Esei dari Rachel Donadio, editor di Book Review dalam NYT.
Saya boleh jumpa banyak poin-poin yang memang selari dengan pengalaman kita di Malaysia - mungkin tidak 100%, tetapi hampir dekat.
Esei ini cuba menerangkan kenapa proses penerbitan buku masih dikira perlahan, dikala kita ada kemajuan pesat dalam teknologi penerbitan dan percetakan.
Soalan pertama, kenapa buku lambat terbit?
“It’s not the technology that’s the problem; it’s the humans that are the problem,” said Jonathan Karp, the publisher of Twelve,
Halangan utama adalah proses pemasaran yang perlu kepada kerjasama dari pelbagai pihak. Sebaik sahaja editorial dapat monuskrip atau pengarang, ia perlu 'dijual' kepada pihak pengurusan. Kemudian monuskrip tadi akan dijual kepada pemasaran dan pihak jualan, untuk maklumbalas dalaman. Jika tidak memuaskan hati, ia akan 'dijaja' kepada purchaser di kedai buku untuk mendapatkan respon mereka pula. Setelah dapat keyakinan dari pelbagai pihak, berulah monuskrip tadi akan diproses menjadi buku. Kadang-kala berlaku juga proses yang sebaliknya, editor 'menjual' secara tergesa-gesa kerana tarikh penerbitan sudah terlalu hampir. Semua langkah ini melibatkan faktor manusia.
Setelah terbit, buku perlu kepada 'word of mouth'.
Ada berpuluh-puluh buku yang terbit dalam setiap bulan di Malaysia. Saiz kita masih kecil, tetapi dikira sudah kompetatif. Ambil contoh pasaran novel cinta Melayu yang didominasi oleh penerbit seperti Alaf21, dan Creative Ent. Dulu, kedua-dua powerhouse ini menerbitkan 2 hingga 3 tajuk setiap bulan. Kini, pasaran novel cinta menerima lebih dari 20 tajuk baru sebulan dari pelbagai penerbit indie, dan self-publish . Pembaca tegar mungkin membeli sekitar 2-3 tajuk sahaja sebulan, dan menghadapi pilihan yang begitu banyak. Sesetengah seksyen buku adalah terlalu bisng (too much noise). Bagaimana satu-satu tajuk ini mahu menonjolkan dirinya di rak buku dalam kedai?
“We live in an impatient society and have a throwaway Kleenex culture, so it takes time to get over the noise barrier,” said Nan Talese, the publisher of Nan A. Talese/Doubleday.
Jawapannya, penerbit akan memilih buku dari pengarang yang sudah popular dan ada rekod jualan. Ini lebih mudah dari memperkenalkan penagarang baru, atau topik baru yang belum tentu ada pembacanya. Penulis baru, dan topik baru akan memakan masa sebelum dapat diterima oleh pembaca.
Di kedai pula, buku perlu dapat lokasi dan pameran yang baik.
Dari editor, kepada salesman, dan juga pemasaran - akan cuba berkonspirasi untuk mendapatkan display yang bagus. Salesman dan editor, akan cuba meyakinkan purchaser di kedai buku - bahawa tajuk ini boleh hit. Pemasaran akan cuba dapatkan slot & ruang dari bahagian pemasaran kedai untuk tajuk yang dikira 'kuat'. Ini semua kita lakukan di pasaran tempatan. Pencapaian tertinggi kita adalah bila tajuk itu terpilih untuk window display!
Proses ini lebih sukar dan panjang di negara maju. Mereka menggunakan radio, TV, akhbar dan majalah. Mereka menjual buku tadi kepada chain bookstore jauh kehadapan. Mereka masuk ke hipermarket dengan edisi paperback. Dan mereka cuba mendapatkan tarikh pelancaran yang strategik supaya tidak bertembung dengan tajuk yang serupa (sama seperti bisnes wayang gambar).
Dalam soal memilih tarikh terbit ini (terutamanya dalam musim pilihanraya sekarang);
Nan Graham, the editor in chief of Scribner, said she was releasing very little fiction from July to January. “I’m never publishing a novel in the fall of an election year,” she said. “I feel bad about every single person whose novel I published in the fall of ’04 because they absolutely got no attention or no sales.
Bercakap soal buku musim pilihanraya, kita juga sudah hampir dengan pilihanraya. Mana bukunya?
Saya boleh jumpa banyak poin-poin yang memang selari dengan pengalaman kita di Malaysia - mungkin tidak 100%, tetapi hampir dekat.
