Langkau ke kandungan utama

Buku Agama dalam Mall : Masih Belum 'Pancit'.

Dalam satu tahun ini, pasaran buku agama mendapat pasaran baru - kedai buku dalam Kompleks Membeli Belah (mall).

Kedai buku utama seperti MPH, Popular dan kinokuniya sudah menjual pelbagai jenis buku agama Islam. Selain itu, kemasukan pemain seperti Badan Cemerlang (Johor), Kedai Buku Sarjana Media (Kuala Lumpur), dan juga khabarnya Syarikat Muda Osman (Kelantan) ke mall juga membawa banyak buku agama Islam ke dalam pasaran baru ini. Sekarang, pembaca sudah boleh mencari pelbagai jenis buku agama di mall yang mereka selalu pergi : kalau tidak ada, minta dari kedai buku itu supaya menjual buku-buku agama Islam.

Ada 2 trend yang saya perhatikan dengan kedai buku dalam mall ini;

Satu, kedai buku sendiri sudah mula buat promosi Ramadhan. Lihat di MPH, dan Popular - sebentar lagi mereka akan mula mempromosikan pelbagai buku untuk bulan puasa ini (Sebentar lagi, kerana sekarang sibuk promosi merdeka). Dari buku masakan (sentiasa bestseller dengan wanita Malaysia), sehinggalah kepada buku-buku agama.

Kalau tahun lepas, kami penerbit yang mempromosikan kepada kedai buku supaya dibuat jualan Ramadhan. Tetapi, tahun ini kedai buku telah mengambil alih dan menganjurkan sendiri prosmosi Ramadhan mereka.

Kedua, jualan buku agama di mall belum 'pancit'. Kalau di outlet tradisional, 2 minggu sebelum puasa kita sudah pancit. Kedai buku tradisional sudah tukar kepada menjual kopiah dan kurma.

Menurut mereka 'buku tidak boleh jual dalam bulan puasa'. Sebaliknya, di mall-mall ini kita lihat yang buku-buku agama masih terjual baik. Malah, kita jangka akan semakin naik nanti bila promosi Ramadhan bermula.

Ini semua perkembangan yang sangat baik. Tetapi, untuk perspektif besar, jualan buku agama masih jauh lebih besar di outlet tradisional berbanding tempat lain. Jualan di outlet moden masih kecil walau berkembang pesat. Berita ini sama sekali tidak melepaskan penerbit dari masalah kelembapan jualan dalam bulan puasa - tetapi sekurang-kurangnya sudah ada sinar harapan bagaimana dapat kita atasi cabaran ini.

Harapan saya supaya nanti jualan buku agama bulan puasa boleh setaraf dengan jualan Krismas hujung tahun. Supaya sama hebat dengan jualan buku agama bulan puasa di Indonesia. Supaya masyarakat mengambil sikap bahawa menambah ilmu dalam bulan Ramadhan itu juga satu ibadat.

Amin.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Ya, budaya menimba ilmu semasa bulan puasa patut diterapkan di kalangan masyarakat Malaysia, yakni sama ada ilmu fardhu ain, mahupun fardhu kifayah. Satu cadangan yang bernas!

- Ashadi Zain
Tanpa Nama berkata…
Jadikan membaca sebagai satu ibadah bukan sahaja hobi mengisi masa terluang atau amalan bila terdesak untuk peperiksaan.

Selain itu, mungkin nanti budaya memberi duit raya boleh digantikan dengan memberi hadiah buku atau boucer-boucer kedai buku yang boleh digantikan dengan buku.

Ini boleh menjadikan amalan memberi hadiah buku sempena hari raya sebagai satu budaya bagi mengantikan kebiasaan memberi duit raya. Duitnya jika tidak dibelanja dengan betul akan disia-siakan saja.

ibnurabi

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada