Langkau ke kandungan utama

PPSMI : Nasi Sudah Jadi Bubur

Pertama sekali, tahniah TPM kerana berani dan bijak.

Tahniah TPM!

Bijak! Beliau mengaku bahawa data yang dikumpul menunjukkan bahasa polisi ini gagal sama sekali meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris. Perbelanjaan lebih dari R 4 Billion, dan penguasaan bahasa Inggeris pelajar hanya naik tidak sampai 3%.

Bijak kerana beliau tidak membenarkan prejudis peribadi menguasai pemikirannya, tetapi membenarkan rasional data memandu keputusan beliau.

Berani kerana sanggup menangani isu nasional yang sebegini besar dengan bijak. Bukan calang orang yang sanggup mengadap Tun Mahathir untuk memberitahu beliau tentang kegagalan polisi PPSMI yang diasaskan oleh beliau itu. Anak jantan. Najib sendiri belum pasti berani ambil risiko ini, kalau Hishamuddin jauh sekali.

Saya hormat beliau kerana berani ambil keputusan ini.

Masalah Sebenar Sudah Pecah.

Seterusnya, kitaa lihat sekarang masalah sebenar dalam pengajaaran bahasa Inggeris -
  • Isu guru yang tidak cukup sampai 14000 orang.
  • Isu kompetansi guru bahasa Inggeris di sekolah.
  • Isu sumber untuk kelas bahasa Inggeris, dan masa pengajaran
Inilah masalah sebenar yang menyebabkan penguasaan bahasa Inggeris jatuh.

Bapak menteri (terutamanya Hishamuddin 'sengih'),

Cara berfikir kita mesti kemas. Jangan berfikir secara herot perot.

Kalau kelas bahasa Inggeris yang bermasalah, selesaikan disini. Jangan melalut mengganggu kelas sains dan matematik. Tidak ada kena mengena sama sekali.

Oleh kerana jelas sekali beliau ini kurang bijak, saya guna analogi. Ambil contoh, sistem stering kereta kita rosak. Tetapi kita bawak pergi kedai cat badan, dan sembur cat baru. Lepas 5 tahun, kita masih merengek kenapa stering kita masih tak betul. Bukankah bodoh namanya pergi cat badan kereta itu - nampak cantik, tapi masalah stering makin bocor dan bobrok. Malah, boleh bawa kepada terjadi kemalangan oleh sebab kelemahan akal kita itu.

Kamu sudah belanjakan RM 4 Billion wang rakyat untuk projek yang ROInya sangat buruk. Kalau kamu jadi pengurus, saya sudah pecat.

Saya mahu pengurus yang cekap dalam mengkaji dan memilih solusi terbaik, yang paling efektif dan memberikan ROI terbaik untuk dana kita.

Nasib baik ada Muhyiddin.

Melihat Kebelakang.

Kalau perkara ini ditangani dari awal, pasti defisit ini tidak akan jadi sebegitu buruk.

Kalau kita menggunakan RM4 billion itu secara bijak;
  • Membangunkan universiti bahasa moden dan Institusi latihan guru
  • Mengambil dan melatih guru secukupnya
  • Membangunkan pedagogi baru (atau beli dari luar kalau perlu)
  • Dan seterusnya
Kita boleh cakap lagi dan lagi tentang apa kita patut buat dulu. Kata kerjanya disini - kalau.

Sekarang nasi sudah jadi bubur.

Ulasan

wahyu deen berkata…
Assalamualaikum... Tuan Arief.

Saya menyokong dan bersetuju dengan hujah-hujah dari Tuan.
Memang bagus sangat-sangat PPSMI dimansuhkan.

Cuma, persoalan yang pasti timbul, kenapa mengambil masa yang lama sehingga tahun 2012.

Pelbagai tanda tanya telah timbul sekarang.
Adakah pemansuhan ini hanya gimik politik?

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada