Langkau ke kandungan utama

Suridah Jalaludin, dalam TheExchange TV3 jumaat lepas.

Saya mengikuti temuramah beliau didalam TV3 pada hari Jumaat lepas.

Ada beberapa perkara yang menarik kepada saya dalam temuramah beliau.

Big Tree diasaskan oleh Suridah pada tahun 1994, dengan pelabur utama terdiri daripada Sunnetic Sdn. Bhd. (56 peratus), CIMB Private Equity (5 peratus) dan Eye Corp Australia (30 peratus).

Soalan, kenapa BigTree menjual sahamnya kepada Media Prime?

Ada lebih dari 50 syarikat yang terlibat didalam bidang pengiklanan outdoor ini.

MP adalah pelabur strategik, bukan sekadar kewangan. Selain itu, menjadi sebahagian dari anak syarikat MP ada kelebihan lain seperti;
  • Peluang untuk Staf BigTree berkembang luar dari bidang pengiklanan outdoor, ke bahagian-bahagian lain dalam kumpulan MP.
  • Masuk kedalam organisasi korporat yang besar adalah satu proses pembelajaran bagi dirinya dan juga bigTree.
  • Kerjasama strategik dengan syarikat media yang paling besar di Malaysia, ini membuka peluang kepada BT untuk pergi ke akaun-akaun pengiklanan baru yang sebelum ini diluar jangkauan BT.
Kemasukan MP kedalam BT juga memberikan kekuatan kepada mereka untuk melakukan konsolidasi dalam pasaran pengiklanan outdoor. BT mungkin dijadikan platform untuk MP membeli beberapa lagi pemain pengiklanan outdoor tempatan.

Bila ditanya, apakah cabaran paling besar di hadapi oleh BT?

Pada beliau, peiklanan outdoor sangat-sangat memerlukan research. Ini berbanding dengan pengklanan TV dan Radio yang banyak telah banyak dikaji. Dengan data research yang lebih baik, akan memberikan pembeli iklan lebih keyakinan untuk menggunakan medium pengiklanan outdoor.

Tentang soalan, apa langkah seterusnya untuk BT?

Pada beliau, banyak lagi kawasan yang belum BT terokai di Malaysia. Contohnya pasaran Pantai Timur, Johor, Sabah & Sarawak masih belum diterokai dengan meluas oleh BT.

Selain itu, penggunaan teknologi baru dalam pengiklanan outdoor seperti skrin LCD akan membolehkan penggunaan ruang yang lebih efisyen.

Setakat ini, rancangan BT masih bernada lokal.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kedai buku terpakai - satu penilaian semula

Sengaja digunakan tajuk klise yang biasa dipakai dalam kertas akademik.

Akhir-akhir ini saya cuba mengumpulkan buku-buku biografi individu dan juga syarikat media utama dalam dunia. Kebanyakkan buku ini pernah terbit dalam tahun 80an (era 'greed is good') dan 90an (era 'internet bubble'). Sangat sedikit yang boleh dicari dalam kedai buku besar.

Saya terjumpa beberapa tajuk dalam subjek ini di kedai-kedai buku terpakai.

Sistem penjualan buku hari ini tidak membenarkan banyak buku mempunyai jangka hayat yang lama di rak. Kedai buku besar biasanya hanya mahu menjual frontlist (buku baru), bestseller dan juga backlist yang evergreen sahaja. Ini realiti peruncitan buku hari ini.

Untuk mencari buku-buku lama, dalam konteks ini terbit lebih dari 3 tahun lepas dan kurang popular, kita perlu pergi ke perpustakaan atau kedai buku terpakai.

Rare book itu subjek lain.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan.
------------------------

http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htmOleh W. Rahimah DramanHasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bahan bacaa…

Ebook di Malaysia tahun 2017 (Part 1/4).

Hari ini, pembaca tempatan dalam bahasa Melayu, yang mahu buku dalam format ebook sudah ada pelbagai pilihan.

Servis ebook dalam bahasa Melayu boleh dikelaskan kepada beberapa jenis;
Pay Per Download (PPD), atau dipanggil juga a la carte, Subscription atau dipanggil juga sebagai ebook buffet, Pinjam dari perpustakaan digital (elibrary), danSelf publish platform yang rata-rata menawarkan pembacaan secara percuma. Semua bergantung kepada jenis buku yang kita mahu, dan bajet.

A. Kategori Pay Per Download, atau a la carte.

Konsep yang paling awal, dan paling difahami oleh pembaca ebook. Pilih ebook, bayar dan ebook yang telah dibeli akan kekal dalam pustaka anda (selagi platform itu masih hidup).

Di Malaysia khususnya, pemain utama konsep ini ialah Google Play Books. Google Play sudah terbina dalam setiap telefon Android. 

Dalam Google Play, pilih Books.

 Kemudian pilih Books in Malay.
Ada beribu-ribu tajuk buku tempatan kini dijual di dalam Google Play Books.

Kedai Play Books menawarka…