Langkau ke kandungan utama

Buku Agama dalam Mall : Masih Belum 'Pancit'.

Dalam satu tahun ini, pasaran buku agama mendapat pasaran baru - kedai buku dalam Kompleks Membeli Belah (mall).

Kedai buku utama seperti MPH, Popular dan kinokuniya sudah menjual pelbagai jenis buku agama Islam. Selain itu, kemasukan pemain seperti Badan Cemerlang (Johor), Kedai Buku Sarjana Media (Kuala Lumpur), dan juga khabarnya Syarikat Muda Osman (Kelantan) ke mall juga membawa banyak buku agama Islam ke dalam pasaran baru ini. Sekarang, pembaca sudah boleh mencari pelbagai jenis buku agama di mall yang mereka selalu pergi : kalau tidak ada, minta dari kedai buku itu supaya menjual buku-buku agama Islam.

Ada 2 trend yang saya perhatikan dengan kedai buku dalam mall ini;

Satu, kedai buku sendiri sudah mula buat promosi Ramadhan. Lihat di MPH, dan Popular - sebentar lagi mereka akan mula mempromosikan pelbagai buku untuk bulan puasa ini (Sebentar lagi, kerana sekarang sibuk promosi merdeka). Dari buku masakan (sentiasa bestseller dengan wanita Malaysia), sehinggalah kepada buku-buku agama.

Kalau tahun lepas, kami penerbit yang mempromosikan kepada kedai buku supaya dibuat jualan Ramadhan. Tetapi, tahun ini kedai buku telah mengambil alih dan menganjurkan sendiri prosmosi Ramadhan mereka.

Kedua, jualan buku agama di mall belum 'pancit'. Kalau di outlet tradisional, 2 minggu sebelum puasa kita sudah pancit. Kedai buku tradisional sudah tukar kepada menjual kopiah dan kurma.

Menurut mereka 'buku tidak boleh jual dalam bulan puasa'. Sebaliknya, di mall-mall ini kita lihat yang buku-buku agama masih terjual baik. Malah, kita jangka akan semakin naik nanti bila promosi Ramadhan bermula.

Ini semua perkembangan yang sangat baik. Tetapi, untuk perspektif besar, jualan buku agama masih jauh lebih besar di outlet tradisional berbanding tempat lain. Jualan di outlet moden masih kecil walau berkembang pesat. Berita ini sama sekali tidak melepaskan penerbit dari masalah kelembapan jualan dalam bulan puasa - tetapi sekurang-kurangnya sudah ada sinar harapan bagaimana dapat kita atasi cabaran ini.

Harapan saya supaya nanti jualan buku agama bulan puasa boleh setaraf dengan jualan Krismas hujung tahun. Supaya sama hebat dengan jualan buku agama bulan puasa di Indonesia. Supaya masyarakat mengambil sikap bahawa menambah ilmu dalam bulan Ramadhan itu juga satu ibadat.

Amin.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Ya, budaya menimba ilmu semasa bulan puasa patut diterapkan di kalangan masyarakat Malaysia, yakni sama ada ilmu fardhu ain, mahupun fardhu kifayah. Satu cadangan yang bernas!

- Ashadi Zain
Tanpa Nama berkata…
Jadikan membaca sebagai satu ibadah bukan sahaja hobi mengisi masa terluang atau amalan bila terdesak untuk peperiksaan.

Selain itu, mungkin nanti budaya memberi duit raya boleh digantikan dengan memberi hadiah buku atau boucer-boucer kedai buku yang boleh digantikan dengan buku.

Ini boleh menjadikan amalan memberi hadiah buku sempena hari raya sebagai satu budaya bagi mengantikan kebiasaan memberi duit raya. Duitnya jika tidak dibelanja dengan betul akan disia-siakan saja.

ibnurabi

Catatan popular daripada blog ini

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan.
------------------------

http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htmOleh W. Rahimah DramanHasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bahan bacaa…

Kedai buku terpakai - satu penilaian semula

Sengaja digunakan tajuk klise yang biasa dipakai dalam kertas akademik.

Akhir-akhir ini saya cuba mengumpulkan buku-buku biografi individu dan juga syarikat media utama dalam dunia. Kebanyakkan buku ini pernah terbit dalam tahun 80an (era 'greed is good') dan 90an (era 'internet bubble'). Sangat sedikit yang boleh dicari dalam kedai buku besar.

Saya terjumpa beberapa tajuk dalam subjek ini di kedai-kedai buku terpakai.

Sistem penjualan buku hari ini tidak membenarkan banyak buku mempunyai jangka hayat yang lama di rak. Kedai buku besar biasanya hanya mahu menjual frontlist (buku baru), bestseller dan juga backlist yang evergreen sahaja. Ini realiti peruncitan buku hari ini.

Untuk mencari buku-buku lama, dalam konteks ini terbit lebih dari 3 tahun lepas dan kurang popular, kita perlu pergi ke perpustakaan atau kedai buku terpakai.

Rare book itu subjek lain.

Ebook di Malaysia tahun 2017 (Part 1/4).

Hari ini, pembaca tempatan dalam bahasa Melayu, yang mahu buku dalam format ebook sudah ada pelbagai pilihan.

Servis ebook dalam bahasa Melayu boleh dikelaskan kepada beberapa jenis;
Pay Per Download (PPD), atau dipanggil juga a la carte, Subscription atau dipanggil juga sebagai ebook buffet, Pinjam dari perpustakaan digital (elibrary), danSelf publish platform yang rata-rata menawarkan pembacaan secara percuma. Semua bergantung kepada jenis buku yang kita mahu, dan bajet.

A. Kategori Pay Per Download, atau a la carte.

Konsep yang paling awal, dan paling difahami oleh pembaca ebook. Pilih ebook, bayar dan ebook yang telah dibeli akan kekal dalam pustaka anda (selagi platform itu masih hidup).

Di Malaysia khususnya, pemain utama konsep ini ialah Google Play Books. Google Play sudah terbina dalam setiap telefon Android. 

Dalam Google Play, pilih Books.

 Kemudian pilih Books in Malay.
Ada beribu-ribu tajuk buku tempatan kini dijual di dalam Google Play Books.

Kedai Play Books menawarka…