Esei ini cuba menerangkan kenapa proses penerbitan buku masih dikira perlahan, dikala kita ada kemajuan pesat dalam teknologi penerbitan dan percetakan.
Soalan pertama, kenapa buku lambat terbit?
“It’s not the technology that’s the problem; it’s the humans that are the problem,” said Jonathan Karp, the publisher of Twelve,
Halangan utama adalah proses pemasaran yang perlu kepada kerjasama dari pelbagai pihak. Sebaik sahaja editorial dapat monuskrip atau pengarang, ia perlu 'dijual' kepada pihak pengurusan. Kemudian monuskrip tadi akan dijual kepada pemasaran dan pihak jualan, untuk maklumbalas dalaman. Jika tidak memuaskan hati, ia akan 'dijaja' kepada purchaser di kedai buku untuk mendapatkan respon mereka pula. Setelah dapat keyakinan dari pelbagai pihak, berulah monuskrip tadi akan diproses menjadi buku. Kadang-kala berlaku juga proses yang sebaliknya, editor 'menjual' secara tergesa-gesa kerana tarikh penerbitan sudah terlalu hampir. Semua langkah ini melibatkan faktor manusia.
Setelah terbit, buku perlu kepada 'word of mouth'.
Ada berpuluh-puluh buku yang terbit dalam setiap bulan di Malaysia. Saiz kita masih kecil, tetapi dikira sudah kompetatif. Ambil contoh pasaran novel cinta Melayu yang didominasi oleh penerbit seperti Alaf21, dan Creative Ent. Dulu, kedua-dua powerhouse ini menerbitkan 2 hingga 3 tajuk setiap bulan. Kini, pasaran novel cinta menerima lebih dari 20 tajuk baru sebulan dari pelbagai penerbit indie, dan self-publish . Pembaca tegar mungkin membeli sekitar 2-3 tajuk sahaja sebulan, dan menghadapi pilihan yang begitu banyak. Sesetengah seksyen buku adalah terlalu bisng (too much noise). Bagaimana satu-satu tajuk ini mahu menonjolkan dirinya di rak buku dalam kedai?
“We live in an impatient society and have a throwaway Kleenex culture, so it takes time to get over the noise barrier,” said Nan Talese, the publisher of Nan A. Talese/Doubleday.
Jawapannya, penerbit akan memilih buku dari pengarang yang sudah popular dan ada rekod jualan. Ini lebih mudah dari memperkenalkan penagarang baru, atau topik baru yang belum tentu ada pembacanya. Penulis baru, dan topik baru akan memakan masa sebelum dapat diterima oleh pembaca.
Di kedai pula, buku perlu dapat lokasi dan pameran yang baik.
Dari editor, kepada salesman, dan juga pemasaran - akan cuba berkonspirasi untuk mendapatkan display yang bagus. Salesman dan editor, akan cuba meyakinkan purchaser di kedai buku - bahawa tajuk ini boleh hit. Pemasaran akan cuba dapatkan slot & ruang dari bahagian pemasaran kedai untuk tajuk yang dikira 'kuat'. Ini semua kita lakukan di pasaran tempatan. Pencapaian tertinggi kita adalah bila tajuk itu terpilih untuk window display!
Proses ini lebih sukar dan panjang di negara maju. Mereka menggunakan radio, TV, akhbar dan majalah. Mereka menjual buku tadi kepada chain bookstore jauh kehadapan. Mereka masuk ke hipermarket dengan edisi paperback. Dan mereka cuba mendapatkan tarikh pelancaran yang strategik supaya tidak bertembung dengan tajuk yang serupa (sama seperti bisnes wayang gambar).
Dalam soal memilih tarikh terbit ini (terutamanya dalam musim pilihanraya sekarang);
Nan Graham, the editor in chief of Scribner, said she was releasing very little fiction from July to January. “I’m never publishing a novel in the fall of an election year,” she said. “I feel bad about every single person whose novel I published in the fall of ’04 because they absolutely got no attention or no sales.
Bercakap soal buku musim pilihanraya, kita juga sudah hampir dengan pilihanraya. Mana bukunya?
Ulasan
Satu, terbitkan buku dibawah penerbit yang sesuai dan mempunyai jaringan distribusi yang baik.
Dua, ambil jalan self publishing, dan menggunakan teknik internet marketing yang sesuai. Saya ada nampak ramai penulis novel self publish dan berjaya menjual bukunya dalam kuantiti yang baik. Saya sendiri belum ada pengalaman internet marketing yang boleh dikongsi.