Langkau ke kandungan utama

Popular Book Fest 2008 - Jualan sampai RM20 juta ?

Saya menghadiri perasmian Popular Book Fest 2008 di Pusat Konvensyen KLCC jumaat lepas.

Ramai rakan-rakan penerbit yang hadir disitu. Setelah lama tak jumpa, biasanya akan mula bertukar-tukar cerita tentang bisnes penerbitan sekarang. Oleh kerana sudah ada dalam Bookfest, maka cerita pertama yang keluar ialah komen tentang bookfest ini sendiri;

1) Menurut Popular, dijangka seramai 450,000 orang akan melawat tahun ini. Ini naik dari 300,000 dalam tahun 2006, dan 400,000 dalam tahun 2007. Kami tidak terkejut kalau lebih dari angka sasaran tercapai. KLIBF 2008 sendiri memecah 2 juta pengunjung, 20% lebih tinggi dari sasaran. Orang Malaysia gila cari buku!

2) Kehadiran besar-besaran penerbit China dalam dewan pameran. Malah, boleh dikatakan kini penerbit dari China mengusai pasaran buku bahasa cina. Tahun sebelum ini kita lihat buku Taiwan banyak di Bookfest. Kini gerai dari China jauh lebih banyak. Menurut rakan saya, ini kerana China menggunakan simplied chinese - manakala buku Taiwan masih menggunakan tradisional chinese. Di Malaysia, pendidikan bahasa Cina sudah menggunakan simplied chinese bermula tahun 80-an dahulu. Oleh itu, kebanyakkan pembaca disini lebih senang dengan buku dari China.

3) Sasaran jualan mereka rasanya tidak kurang dari RM20 juta. Ini berdasarkan pengiraan kasar kami, dan gosip-gosip dari lantai perasmian. Tahun 2007, kita dengan jualan bookfest adalah lebih kurang RM15 juta. Patutlah Popular sudah buat booking untuk KLCC ini selama beberapa tahun ke depan. Memang lebat bisnes mereka disini.

4) Lebih dari 100,000 tajuk ada dipamerkan dalam bookfest. Menurut seorang insider, seksyen bahasa Inggeris dan bahasa Melayu mempamerkan 40,000 tajuk. Bakinya yang 70% lagi ialah tajuk dalam bahasa Cina. Peminat buku bahasa Cina memang boleh muntah tengok pelbagai buku yang dibawa masuk oleh Popular. Mereka ini memang juara kalau sampai soal mengimport buku bahasa Cina dari Taiwan, China dan Hong Kong.

5) Apa yang paling banyak terjual? Menurut kakitangn di lantai pameran adalah buku-buku bestseller yang dijual secara offer. Kami melihat banyak buku-buku bestseller yang dijual secara pukal dengan diskaun setinggi 30%. Menurut beliau, hampir 70% buku yang dipilih pembaca adalah bestseller dengan offer. Patutlah pekedai buku melonggokkan buku-buku begini sebanyak-banyaknya. Apa sudah jadi dengan The Long Tail ?

Besarnya pasaran buku dalam bahasa Cina!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada