diluar jangkauan BT.
Kemasukan MP kedalam BT juga memberikan kekuatan kepada mereka untuk melakukan konsolidasi dalam pasaran pengiklanan outdoor. BT mungkin dijadikan platform untuk MP membeli beberapa lagi pemain pengiklanan outdoor tempatan.

Bila ditanya, apakah cabaran paling besar di hadapi oleh BT?

Pada beliau, peiklanan outdoor sangat-sangat memerlukan research. Ini berbanding dengan pengklanan TV dan Radio yang banyak telah banyak dikaji. Dengan data research yang lebih baik, akan memberikan pembeli iklan lebih keyakinan untuk menggunakan medium pengiklanan outdoor.

Tentang soalan, apa langkah seterusnya untuk BT?

Pada beliau, banyak lagi kawasan yang belum BT terokai di Malaysia. Contohnya pasaran Pantai Timur, Johor, Sabah & Sarawak masih belum diterokai dengan meluas oleh BT.

Selain itu, penggunaan teknologi baru dalam pengiklanan outdoor seperti skrin LCD akan membolehkan penggunaan ruang yang lebih efisyen.

Setakat ini, rancangan BT masih bernada lokal.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada