Langkau ke kandungan utama

Perang Retail Buku Melayu - Siapa Bakal Jadi Juara?

Sejak berita kemasukan Gramedia, banyak kedai buku tempatan mula bersiap sedia untuk menghadapai mereka.

MPH dan Popular sudah memulakan inisiatif mereka untuk mengekalkan kedudukan mereka sebagai kedai buku yang terulung di Malaysia.

Dari segi positioning, Gramedia cuba untuk menjadi kedai buku bahasa Melayu yang terbaik di Malaysia. Secara tradisionalnya, MPH dikenali sebagai kedai buku bahasa Inggeris, dan Popular adalah kedai buku bahasa Cina.

Tetapi hari ini, Popular dan MPH sudah mempunyai operasi bahasa elayu yang besar dan berkembang pesat pada kadar 30% setahun. Kemasukan Gramedia yang positioningnya begitu memberikan cabaran strategik kepada kedua-dua kedai buku ini - Siapa yang akan menjadi juara buku Melayu. Dulu ada 2, sekarang sudah jadi 3. Dan kata pepatah, 3 is too crowded.

MPH umpamanya sudah melancarkan peluru pertama mereka. Dengan kerjasama Harian Metro dan 8 penerbit tempatan, mereka melancarkan Top10 buku bahasa Melayu dan pelbagai ruang advertorial dalam harian Metro. Ini dijangka akan memberikan brand MPH kepada pembaca tabloid metro, memesrakan MPH kepada kumpulan pembaca baru.

Selain itu, beberapa kedai utama MPH yang sudah dikenalpasti duduk dalam kawasan demografi Melayu akan diubahsuai. Kedai-kedai terpilih ini akan memberikan ruang lantai dan pameran yang lebih besar kepada buku-buku Melayu.

Malah, saya menjangkakan yang akan ada lagi inisiatif merchandising, operasi dan juga marketing dari MPH untuk memastikan kedudukan mereka dalam pasaran bahasa Melayu semakin kukuh dalam masa beberapa bulan kedepan ini.

Popular yang mempunya rangkaian kedai buku paling besar luar lembah kelang memang merupakan kuasa retail untuk buku Melayu. Saya jangka dalam masa terdekat ini mereka akan melancarkan juga beberapa inisiatif dalaman untuk rebrand imej mereka terutamanya di lokaliti Melayu.

Saya yakin mereka akan meluaskan lagi skop kerjasama strategik mereka dengan Berita Harian. Pada masa ini, popular ada menganjurkan anugerah buku bersama BH. Tidak sukar untuk mereka meluaskan kerjasama ini dengan program advertorial dan lain-lain.

Saya menjangkakan dalam tempoh sederhana, kekuatan Popular di luar lembah kelang itu akan menjadi kunci perkembangan jualan buku Melayu mereka.

Lembah kelang ini pasti akan jadi battle ground dalam masa 3 tahun ke depan ini. Semua pemain buku melayu utama, dari chain hingga ke independent akan menjadi agresif dalam membuka lokasi, dan juga membuat Sale. Lembah kelang ini akkan jadi pasaran matang dalam tempoh paling lama 3 tahun, jadi red ocean. Semua kawasan demografi Melayu yang masih tiada kedai buku besar akan dijajah - Sg Buloh, Kota damansara, selayang, batu caves, ampang dalam, putrajaya, bangi, nilai, shah alam, subang dan sterusnya akan menyaksikan pembukaan kedai-kedai buku baru.

Sebaliknya, kawasan luar lembah kelang masih terbuka luas, blue ocean - dan Popular sudah bertapak lama di akwasan-kawasan ini. Outlet Popular di kawasan seperti Kedah, Kuantan, Kota Bharu, Miri dan sebagainya sudah sedia kuat dalam jaulan buku Melayu mereka. dan saya pasti akan menjadi lebih kuat dalam masa-masa akan datang.

Gramedia yang datang dari Indonesia akan membawa beberapa aset yang akan memberikan mereka niche yang tersendiri. Dari segi produk, mereka punya kelebihan untuk membawa buku-buku high-end dalam dalam bahasa Melayu yang sudah ada peminat sedia ada di Malaysia.

Cabaran utama Gramedia, adalah sumber manusia dan juga lokasi retail yang baik. Saya yakin, kedai-kedai buku sedia ada akan mengambil sikap proaktif dalam menyewa dulu tempat-tempat strategik ini. Walaupun dikira sebagai budak baru di Malaysia, mereka adalah pekedai yang cukup berpengalaman di Indonesia. Pada saya, sesiapa yang memandang rendah nilai resilience orang Indonesia, akan menempah padah.

Semua persaingan ini, akan memberikan impetus kepada industri buku tempatan. Keknya akan menjadi semakin besar. Soalan utama dalam fikiran saya, adakah penerbit dan pengarang tempatan siap mengambil peluang ini ?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada