Langkau ke kandungan utama

5 penerbit utama untuk Pendidikan Tinggi

Pasaran buku berasaskan silibus ini bernilai beratus-ratus juta setahun.

Jenis produknya terdiri dari buku teks, buku kerja/revision/rujukan/persediaan peperiksaan, alat bantu mengajar. Secara umumnya, saya tidak masukkan jurnal dan buku profesional, yang lebih fokus kepada practitioner, bukan pelajar.

Kalau kita lihat secara bertahap, buku berasaskan silibus boleh difokuskan kepada tahap dibawah;
  1. Prasekolah
  2. Sek Rendah
  3. Sek Menengah
  4. STPM/A-level
  5. Kolej/Universiti.
Sehingga kini, penerbit tempatan hanya mampu menerbit buku dalam kategori Prasekolah hingga Sekolah menengah. Banyak penerbit kecil dan baru, menerbitkan buku untuk pasaran sekolah rendah. Penerbit tempatan yang lebih kukuh pula, kuat di pasaran sekolah menengah seperti Sasbadi, Pelangi, Cerdik, Oxford Fajar.

Bagi tahap STPM, ini diterbitkan oleh penerbit yang punya hubungan antarabangsa - Pearson Malaysia dan Oxford Fajar. Lebih sukar subjek itu, lebih besar penerbitnya.

Jika kita masuk ke peringkat Pendidikan tinggi, majoriti buku-bukunya adalah diterbitkan oleh nama besar seperti ;
  • McGraw-Hill
  • Wiley
  • Taylor-Francis
  • Pearson
  • Cengage
5 penerbit utama ini menguasai pasaran buku teks Universiti dan Kolej di Malaysia. Jika kita lhat, mereka ini setiap satunya mempunyai beribu-ribu tajuk speciality dalam semua bidang pendidikan tinggi, dari falsafah, kepada kejuruteraan, perubatan hinggalah kepada sains sukan dan sebagainya.

Inilah satu kelebihan strategik yang dipunyai oleh penerbit antarabangsa. Bisnes penerbitan buku teks kolej/universiti ini stabil, dan konsisten dari tahun ke tahun selaras dengan perkembangan pendidikan tinggi.

Berbanding dengan bisnes buku umum (general book trade), yang sangat bergantung kepada tajuk-tajuk Hit. Jika tahun itu tiada tajuk Hit, maka sangat sukar untuk memberikan prestasi perkembangan yang baik.

Bagi banyak pengimport buku teks kolej & universiti Malaysia, tentangan paling kuat mereka adalah isu pemain dari Singapura. Kebanyakkan penerbit antarabangsa menggunakan syarikat-syarikat di Singapura sebagai agen/pengedar mereka. Walhal, pasaran utama mereka adalah Malaysia (Indonesia & Thailand banyak menterjemah!). Tetapi, harus melalui kutipan tol di Singapura.

Banyak pengimport ini sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk melangkau Singapura, dan mendapatkan hak agensi/mengedar terus ke Malaysia. Mereka percaya, jika diberikan hak terus, mereka dapat menjual lebih banyak buku dan mengutip lebih banyak untung.

Tanda-tanda awal telah mula nampak; contohnya dari segi Pesta Buku. Dalam tahun 80-an, semua perpustakawan, pensyarah dan ahli akademik akan turun ke Singapore Book Fair untuk melihat dan memilih buku terbaru. Kini, semuanya berlaku di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur. Malah, semua agensi/pengedar dari Singapura akan membuka gerai di Malaysia.

Saya doakan kejayaan rakan-rakan dari Malaysia ini.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini....

Siapa Perlu Beli Buku Teks Sendiri?

Ini soalan yang dijawab oleh BBT dalam perbincangan ringkas dengan Persatuan Penerbit beberapa hari lepas. 1. Pelajar MRSM. Sebagai bekas pelajar MRSM Kuantan, saya arif tentang keperluan kami pelajar MRSM. Semua buk teks kena beli sendiri. 2. Pelajar sekolah swasta lain. Sekolah antarabangsa, sekolah swasta islam, sekolah swasta cina, sekolah swasta pendidikan khas. Semua pelajar ini kena beli sendiri. Data ada di Bahagian Pelajaran Swasta (yang websitenya masih tidak diupdate dari tahun 2007) 3. Ibu bapa yang mahu anaknya guna buku baru. Mereka tidak mahu buku teks usang dari skim pinjaman. 4. Pelajar yang terpaksa membeli buku ganti kerana hilang/rosak dan sebagainya. Mesti beli buku baru. 5. Cikgu yang masih menuntut di Institut Latihan Guru. Semua orang-orang ini perlu kepada buku teks di pasaran terbuka. Masalah utama mereka ialah kebanyakkan kedai buku tidak lagi menjual buku teks, sejak menteri mengumumkan dasar buku teks percuma untuk semua. Alasan pekedai buku ialah tidak ada...

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah...