15 Mac, 2009

Lebih Dari RM3 Bilion Untuk PPSMI, 80% Buat Beli Komputer.

Rujuk kepada kenyataan menteri dalam TheStar


Lebih dari RM 3 Billion dibelanjakan untuk  PPSMI

Dari jumlah ini;
  • RM 2.4 B atau 80% untuk beli komputer (ICT).
  • Kemudian, RM3.7 juta untuk latihan dan RM6.1 juta untuk insentif guru. Jumlahnya RM 9.8 juta guru. Hanya 0.3 %. 
  • Ada lagi 19.7% atau RM591 juta  yang tidak dinyatakan dalam laporan TheStar ini. 
Soalan satu; Berapa banyak yang dibelanjakan untuk melatih dan memperlengkapkan guru bahasa Inggeris sendiri? Saya tidak dengar sama sekali ada pakej memperbaiki latihan dan insentif cikgu bahasa Inggeris sepanjang 6 tahun ini. Padahal inilah kemahiran dan tugas hakiki mereka. 

Soalan dua; jika jumlah yang sama dibelanjakan untuk memperbaiki kelas bahasa Inggeris (dan bukan dibelanjakan untuk merosakkan kelas Sains & matematik yang sudah sedia berjaya itu), apakah keputusan yang boleh dicapai dalam standard pengusaan bahasa Inggeris pelajar kita? Buatkan satu kajian dalam tesis ini.

Soalan tiga; kenapa banyak sangat dibelanjakan membeli peralatan (hardware), dan terlalu sedikit yang pergi ke latihan dan guru? Adakah belanja latihan guru tak memberi keuntungan?

Sila wakil-wakil Parlimen tanya soalan ini kepada pak Menteri itu dengan bersungguh - sungguh. Saya amat khuatir, ada agenda lain disebalik dasar PPSMI ini. 

Kelihatannya bukan mereka sibuk kepada latihan sumber manusia, tetapi belanja besar beli komputer rupanya (buat-buat terkejut dengan kesimpulan ini untuk lebih dramatik).

Orang bisnes kata, follow the money!

Tiada ulasan: