18 November, 2008

Telekom Sendiri Akan Pergi Ke Content?

CreditSuisse dalam laporan harian bertarikh 12hb November yang meletakkan saham TM pada Underperform mengatakan bahawa;

" Rather than focussing on maximising cash flow generation from existing operations, management’s strategy seems to be shifting towards more aggressive investment in non-core areas (e.g. IPTV,content, business process outsourcing) in an attempt to grow "

Menurut penganalisis ini, motivasi utama pengurusan TM untuk pergi ke bidang baru ini ada kena mengena dengan projek HSBB

" the issue seems to be with what we have previously highlighted as the key risk facing Telekom Malaysia – the government’s high-speed broadband project (HSBB)....... the wider concern is that management now sees the rollout as a platform for growth into other areas, most notably IPTV. "

Dengan pertukaran strategi ini, pasti ada peluang untuk pengeluar Content di Malaysia.

Yang saya tidak pasti, sejauh manakah Telekom boleh berjaya dalam bidang yang bukan teras kepada bisnes mereka. Beberapa eksperimen dalam penghasilan content sebelum ini juga tidak menunjukkan hasil yang berjaya secara komersil.

Tiada ulasan: