Langkau ke kandungan utama

Kalaulah ini semua kertas putih..

Seorang rakan di Bookfest bercerita tentang sejarah hidupnya sebagai orang Sales dalam indistri ini. Beliau sudah bekerja lebih dari 20 tahun menjual buku. Kini beliau adalah pengurus jualan di satu penerbitan multi nasional.

Kata rakan-rakan lain, sekarang ada 2 penerbit yang menguasai pasaran buku kerja low-end untuk sekolah rendah, Unik Didik dan Marshal Cavendish. Kira hebat juga pengurus ini dalam memburu pasaran untuk buku terbitan syarikatnya.

------

Menurut beliau, kalau digalur susur akar semua penerbit buku teks sekolah di Malaysia ini, puncanya ada 2. Satu kumpulan datang dari Delta. Antara anak-anak dari Delta ini termasuklah Sasbadi. Kemudian, ada satu kumpulan lagi. Bapanya Preston. Anak-anaknya juga ramai di pasaran sekarang. Dua kumpulan besar ini merupakan Raja dalam zaman mereka dahulu.

Saya orang baru. "Apa maksudnya King itu?"

Jawap beliau "Zaman dulu, satu sekolah yang besar boleh beri kita jualan sehingga lebih dari RM100K setahun. "

Ini rupanya yang meraka panggil Full colour. Kalau salesman boleh tawan satu sekolah, semua buku kerja (semua subjek, semua tingkatan) akan pakai buku dari satu-satu penerbit itu. Zaman itu hanya ada beberapa sahaja penerbit besar, tolak DBP. Jadi, salesman memang akan bertempur untuk dapat full colour ini.

Zaman ini, sudah ada berpuluh-puluh. Ajaib kalau dapat Full colour lagi.

-----

Cerita kedua beliau adalah tentang bekas bossnya dulu, tahap sifu dalam penerbitan buku teks dan buku kerja sekolah. Satu hari bossnya ajak beliau masuk dalam warehouse.

"Tengok semua buku ini" Bossnya merujuk kepada bertingkat-tingkat buku yang disimpan dalam warehouse - buku baru, lama dan buku return. "Kalau semua masih kertas putih, lebih baik!"

Kami berdua tergelak besar.

Ini memang lawak insider penerbit. Kalau semua kertas tadi masih putih belum dicetak, memang boleh dijual balik dalam pasaran. Kalau sudah bercetak jadi buku, dan nasibnya tidak laku - tidak ada apa yang boleh dibuat kecuali jual 'timbang kati' (pulping kertas buruk).

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada