Langkau ke kandungan utama

Perang Retail Buku Melayu - Siapa Bakal Jadi Juara?

Sejak berita kemasukan Gramedia, banyak kedai buku tempatan mula bersiap sedia untuk menghadapai mereka.

MPH dan Popular sudah memulakan inisiatif mereka untuk mengekalkan kedudukan mereka sebagai kedai buku yang terulung di Malaysia.

Dari segi positioning, Gramedia cuba untuk menjadi kedai buku bahasa Melayu yang terbaik di Malaysia. Secara tradisionalnya, MPH dikenali sebagai kedai buku bahasa Inggeris, dan Popular adalah kedai buku bahasa Cina.

Tetapi hari ini, Popular dan MPH sudah mempunyai operasi bahasa elayu yang besar dan berkembang pesat pada kadar 30% setahun. Kemasukan Gramedia yang positioningnya begitu memberikan cabaran strategik kepada kedua-dua kedai buku ini - Siapa yang akan menjadi juara buku Melayu. Dulu ada 2, sekarang sudah jadi 3. Dan kata pepatah, 3 is too crowded.

MPH umpamanya sudah melancarkan peluru pertama mereka. Dengan kerjasama Harian Metro dan 8 penerbit tempatan, mereka melancarkan Top10 buku bahasa Melayu dan pelbagai ruang advertorial dalam harian Metro. Ini dijangka akan memberikan brand MPH kepada pembaca tabloid metro, memesrakan MPH kepada kumpulan pembaca baru.

Selain itu, beberapa kedai utama MPH yang sudah dikenalpasti duduk dalam kawasan demografi Melayu akan diubahsuai. Kedai-kedai terpilih ini akan memberikan ruang lantai dan pameran yang lebih besar kepada buku-buku Melayu.

Malah, saya menjangkakan yang akan ada lagi inisiatif merchandising, operasi dan juga marketing dari MPH untuk memastikan kedudukan mereka dalam pasaran bahasa Melayu semakin kukuh dalam masa beberapa bulan kedepan ini.

Popular yang mempunya rangkaian kedai buku paling besar luar lembah kelang memang merupakan kuasa retail untuk buku Melayu. Saya jangka dalam masa terdekat ini mereka akan melancarkan juga beberapa inisiatif dalaman untuk rebrand imej mereka terutamanya di lokaliti Melayu.

Saya yakin mereka akan meluaskan lagi skop kerjasama strategik mereka dengan Berita Harian. Pada masa ini, popular ada menganjurkan anugerah buku bersama BH. Tidak sukar untuk mereka meluaskan kerjasama ini dengan program advertorial dan lain-lain.

Saya menjangkakan dalam tempoh sederhana, kekuatan Popular di luar lembah kelang itu akan menjadi kunci perkembangan jualan buku Melayu mereka.

Lembah kelang ini pasti akan jadi battle ground dalam masa 3 tahun ke depan ini. Semua pemain buku melayu utama, dari chain hingga ke independent akan menjadi agresif dalam membuka lokasi, dan juga membuat Sale. Lembah kelang ini akkan jadi pasaran matang dalam tempoh paling lama 3 tahun, jadi red ocean. Semua kawasan demografi Melayu yang masih tiada kedai buku besar akan dijajah - Sg Buloh, Kota damansara, selayang, batu caves, ampang dalam, putrajaya, bangi, nilai, shah alam, subang dan sterusnya akan menyaksikan pembukaan kedai-kedai buku baru.

Sebaliknya, kawasan luar lembah kelang masih terbuka luas, blue ocean - dan Popular sudah bertapak lama di akwasan-kawasan ini. Outlet Popular di kawasan seperti Kedah, Kuantan, Kota Bharu, Miri dan sebagainya sudah sedia kuat dalam jaulan buku Melayu mereka. dan saya pasti akan menjadi lebih kuat dalam masa-masa akan datang.

Gramedia yang datang dari Indonesia akan membawa beberapa aset yang akan memberikan mereka niche yang tersendiri. Dari segi produk, mereka punya kelebihan untuk membawa buku-buku high-end dalam dalam bahasa Melayu yang sudah ada peminat sedia ada di Malaysia.

Cabaran utama Gramedia, adalah sumber manusia dan juga lokasi retail yang baik. Saya yakin, kedai-kedai buku sedia ada akan mengambil sikap proaktif dalam menyewa dulu tempat-tempat strategik ini. Walaupun dikira sebagai budak baru di Malaysia, mereka adalah pekedai yang cukup berpengalaman di Indonesia. Pada saya, sesiapa yang memandang rendah nilai resilience orang Indonesia, akan menempah padah.

Semua persaingan ini, akan memberikan impetus kepada industri buku tempatan. Keknya akan menjadi semakin besar. Soalan utama dalam fikiran saya, adakah penerbit dan pengarang tempatan siap mengambil peluang ini ?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini....

Siapa Perlu Beli Buku Teks Sendiri?

Ini soalan yang dijawab oleh BBT dalam perbincangan ringkas dengan Persatuan Penerbit beberapa hari lepas. 1. Pelajar MRSM. Sebagai bekas pelajar MRSM Kuantan, saya arif tentang keperluan kami pelajar MRSM. Semua buk teks kena beli sendiri. 2. Pelajar sekolah swasta lain. Sekolah antarabangsa, sekolah swasta islam, sekolah swasta cina, sekolah swasta pendidikan khas. Semua pelajar ini kena beli sendiri. Data ada di Bahagian Pelajaran Swasta (yang websitenya masih tidak diupdate dari tahun 2007) 3. Ibu bapa yang mahu anaknya guna buku baru. Mereka tidak mahu buku teks usang dari skim pinjaman. 4. Pelajar yang terpaksa membeli buku ganti kerana hilang/rosak dan sebagainya. Mesti beli buku baru. 5. Cikgu yang masih menuntut di Institut Latihan Guru. Semua orang-orang ini perlu kepada buku teks di pasaran terbuka. Masalah utama mereka ialah kebanyakkan kedai buku tidak lagi menjual buku teks, sejak menteri mengumumkan dasar buku teks percuma untuk semua. Alasan pekedai buku ialah tidak ada...

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah...