Ada 2 pergerakan yang signifikan dalam Media & Publishing yang dilaporkan oleh TheEdge edisi 10 Dec 2007, kedua-duanya tentang akhbar.
Pertama, NSTP menjual Malay Mail.
Malay mail dijual kepada Gabungan Kasturi Sdn Bhd. Gabungan kasturi dipegang oleh Datuk Mohd Ibrahim (BluInc), Abd Rahman Ahmad (MD Media Prima), Shahril Ridza (MRCB) dan dipercayai GK adalah terkait dengan kepentingan UMNO.
Selepas penjualan ini, MM dipercayai akan menjadi akhbar gaya hidup & hiburan. Kakitangan MM diberikan pilihan untuk VSS, diserap ke NSTP, atau menyertai BlueInc.
MM pernah mencapai edaran setinggi 70,000 sehari dalam tahun 96, dan kemudiannya jatuh sehingga 20,000 sehari dalam tahun 2006.
Kini, MM dirombak semula untuk memfokus kepada pembaca muda dengan isi hiburan, gaya hidup dan sukan. Menurut pengurusan baru, ini supaya lebih bersinergi dengan BlueInc dan MediaPrima.
Ada banyak sebab yang diberikan tentang kejatuhan MM;
Kedua, penggabung syarikat media bawah Tan Sri Tiong Hiew King mendapat lampu hijau dari SC.
Gabungan Sin Chew Media Corp, Nanyang Press Holding dan juga Ming Pao Enterprise (syarikat public listed di Hong Kong) diluluskan oleh SC.
Ming Pao akan menjadi holding company untuk kumpulan ini, yang akan mendapat status dual listing - Malaysia dan Hong Kong. Sin Chew & Nanyang akan di delisted dari Bursa.
Kumpulan ini akan menjadi penerbit akhbar bahasa cina terbesar di Malaysia, dan berharap untuk menggunakan platform Ming Pao untuk menembusi pasaran China. Mereka percaya satu hari nanti, kumpulan ini boleh menjadi kumpulan media yang besar dalam bahasa cina untuk pasaran global.
Pertama, NSTP menjual Malay Mail.
Malay mail dijual kepada Gabungan Kasturi Sdn Bhd. Gabungan kasturi dipegang oleh Datuk Mohd Ibrahim (BluInc), Abd Rahman Ahmad (MD Media Prima), Shahril Ridza (MRCB) dan dipercayai GK adalah terkait dengan kepentingan UMNO.
Selepas penjualan ini, MM dipercayai akan menjadi akhbar gaya hidup & hiburan. Kakitangan MM diberikan pilihan untuk VSS, diserap ke NSTP, atau menyertai BlueInc.
MM pernah mencapai edaran setinggi 70,000 sehari dalam tahun 96, dan kemudiannya jatuh sehingga 20,000 sehari dalam tahun 2006.
Kini, MM dirombak semula untuk memfokus kepada pembaca muda dengan isi hiburan, gaya hidup dan sukan. Menurut pengurusan baru, ini supaya lebih bersinergi dengan BlueInc dan MediaPrima.
Ada banyak sebab yang diberikan tentang kejatuhan MM;
- Cuba menjadi akhbar nasional, dari asalnya akhbar lembah kelang sahaja. Keputusannya, tidak berjaya menjadi akhbar nasional.
- Cuba menjadi akhbar pagi, dan berlawan dengan banyak akhbar nasional pagi. Ini lari dari tradisi asal akhbar petang.
- TheStar menerbitkan seksyen Classified pada akhir 90-an, dengan harga iklan yang lebih murah. Banyak pengiklan lari ke TheStar. MM pernah terkenal dengan seksyen Classifiednya yang penuh dengan iklan kerja, dan jualan produk yang pelbagai.
Kedua, penggabung syarikat media bawah Tan Sri Tiong Hiew King mendapat lampu hijau dari SC.
Gabungan Sin Chew Media Corp, Nanyang Press Holding dan juga Ming Pao Enterprise (syarikat public listed di Hong Kong) diluluskan oleh SC.
Ming Pao akan menjadi holding company untuk kumpulan ini, yang akan mendapat status dual listing - Malaysia dan Hong Kong. Sin Chew & Nanyang akan di delisted dari Bursa.
Kumpulan ini akan menjadi penerbit akhbar bahasa cina terbesar di Malaysia, dan berharap untuk menggunakan platform Ming Pao untuk menembusi pasaran China. Mereka percaya satu hari nanti, kumpulan ini boleh menjadi kumpulan media yang besar dalam bahasa cina untuk pasaran global.
Ulasan