Langkau ke kandungan utama

5 penerbit utama untuk Pendidikan Tinggi

Pasaran buku berasaskan silibus ini bernilai beratus-ratus juta setahun.

Jenis produknya terdiri dari buku teks, buku kerja/revision/rujukan/persediaan peperiksaan, alat bantu mengajar. Secara umumnya, saya tidak masukkan jurnal dan buku profesional, yang lebih fokus kepada practitioner, bukan pelajar.

Kalau kita lihat secara bertahap, buku berasaskan silibus boleh difokuskan kepada tahap dibawah;
  1. Prasekolah
  2. Sek Rendah
  3. Sek Menengah
  4. STPM/A-level
  5. Kolej/Universiti.
Sehingga kini, penerbit tempatan hanya mampu menerbit buku dalam kategori Prasekolah hingga Sekolah menengah. Banyak penerbit kecil dan baru, menerbitkan buku untuk pasaran sekolah rendah. Penerbit tempatan yang lebih kukuh pula, kuat di pasaran sekolah menengah seperti Sasbadi, Pelangi, Cerdik, Oxford Fajar.

Bagi tahap STPM, ini diterbitkan oleh penerbit yang punya hubungan antarabangsa - Pearson Malaysia dan Oxford Fajar. Lebih sukar subjek itu, lebih besar penerbitnya.

Jika kita masuk ke peringkat Pendidikan tinggi, majoriti buku-bukunya adalah diterbitkan oleh nama besar seperti ;
  • McGraw-Hill
  • Wiley
  • Taylor-Francis
  • Pearson
  • Cengage
5 penerbit utama ini menguasai pasaran buku teks Universiti dan Kolej di Malaysia. Jika kita lhat, mereka ini setiap satunya mempunyai beribu-ribu tajuk speciality dalam semua bidang pendidikan tinggi, dari falsafah, kepada kejuruteraan, perubatan hinggalah kepada sains sukan dan sebagainya.

Inilah satu kelebihan strategik yang dipunyai oleh penerbit antarabangsa. Bisnes penerbitan buku teks kolej/universiti ini stabil, dan konsisten dari tahun ke tahun selaras dengan perkembangan pendidikan tinggi.

Berbanding dengan bisnes buku umum (general book trade), yang sangat bergantung kepada tajuk-tajuk Hit. Jika tahun itu tiada tajuk Hit, maka sangat sukar untuk memberikan prestasi perkembangan yang baik.

Bagi banyak pengimport buku teks kolej & universiti Malaysia, tentangan paling kuat mereka adalah isu pemain dari Singapura. Kebanyakkan penerbit antarabangsa menggunakan syarikat-syarikat di Singapura sebagai agen/pengedar mereka. Walhal, pasaran utama mereka adalah Malaysia (Indonesia & Thailand banyak menterjemah!). Tetapi, harus melalui kutipan tol di Singapura.

Banyak pengimport ini sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk melangkau Singapura, dan mendapatkan hak agensi/mengedar terus ke Malaysia. Mereka percaya, jika diberikan hak terus, mereka dapat menjual lebih banyak buku dan mengutip lebih banyak untung.

Tanda-tanda awal telah mula nampak; contohnya dari segi Pesta Buku. Dalam tahun 80-an, semua perpustakawan, pensyarah dan ahli akademik akan turun ke Singapore Book Fair untuk melihat dan memilih buku terbaru. Kini, semuanya berlaku di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur. Malah, semua agensi/pengedar dari Singapura akan membuka gerai di Malaysia.

Saya doakan kejayaan rakan-rakan dari Malaysia ini.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada