Saya ada bercakap dengan seorang konsultan yang bisnesnya mencari lokasi retail untuk pelanggannya.
Perbualan ini ternyata menarik kerana beliau memberi beberapa maklumat mengenai keadaan pasaran retail hari ini.
Menurut beliau, sebelum ini beliau banyak menempatkan pelanggannya di mall. Namun, akhir-akhir ini beliau mula memberikan fokus kepada hipermarket dan beberapa pelanggan beliau sudah mula menempatkan outlet mereka di hipermarket. Dengan keadaan ekonomi yang semakin perlahan, beliau mendapati trafik pembeli mula perlahan di kebanyakkan mall. Hanya mall terbaik seperti Midvalley, KLCC dan Sunway Pyramid masih mengekalkan trafik mereka.
Faktor utama pelanggannya memilih untuk membuka outlet di hipermarket adalah kerana kenaikan trafik pembeli di hipermarket akhir-akhir ini. Ini banyak diulas dalam kolum di akhbar bisnes kerana kesan downgrade oleh pengguna kepada produk yang lebih murah.
Selain dari itu, desain hipermarket yang terkini sudah mula memasukkan konsep one stop center - yang pembeli boleh mendapat pelbagai servis selain dari membeli bahan keperluan harian di hipermarket itu. Contohnya, kini ada pejabat pos, kedai gunting rambut, dan farmasi di hipermarket - ini semua adalah servis-servis bentuk utiliti yang penting dalam urusan harian.
Kini, hipermarket yang moden dan besar sudah boleh dianggap sebagai mall bersaiz mini. Hanya aspek seperti hiburan tidak boleh didapati di hipermarket - panggung wayang, pusat karaoke dan laman bowling. Yang pasti, untuk urusan harian, hipermarket sudah boleh dikatakan memenuhi keperluan kebanyakkan orang.
Ini juga membawa kepada cadangan bahawa kedai-kedai buku patut melihat lokasi retail di hipermarket dengan serius. Kita sudah ada beberapa kes yang sangat berjaya contohnya seperti outlet Popular Bookstore di Tesco Ampang, dan MPH Bookstore di Tesco Sungai Petani. Kuncinya adalah pemilihan produk (merchandising) yang betul dengan pasaran pembeli hipermarket.
Mall ada kes yang kuat, contohnya dari segi jumlah jualan perkaki persegi yang tinggi. Ada yang boleh mencapai sehingga Rm100/kaki persegi. Manakala kes terbaik di hipermarket hanya memberikan kira-kira rm75/kaki persegi. Tetapi, dalam waktu yang semakin sukar kini, kita perlu mencari pasaran baru walaupun di tempat yang dulunya tidak begitu menarik.
Seterusnya, kita lihat dari aspek dari segi pembukaan outlet baru dan perluasan rangkaian runcit. Maklumat dari teman saya itu mengatakan yang pembukaan mall baru dalam tahun 2009 hampir pasti akan turun ke sifar. Semua pemaju membekukan projek mereka, dan mengambil sikap tunggu dan lihat. Sebaliknya, hipermarket giat membuka outlet baru, dan membuka pasaran di kawasan sub urban yang masih padang hijau. Semua lokasi baru ini menjanjikan apsaran baru untuk kedai buku.
Saya meminta semua pihak yang terlibat dalam aspek pembangunan perniagaan kedai buku melihat sekali lagi potensi yang ada di hipermarket.
Tidak ada jaminan yang prestasi mall akan kekal terus di zaman sukar ini. Tetapi, ada harapan yang Hipermarket boleh menjadi pasar baru kepada buku.
Perbualan ini ternyata menarik kerana beliau memberi beberapa maklumat mengenai keadaan pasaran retail hari ini.
Menurut beliau, sebelum ini beliau banyak menempatkan pelanggannya di mall. Namun, akhir-akhir ini beliau mula memberikan fokus kepada hipermarket dan beberapa pelanggan beliau sudah mula menempatkan outlet mereka di hipermarket. Dengan keadaan ekonomi yang semakin perlahan, beliau mendapati trafik pembeli mula perlahan di kebanyakkan mall. Hanya mall terbaik seperti Midvalley, KLCC dan Sunway Pyramid masih mengekalkan trafik mereka.
Faktor utama pelanggannya memilih untuk membuka outlet di hipermarket adalah kerana kenaikan trafik pembeli di hipermarket akhir-akhir ini. Ini banyak diulas dalam kolum di akhbar bisnes kerana kesan downgrade oleh pengguna kepada produk yang lebih murah.
Selain dari itu, desain hipermarket yang terkini sudah mula memasukkan konsep one stop center - yang pembeli boleh mendapat pelbagai servis selain dari membeli bahan keperluan harian di hipermarket itu. Contohnya, kini ada pejabat pos, kedai gunting rambut, dan farmasi di hipermarket - ini semua adalah servis-servis bentuk utiliti yang penting dalam urusan harian.
Kini, hipermarket yang moden dan besar sudah boleh dianggap sebagai mall bersaiz mini. Hanya aspek seperti hiburan tidak boleh didapati di hipermarket - panggung wayang, pusat karaoke dan laman bowling. Yang pasti, untuk urusan harian, hipermarket sudah boleh dikatakan memenuhi keperluan kebanyakkan orang.
Ini juga membawa kepada cadangan bahawa kedai-kedai buku patut melihat lokasi retail di hipermarket dengan serius. Kita sudah ada beberapa kes yang sangat berjaya contohnya seperti outlet Popular Bookstore di Tesco Ampang, dan MPH Bookstore di Tesco Sungai Petani. Kuncinya adalah pemilihan produk (merchandising) yang betul dengan pasaran pembeli hipermarket.
Mall ada kes yang kuat, contohnya dari segi jumlah jualan perkaki persegi yang tinggi. Ada yang boleh mencapai sehingga Rm100/kaki persegi. Manakala kes terbaik di hipermarket hanya memberikan kira-kira rm75/kaki persegi. Tetapi, dalam waktu yang semakin sukar kini, kita perlu mencari pasaran baru walaupun di tempat yang dulunya tidak begitu menarik.
Seterusnya, kita lihat dari aspek dari segi pembukaan outlet baru dan perluasan rangkaian runcit. Maklumat dari teman saya itu mengatakan yang pembukaan mall baru dalam tahun 2009 hampir pasti akan turun ke sifar. Semua pemaju membekukan projek mereka, dan mengambil sikap tunggu dan lihat. Sebaliknya, hipermarket giat membuka outlet baru, dan membuka pasaran di kawasan sub urban yang masih padang hijau. Semua lokasi baru ini menjanjikan apsaran baru untuk kedai buku.
Saya meminta semua pihak yang terlibat dalam aspek pembangunan perniagaan kedai buku melihat sekali lagi potensi yang ada di hipermarket.
Tidak ada jaminan yang prestasi mall akan kekal terus di zaman sukar ini. Tetapi, ada harapan yang Hipermarket boleh menjadi pasar baru kepada buku.
Ulasan
Saya mencadangkan agar PTS mengadakan pameran bergerak di hipermarket seluruh Malaysia. Mungkin boleh mula dengan Lembah Klang dulu.
- Ashadi Zain