Di Malaysia, untuk penerbit buku umum (bermaksud semua jenis buku selain buku sekolah dan buku teks universiti) adalah menjadi satu kemestian untuk masuk ke pasaran kedai buku berangkai (chain bookstores).
Kalau mahu distribusi dan volume yang besar, mesti pergi ke chains. Noktah.
(Penafian : Ini mazhab saya sendiri. Ada banyak juga penerbit yang sama sekali tidak bersetuju dengan pendapat ini)
Ini menyebabkan chains mempunyai pengaruh yang kuat kepada penerbit, terutamanya penerbit yang menjadi pembekal utama mereka. Mereka juga mula menggunakan pengaruh ini untuk mendapatkan terma yang lebih baik dari penerbit.
Antara perkara yang selalu menjadi topik tarik-tali adalah soal diskaun dagangan, sokongan untuk aktiviti pemasaran (beli iklan dalam majalah mereka, ikut dalam pameran, aturkan sesi bersama pengarang dan lain-lain), soal kos logistik, dan juga keutamaan untuk mendapatkan stok.
Penerbit sebaliknya akan menekankan timbal-balas seperti pameran pukal (bulk display), jualan per outlet yang lebih tinggi, ruang rak yang lebih besar untuk buku mereka, pesanan ulang (replenisment) yang lebih cepat dan lebih tinggi, dan terma bayaran yang lebih pantas.
Perkara ini boleh menjadi satu perkara yang sihat, selagi mana kedua-dua pihak faham bahawa ini mesti menjadi situasi win-win kepada kedua-dua pihak. Ia akan menjadi pahit dan kombatif, jika hanya satu pihak sahaja yang mendapat faedah, dan satu pihak lagi (penerbit-lah itu biasanya) tidak dapat melihat perkembangan dalam jualannya.
Ada juga pemikiran baru yang sedang bertiup di kalangan penerbit yang sudah lama membekal kepada chains - bahawa sudah sampai masanya untuk penerbit membuat diversifikasi tempat jualan. Kalau dulu, outlet chains di bandar-bandar besar menjadi fokus jualan, kini penerbit mesti membangunakan kedai-kedai tempatan di bandar-bandar yang lebih kecil. Kedai-kedai tempatan boleh menjadi pengimbang kepada pengaruh chains.
Saya sendiri percaya bahawa dalam tahun-tahun mendatang, penerbit mesti membuat diversifikasi ini dan pergantungan kepada chains. Ada banyak outlet buku bukan mass market yang boleh dikembangkan dengan hebat sekali. Antara niche yang terbukti berjaya sekarang;
Ambil contoh sahaja untuk pasaran Melayu di Kota Bharu, saya fikir agak naif bila satu chains yang bersifat nasional ingin menjalankan promosi Krismas di sana. Mereka lebih baik membuat lokalisasi kepada aktiviti promosi yang dijalankan.
Sebaliknya kedai buku tempatan sudah bersedia untuk jualan post-hari raya haji di sana. Seperti yang kita tahu, hari raya haji akan menyaksikan trafik balik kampung yang tinggi di Kota Bharu, dan kedai buku tempatan sudah bersedia untuk mengambil kesempatan atas kebanjiran trafik ini.
Kalau mahu distribusi dan volume yang besar, mesti pergi ke chains. Noktah.
(Penafian : Ini mazhab saya sendiri. Ada banyak juga penerbit yang sama sekali tidak bersetuju dengan pendapat ini)
Ini menyebabkan chains mempunyai pengaruh yang kuat kepada penerbit, terutamanya penerbit yang menjadi pembekal utama mereka. Mereka juga mula menggunakan pengaruh ini untuk mendapatkan terma yang lebih baik dari penerbit.
Antara perkara yang selalu menjadi topik tarik-tali adalah soal diskaun dagangan, sokongan untuk aktiviti pemasaran (beli iklan dalam majalah mereka, ikut dalam pameran, aturkan sesi bersama pengarang dan lain-lain), soal kos logistik, dan juga keutamaan untuk mendapatkan stok.
Penerbit sebaliknya akan menekankan timbal-balas seperti pameran pukal (bulk display), jualan per outlet yang lebih tinggi, ruang rak yang lebih besar untuk buku mereka, pesanan ulang (replenisment) yang lebih cepat dan lebih tinggi, dan terma bayaran yang lebih pantas.
Perkara ini boleh menjadi satu perkara yang sihat, selagi mana kedua-dua pihak faham bahawa ini mesti menjadi situasi win-win kepada kedua-dua pihak. Ia akan menjadi pahit dan kombatif, jika hanya satu pihak sahaja yang mendapat faedah, dan satu pihak lagi (penerbit-lah itu biasanya) tidak dapat melihat perkembangan dalam jualannya.
Ada juga pemikiran baru yang sedang bertiup di kalangan penerbit yang sudah lama membekal kepada chains - bahawa sudah sampai masanya untuk penerbit membuat diversifikasi tempat jualan. Kalau dulu, outlet chains di bandar-bandar besar menjadi fokus jualan, kini penerbit mesti membangunakan kedai-kedai tempatan di bandar-bandar yang lebih kecil. Kedai-kedai tempatan boleh menjadi pengimbang kepada pengaruh chains.
Saya sendiri percaya bahawa dalam tahun-tahun mendatang, penerbit mesti membuat diversifikasi ini dan pergantungan kepada chains. Ada banyak outlet buku bukan mass market yang boleh dikembangkan dengan hebat sekali. Antara niche yang terbukti berjaya sekarang;
- outlet kedai buku sekolah yang fokus kepada servis di pasaran sekolah,
- koperasi buku universiti yang menjual buku teks universiti dan kolej,
- kedai buku agama,
- news & magazine stand,
- dan juga chains yang bersifat tempatan (seperti SQ utama, SMO, Kedai Buku Banggol)
Ambil contoh sahaja untuk pasaran Melayu di Kota Bharu, saya fikir agak naif bila satu chains yang bersifat nasional ingin menjalankan promosi Krismas di sana. Mereka lebih baik membuat lokalisasi kepada aktiviti promosi yang dijalankan.
Sebaliknya kedai buku tempatan sudah bersedia untuk jualan post-hari raya haji di sana. Seperti yang kita tahu, hari raya haji akan menyaksikan trafik balik kampung yang tinggi di Kota Bharu, dan kedai buku tempatan sudah bersedia untuk mengambil kesempatan atas kebanjiran trafik ini.
Ulasan
pada pendapat saya,semua bisnes sekarang lebih terarah kepada 'localisation'...kalau mahu bersaing,perlu lebih tahu pasaran lokal...kita bukan macam dulu lagi,pasaran sekarang lebih 'demanding'...lebih 'personal'...
wassalam.
Pekedai berubah cara pemikiran dan operasinya. Ini kerana cuaca dan kuasa memilih dan membeli pelanggan sekarang semakin canggih dan informasi hanya di hujung jari serta mudah bawa. Oleh itu pekedai perlu selari dengan keadaan ini.
Mungkin perubahannya perlu daripada segi lokasi,ruang lantai kedai, pemilihan buku yang akan dijual, cara promosi.
Amat penting ialah kakitangan yang mengendali pemilihan dan pembelian buku yang akan dijual juga sekurang-kurang mempunyai minat atau kemahuan untuk suka dan cintakan buku. Tidak semestinya suka membaca buku. Tetapi mempunyai deria ke-6 yang berkenaan buku. Juga yang amat penting kekuatan kewangan kedai itu sendiri bagi menampung stok yang bakal dijual.
ibnurabi