Langkau ke kandungan utama

Terma baru Apple mencekik penerbit ebook.

Baru-baru ini Apple mengumumkan terma baru untuk App yang digunakan bagi menjual buku : App mesti menggunakan sistem bayaran dari Apple. Ini bermakna, Apple akan mengambil komisyen 30% dari semua transaksi jualan buku yang berlaku secara in-App purchase.

Pada masa ini, untuk pengguna iPhone/iPad di Malaysia, kita hanya ada kedai buku Kobo yang menjual pelbagai jenis bestseller antarabangsa. Kobo tidak menjual buku dalam Appnya. Buku dibeli dengan menggunakan browser. Dengan perubahan terma baru ini, Kobo akan dipaksa menggunakan in-App purchase dari Apple.

Ini menyebabkan penerbit buku terpukul dari segi margin. Kalau penerbit majalah atau akhbar, mereka akan hilang data pelanggan.

Ambil sahaja contoh berikut;

A. Cara lama, dengan pembelian menggunakan browser.
Harga buku : RM 10
Komisyen Kobo 50% : RM5
Penerbit dapat : RM 5
Royalti pengarang 25% : RM1.25

B. Dengan in-App purchase dari Apple.
Harga buku : RM 10
Komisyen transaksi Apple 30% : RM3.00
Baki kepada Kobo : RM 7.00
Komisyen Kobo 50% : RM 3.50
Penerbit dapat : RM3.50
Royalti pengarang 25% : RM 0.875

Pengarang dan penerbit hilang 30% pendapatannya tanpa apa-apa nilai tambah dari Apple.

Dengan terma baru ini juga, pendapatan pengarang dari senaskah jualan e-book adalah lebih rendah berbanding dengan jualan senaskah p-book (printed book). Dalam p-book, pengarang mendapat 10% atau RM1.00 bagi setiap naskah terjual.

Saya menggunakan contoh Kobo, kerana pada masa ini - Kobo ialah kedai buku ebook yang boleh digunakan oleh pembaca Malaysia.

Tidak lama lagi, mungkin seawal suku ke-4 tahun 2011, pengguna Malaysia akan dapat menggunakan Google Editions. Google Editions juga akan menghadapi masalah yang sama apabila mahu digunakan dengan iPhone/iPad.

Saya mengharapkan dalam tahun 2011 nanti, lebih banyak platform akan menjadi semakin kuat contohnya Android, RIM, dan juga Windows Mobile. Ini sekurang-kurangnya akan memebrikan lebih banyak pilihan kepada pembaca, pengarang dan penerbit untuk mendapat terma yang lebih wajar dalam menjual ebook mereka.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada