Dalam satu tahun ini, pasaran buku agama mendapat pasaran baru - kedai buku dalam Kompleks Membeli Belah (mall).
Kedai buku utama seperti MPH, Popular dan kinokuniya sudah menjual pelbagai jenis buku agama Islam. Selain itu, kemasukan pemain seperti Badan Cemerlang (Johor), Kedai Buku Sarjana Media (Kuala Lumpur), dan juga khabarnya Syarikat Muda Osman (Kelantan) ke mall juga membawa banyak buku agama Islam ke dalam pasaran baru ini. Sekarang, pembaca sudah boleh mencari pelbagai jenis buku agama di mall yang mereka selalu pergi : kalau tidak ada, minta dari kedai buku itu supaya menjual buku-buku agama Islam.
Ada 2 trend yang saya perhatikan dengan kedai buku dalam mall ini;
Satu, kedai buku sendiri sudah mula buat promosi Ramadhan. Lihat di MPH, dan Popular - sebentar lagi mereka akan mula mempromosikan pelbagai buku untuk bulan puasa ini (Sebentar lagi, kerana sekarang sibuk promosi merdeka). Dari buku masakan (sentiasa bestseller dengan wanita Malaysia), sehinggalah kepada buku-buku agama.
Kalau tahun lepas, kami penerbit yang mempromosikan kepada kedai buku supaya dibuat jualan Ramadhan. Tetapi, tahun ini kedai buku telah mengambil alih dan menganjurkan sendiri prosmosi Ramadhan mereka.
Kedua, jualan buku agama di mall belum 'pancit'. Kalau di outlet tradisional, 2 minggu sebelum puasa kita sudah pancit. Kedai buku tradisional sudah tukar kepada menjual kopiah dan kurma.
Menurut mereka 'buku tidak boleh jual dalam bulan puasa'. Sebaliknya, di mall-mall ini kita lihat yang buku-buku agama masih terjual baik. Malah, kita jangka akan semakin naik nanti bila promosi Ramadhan bermula.
Ini semua perkembangan yang sangat baik. Tetapi, untuk perspektif besar, jualan buku agama masih jauh lebih besar di outlet tradisional berbanding tempat lain. Jualan di outlet moden masih kecil walau berkembang pesat. Berita ini sama sekali tidak melepaskan penerbit dari masalah kelembapan jualan dalam bulan puasa - tetapi sekurang-kurangnya sudah ada sinar harapan bagaimana dapat kita atasi cabaran ini.
Harapan saya supaya nanti jualan buku agama bulan puasa boleh setaraf dengan jualan Krismas hujung tahun. Supaya sama hebat dengan jualan buku agama bulan puasa di Indonesia. Supaya masyarakat mengambil sikap bahawa menambah ilmu dalam bulan Ramadhan itu juga satu ibadat.
Amin.
Kedai buku utama seperti MPH, Popular dan kinokuniya sudah menjual pelbagai jenis buku agama Islam. Selain itu, kemasukan pemain seperti Badan Cemerlang (Johor), Kedai Buku Sarjana Media (Kuala Lumpur), dan juga khabarnya Syarikat Muda Osman (Kelantan) ke mall juga membawa banyak buku agama Islam ke dalam pasaran baru ini. Sekarang, pembaca sudah boleh mencari pelbagai jenis buku agama di mall yang mereka selalu pergi : kalau tidak ada, minta dari kedai buku itu supaya menjual buku-buku agama Islam.
Ada 2 trend yang saya perhatikan dengan kedai buku dalam mall ini;
Satu, kedai buku sendiri sudah mula buat promosi Ramadhan. Lihat di MPH, dan Popular - sebentar lagi mereka akan mula mempromosikan pelbagai buku untuk bulan puasa ini (Sebentar lagi, kerana sekarang sibuk promosi merdeka). Dari buku masakan (sentiasa bestseller dengan wanita Malaysia), sehinggalah kepada buku-buku agama.
Kalau tahun lepas, kami penerbit yang mempromosikan kepada kedai buku supaya dibuat jualan Ramadhan. Tetapi, tahun ini kedai buku telah mengambil alih dan menganjurkan sendiri prosmosi Ramadhan mereka.
Kedua, jualan buku agama di mall belum 'pancit'. Kalau di outlet tradisional, 2 minggu sebelum puasa kita sudah pancit. Kedai buku tradisional sudah tukar kepada menjual kopiah dan kurma.
Menurut mereka 'buku tidak boleh jual dalam bulan puasa'. Sebaliknya, di mall-mall ini kita lihat yang buku-buku agama masih terjual baik. Malah, kita jangka akan semakin naik nanti bila promosi Ramadhan bermula.
Ini semua perkembangan yang sangat baik. Tetapi, untuk perspektif besar, jualan buku agama masih jauh lebih besar di outlet tradisional berbanding tempat lain. Jualan di outlet moden masih kecil walau berkembang pesat. Berita ini sama sekali tidak melepaskan penerbit dari masalah kelembapan jualan dalam bulan puasa - tetapi sekurang-kurangnya sudah ada sinar harapan bagaimana dapat kita atasi cabaran ini.
Harapan saya supaya nanti jualan buku agama bulan puasa boleh setaraf dengan jualan Krismas hujung tahun. Supaya sama hebat dengan jualan buku agama bulan puasa di Indonesia. Supaya masyarakat mengambil sikap bahawa menambah ilmu dalam bulan Ramadhan itu juga satu ibadat.
Amin.
Ulasan
- Ashadi Zain
Selain itu, mungkin nanti budaya memberi duit raya boleh digantikan dengan memberi hadiah buku atau boucer-boucer kedai buku yang boleh digantikan dengan buku.
Ini boleh menjadikan amalan memberi hadiah buku sempena hari raya sebagai satu budaya bagi mengantikan kebiasaan memberi duit raya. Duitnya jika tidak dibelanja dengan betul akan disia-siakan saja.
ibnurabi