Langkau ke kandungan utama

Akhbar di Malaysia - 2 gerakan korporat.

Ada 2 pergerakan yang signifikan dalam Media & Publishing yang dilaporkan oleh TheEdge edisi 10 Dec 2007, kedua-duanya tentang akhbar.

Pertama, NSTP menjual Malay Mail.

Malay mail dijual kepada Gabungan Kasturi Sdn Bhd. Gabungan kasturi dipegang oleh Datuk Mohd Ibrahim (BluInc), Abd Rahman Ahmad (MD Media Prima), Shahril Ridza (MRCB) dan dipercayai GK adalah terkait dengan kepentingan UMNO.

Selepas penjualan ini, MM dipercayai akan menjadi akhbar gaya hidup & hiburan. Kakitangan MM diberikan pilihan untuk VSS, diserap ke NSTP, atau menyertai BlueInc.

MM pernah mencapai edaran setinggi 70,000 sehari dalam tahun 96, dan kemudiannya jatuh sehingga 20,000 sehari dalam tahun 2006.

Kini, MM dirombak semula untuk memfokus kepada pembaca muda dengan isi hiburan, gaya hidup dan sukan. Menurut pengurusan baru, ini supaya lebih bersinergi dengan BlueInc dan MediaPrima.

Ada banyak sebab yang diberikan tentang kejatuhan MM;
  • Cuba menjadi akhbar nasional, dari asalnya akhbar lembah kelang sahaja. Keputusannya, tidak berjaya menjadi akhbar nasional.
  • Cuba menjadi akhbar pagi, dan berlawan dengan banyak akhbar nasional pagi. Ini lari dari tradisi asal akhbar petang.
  • TheStar menerbitkan seksyen Classified pada akhir 90-an, dengan harga iklan yang lebih murah. Banyak pengiklan lari ke TheStar. MM pernah terkenal dengan seksyen Classifiednya yang penuh dengan iklan kerja, dan jualan produk yang pelbagai.

Kedua, penggabung syarikat media bawah Tan Sri Tiong Hiew King mendapat lampu hijau dari SC.

Gabungan Sin Chew Media Corp, Nanyang Press Holding dan juga Ming Pao Enterprise (syarikat public listed di Hong Kong) diluluskan oleh SC.

Ming Pao akan menjadi holding company untuk kumpulan ini, yang akan mendapat status dual listing - Malaysia dan Hong Kong. Sin Chew & Nanyang akan di delisted dari Bursa.

Kumpulan ini akan menjadi penerbit akhbar bahasa cina terbesar di Malaysia, dan berharap untuk menggunakan platform Ming Pao untuk menembusi pasaran China. Mereka percaya satu hari nanti, kumpulan ini boleh menjadi kumpulan media yang besar dalam bahasa cina untuk pasaran global.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada