Langkau ke kandungan utama

Apa asset baru yang media prima akan tambah?

MP mengumumkan pembelian BigTree, syarikat iklan outdoor terbesar di Malaysia.

Ini laporan dari TheEdge, diringkaskan;

20 Nov 2006: Corporate: Media Prima eyes Big Tree, UPD

Big Tree, set up in 1994, is said to be the leader in the outdoor advertising industry with a 25% market share and RM50 million in turnover last year. It is 56%-owned by Sunnetic Sdn Bhd, whose investors include private equity funds CIMB-Muamalat Fund 1 and Navis Asia Fund III. Sources say Media Prima is making an offer for this stake, which Sunnetic bought three ears ago. Australia's Eye Corp, another outdoor media specialist, holds 30% of Big Tree. The remaining shares are held by Big Tree Management Systems Sdn Bhd and Big Tree CEO and founder Suridah Jalaluddin.

Big Tree's edge is its exclusive long-term advertising rights on the country's major expressways. It also has concessions with main retail centres such as Suria KLCC and Gurney Plaza, and transport companies like KL Sentral and RapidKL.

Meanwhile, UPD, a pioneer in the field, has been in outdoor advertising since 1958. It owns the largest number of outdoor assets in the country, comprising over 2,400 advertising panels. It was awarded a 10-year exclusive advertising concession by the light rail transit operator in 1998.

A subsidiary of print group Utusan Melayu (M) Bhd, UPD registered a RM3.2 million loss last year. It is not known how much revenue UPD raked in last year, but industry insiders peg annual sales at between RM15 million and RM18 million. The company also has outdoor operations in Indonesia and India.

Utusan Melayu is majority-owned by Umno, with Nilam Setar (M) Sdn Bhd and Minister of Finance Inc holding substantial stakes. Media Prima's major shareholders are Gabungan Kesturi Sdn Bhd, Amanah Raya Bhd and the Employees Provident Fund board.

Media Prima has its own outdoor ad company — The Right Channel Sdn Bhd. The company is parked under its 43%-owned print unit, The New Straits Times Press (M) Bhd. It is not known how much earnings this company generates for NSTP, but industry observers say they are lower than those of Big Tree or UPD.
The Right Channel has exclusive advertising rights in the concession areas of Express Railway Link and Alam Sentral. It also owns several billboards in the Klang Valley and its vicinity.

It is said that under the proposal, The Right Channel, Big Tree and UPD will be parked under a new company. Big Tree's Suridah is expected to spearhead the new entity. Combining all these businesses under one roof would create a dominant player in this small but growing field. It is estimated that outdoor media attracts between RM200 million and RM250 million in advertising expenditure annually, a mere 5% of the country's RM4.4 billion ad spend last year.



--------

Rujuk kepada laporan the edge, seperti berikut

Media Prima suspended, to announce acquisition

Media Prima Bhd is planning a material acquisition to be made on Nov 20 and has request for a suspension in its trading on Nov 17.

Dalam edisi terbaru, ada penganalisis yang membuat spekulasi bahawa mereka akan membeli BigTree, UPD dan juga Right Channel. Ketiga-tiganya adalah syarikat pengiklanan Outdoor. Kombinasi ketiga-tiga syarikat ini, dikatakan akan dikepalai oleh CEO BigTree sekarang, dan dijangka akan mempunyai turnover sekitar RM200+ juta.

Apakah MP akan membeli mana-mana pemain dalam bidang majalah di Malaysia yang masih Independent seperti Karangkraf, Berita Publishing atau juga Blue Inc? MP masih belum ada cabang majalah yang signifikan.

Atau mungkin juga mana-mana penerbit buku yang besar? Untuk pasaran Malaysia ini penerbit yang besar adalah penerbit berasakan silibus sekolah seperti Sasbadi dan Dawama.Yang lain-lain adalah terlalu kecil untuk korporat seperti MP. Mengikut seorang MD dari syarikat penerbit besar ini, tidak ada justifikasi lagi untuk konglomerat seperti MP membeli syarikat penerbitan buku.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada