Langkau ke kandungan utama

Perang Retail Buku Melayu - Siapa Bakal Jadi Juara?

Sejak berita kemasukan Gramedia, banyak kedai buku tempatan mula bersiap sedia untuk menghadapai mereka.

MPH dan Popular sudah memulakan inisiatif mereka untuk mengekalkan kedudukan mereka sebagai kedai buku yang terulung di Malaysia.

Dari segi positioning, Gramedia cuba untuk menjadi kedai buku bahasa Melayu yang terbaik di Malaysia. Secara tradisionalnya, MPH dikenali sebagai kedai buku bahasa Inggeris, dan Popular adalah kedai buku bahasa Cina.

Tetapi hari ini, Popular dan MPH sudah mempunyai operasi bahasa elayu yang besar dan berkembang pesat pada kadar 30% setahun. Kemasukan Gramedia yang positioningnya begitu memberikan cabaran strategik kepada kedua-dua kedai buku ini - Siapa yang akan menjadi juara buku Melayu. Dulu ada 2, sekarang sudah jadi 3. Dan kata pepatah, 3 is too crowded.

MPH umpamanya sudah melancarkan peluru pertama mereka. Dengan kerjasama Harian Metro dan 8 penerbit tempatan, mereka melancarkan Top10 buku bahasa Melayu dan pelbagai ruang advertorial dalam harian Metro. Ini dijangka akan memberikan brand MPH kepada pembaca tabloid metro, memesrakan MPH kepada kumpulan pembaca baru.

Selain itu, beberapa kedai utama MPH yang sudah dikenalpasti duduk dalam kawasan demografi Melayu akan diubahsuai. Kedai-kedai terpilih ini akan memberikan ruang lantai dan pameran yang lebih besar kepada buku-buku Melayu.

Malah, saya menjangkakan yang akan ada lagi inisiatif merchandising, operasi dan juga marketing dari MPH untuk memastikan kedudukan mereka dalam pasaran bahasa Melayu semakin kukuh dalam masa beberapa bulan kedepan ini.

Popular yang mempunya rangkaian kedai buku paling besar luar lembah kelang memang merupakan kuasa retail untuk buku Melayu. Saya jangka dalam masa terdekat ini mereka akan melancarkan juga beberapa inisiatif dalaman untuk rebrand imej mereka terutamanya di lokaliti Melayu.

Saya yakin mereka akan meluaskan lagi skop kerjasama strategik mereka dengan Berita Harian. Pada masa ini, popular ada menganjurkan anugerah buku bersama BH. Tidak sukar untuk mereka meluaskan kerjasama ini dengan program advertorial dan lain-lain.

Saya menjangkakan dalam tempoh sederhana, kekuatan Popular di luar lembah kelang itu akan menjadi kunci perkembangan jualan buku Melayu mereka.

Lembah kelang ini pasti akan jadi battle ground dalam masa 3 tahun ke depan ini. Semua pemain buku melayu utama, dari chain hingga ke independent akan menjadi agresif dalam membuka lokasi, dan juga membuat Sale. Lembah kelang ini akkan jadi pasaran matang dalam tempoh paling lama 3 tahun, jadi red ocean. Semua kawasan demografi Melayu yang masih tiada kedai buku besar akan dijajah - Sg Buloh, Kota damansara, selayang, batu caves, ampang dalam, putrajaya, bangi, nilai, shah alam, subang dan sterusnya akan menyaksikan pembukaan kedai-kedai buku baru.

Sebaliknya, kawasan luar lembah kelang masih terbuka luas, blue ocean - dan Popular sudah bertapak lama di akwasan-kawasan ini. Outlet Popular di kawasan seperti Kedah, Kuantan, Kota Bharu, Miri dan sebagainya sudah sedia kuat dalam jaulan buku Melayu mereka. dan saya pasti akan menjadi lebih kuat dalam masa-masa akan datang.

Gramedia yang datang dari Indonesia akan membawa beberapa aset yang akan memberikan mereka niche yang tersendiri. Dari segi produk, mereka punya kelebihan untuk membawa buku-buku high-end dalam dalam bahasa Melayu yang sudah ada peminat sedia ada di Malaysia.

Cabaran utama Gramedia, adalah sumber manusia dan juga lokasi retail yang baik. Saya yakin, kedai-kedai buku sedia ada akan mengambil sikap proaktif dalam menyewa dulu tempat-tempat strategik ini. Walaupun dikira sebagai budak baru di Malaysia, mereka adalah pekedai yang cukup berpengalaman di Indonesia. Pada saya, sesiapa yang memandang rendah nilai resilience orang Indonesia, akan menempah padah.

Semua persaingan ini, akan memberikan impetus kepada industri buku tempatan. Keknya akan menjadi semakin besar. Soalan utama dalam fikiran saya, adakah penerbit dan pengarang tempatan siap mengambil peluang ini ?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan.
------------------------

http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htmOleh W. Rahimah DramanHasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bahan bacaa…

Ebook di Malaysia tahun 2017 (Part 1/4).

Hari ini, pembaca tempatan dalam bahasa Melayu, yang mahu buku dalam format ebook sudah ada pelbagai pilihan.

Servis ebook dalam bahasa Melayu boleh dikelaskan kepada beberapa jenis;
Pay Per Download (PPD), atau dipanggil juga a la carte, Subscription atau dipanggil juga sebagai ebook buffet, Pinjam dari perpustakaan digital (elibrary), danSelf publish platform yang rata-rata menawarkan pembacaan secara percuma. Semua bergantung kepada jenis buku yang kita mahu, dan bajet.

A. Kategori Pay Per Download, atau a la carte.

Konsep yang paling awal, dan paling difahami oleh pembaca ebook. Pilih ebook, bayar dan ebook yang telah dibeli akan kekal dalam pustaka anda (selagi platform itu masih hidup).

Di Malaysia khususnya, pemain utama konsep ini ialah Google Play Books. Google Play sudah terbina dalam setiap telefon Android. 

Dalam Google Play, pilih Books.

 Kemudian pilih Books in Malay.
Ada beribu-ribu tajuk buku tempatan kini dijual di dalam Google Play Books.

Kedai Play Books menawarka…

Kedai buku terpakai - satu penilaian semula

Sengaja digunakan tajuk klise yang biasa dipakai dalam kertas akademik.

Akhir-akhir ini saya cuba mengumpulkan buku-buku biografi individu dan juga syarikat media utama dalam dunia. Kebanyakkan buku ini pernah terbit dalam tahun 80an (era 'greed is good') dan 90an (era 'internet bubble'). Sangat sedikit yang boleh dicari dalam kedai buku besar.

Saya terjumpa beberapa tajuk dalam subjek ini di kedai-kedai buku terpakai.

Sistem penjualan buku hari ini tidak membenarkan banyak buku mempunyai jangka hayat yang lama di rak. Kedai buku besar biasanya hanya mahu menjual frontlist (buku baru), bestseller dan juga backlist yang evergreen sahaja. Ini realiti peruncitan buku hari ini.

Untuk mencari buku-buku lama, dalam konteks ini terbit lebih dari 3 tahun lepas dan kurang popular, kita perlu pergi ke perpustakaan atau kedai buku terpakai.

Rare book itu subjek lain.