Pihak pengurusan Malaysia International Exhibition and Convention Centre (MIECC) akan menganjurkan satu pesta buku yang dipanggil Read Malaysia 2009 pada 29 Mei hingga 7 Jun.
Sebanyak 120 gerai dialokasi untuk buku bahasa Melayu, dan sejumlah lain untuk bahasa Inggeris dan juga bahasa Cina.
Pihak pengurusan MIECC mendapat keyakinan untuk menganjurkan Read Malaysia 2009 selepas melihat kejayaan mereka dalam menganjurkan World of Chinese Bookfair ditempat yang sama selama beberapa tahun. World of Chinese Bookfair dikunjungi oleh 400,000 orang pembaca dalam tahun 2008. Cukup berjaya untuk pesta buku tempatan yang hanya mensasarkan kepada pembaca bahasa Cina.
Atas keyakinan ini, Read Malaysia cuba untuk meluaskan pasaran MIECC kepada pembaca buku bahasa Melayu dan bahasa Inggeris dengan menganjurkan pesta buku ke-2 di tapak yang sama.
Setelah 2 kali pertemuan di buat dengan kumpulan penerbit tempatan, masih sukar untuk mendapatkan penyertaan dari penerbit buku bahasa Melayu. Sebab utama, persepsi bahawa Mines itu lokasi jualan buku bahasa Cina sahaja - buku lain tak boleh jual. Kumpulan penerbit bahasa Melayu dan Inggeris meminta jaminan bahawa akan ada pembaca bahasa Melayu dan Inggeris di Read Malaysia nanti.
Penganjur mengakui hakikat ini, bahawa persepsi itu yang paling sukar diubah.
Untuk cuba mengatasi masalah ini, mereka telah meletakkan belanja pengiklanan yang agak besar di media bahasa Melayu, yang bakal meliputi radio, akhbar dan juga TV. selain itu, mereka juga menyediakan kemudahan yang mesra pengunjung islam seperti surau dan gerai-gerai makanan yang halal. Sebagai kepalanya, mereka sedang cuba mendapatkan artis yang ternama untuk menjadi duta kepada pesta buku ini. Antara nama yang dicadangkan kepada penganjur ialah Datuk Siti Nurhaliza.
Diharapkan dengan taktik pengiklanan yang agresif ini, Read Malaysia dapat menarik pembaca Melayu dari kawasan UPM, UKM, Cheras, Putrajaya, Bangi, Kajang dan Hulu langat untuk datang ke Mines.
Dari perspektif penerbit pula, saya percaya sudah sampai masanya ada satu lagi pesta buku yang besar untuk buku-buku tempatan. Oleh kerana Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur itu dianjurkan secara sukarela oleh industri, maka kita mesti melihat kepada event organizer komersil untuk menganjurkan pesta buku yang baru.
Kita lihat yang 2 pesta buku bahasa Cina (Popular bookfest, KLCC dan World chinese bookfair, MIECC) boleh memberikan pulangan yang baik kepada para pempamer. Malah untuk pasaran buku bahasa Inggeris yang bertumpu di Petaling Jaya/Damansara ada sekurang-kurangnya 2 pesta buku yang besar (ada MPH warehouse sale, Times warehouse sale dan saya pasti juga akan ada Borders warehouse sales tahun ini). Pasaran buku Melayu yang jauh lebih besar, pasti boleh menampung 2 atau 3 pesta buku besar setahun.
Kumpulan penerbit buku agama sudah lama menyatakan perkara ini, apabila melihat kejayaan Pesta Buku Islam Indonesia yang sudah berlangsung selama 8 tahun. Mereka juga berhasrat untuk menganjurkan satu pesta buk yang serupa di masa akan datang.
Kita yakin yang pasarannya itu ada. Yang menjadi cabaran sekarang ialah siapa yang mampu menganjurkan pesta buku ke-2 yang berjaya. Mungkinkah MIECC mampu merubah persepsi pembaca melayu?
Percubaan MIECC ini juga akan memberikan kesan satu rangkaian kedai buku bahasa Melayu yang baru memasuki pasaran Malaysia - Gramedia bookstore. Gramedia bakal melancarkan kedai buku mereka seluas 20,000 kaki persegi di Mines shopping center. Jika Read Malaysia berjaya membawa pembaca Melayu ke Mines, maka tugas Gramedia memperkenalkan kedai buku mereka di Mines juga akan menjadi lebih mudah.
Bagi pihak pembaca, perang pesta buku di kuala lumpur tahun ini akan memberikan mereka pelbagai pilihan dan tawaran diskaun. Ada banyak rahmat disebalik krisis ekonomi ini kepada pembaca. Semua penerbit dan ekdai buku terpaksa menggandakan usaha promosi dan pemasaran mereka untuk memastikan industri ini terus berkembang sihat.
Untuk cuba mengatasi masalah ini, mereka telah meletakkan belanja pengiklanan yang agak besar di media bahasa Melayu, yang bakal meliputi radio, akhbar dan juga TV. selain itu, mereka juga menyediakan kemudahan yang mesra pengunjung islam seperti surau dan gerai-gerai makanan yang halal. Sebagai kepalanya, mereka sedang cuba mendapatkan artis yang ternama untuk menjadi duta kepada pesta buku ini. Antara nama yang dicadangkan kepada penganjur ialah Datuk Siti Nurhaliza.
Diharapkan dengan taktik pengiklanan yang agresif ini, Read Malaysia dapat menarik pembaca Melayu dari kawasan UPM, UKM, Cheras, Putrajaya, Bangi, Kajang dan Hulu langat untuk datang ke Mines.
Dari perspektif penerbit pula, saya percaya sudah sampai masanya ada satu lagi pesta buku yang besar untuk buku-buku tempatan. Oleh kerana Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur itu dianjurkan secara sukarela oleh industri, maka kita mesti melihat kepada event organizer komersil untuk menganjurkan pesta buku yang baru.
Kita lihat yang 2 pesta buku bahasa Cina (Popular bookfest, KLCC dan World chinese bookfair, MIECC) boleh memberikan pulangan yang baik kepada para pempamer. Malah untuk pasaran buku bahasa Inggeris yang bertumpu di Petaling Jaya/Damansara ada sekurang-kurangnya 2 pesta buku yang besar (ada MPH warehouse sale, Times warehouse sale dan saya pasti juga akan ada Borders warehouse sales tahun ini). Pasaran buku Melayu yang jauh lebih besar, pasti boleh menampung 2 atau 3 pesta buku besar setahun.
Kumpulan penerbit buku agama sudah lama menyatakan perkara ini, apabila melihat kejayaan Pesta Buku Islam Indonesia yang sudah berlangsung selama 8 tahun. Mereka juga berhasrat untuk menganjurkan satu pesta buk yang serupa di masa akan datang.
Kita yakin yang pasarannya itu ada. Yang menjadi cabaran sekarang ialah siapa yang mampu menganjurkan pesta buku ke-2 yang berjaya. Mungkinkah MIECC mampu merubah persepsi pembaca melayu?
Percubaan MIECC ini juga akan memberikan kesan satu rangkaian kedai buku bahasa Melayu yang baru memasuki pasaran Malaysia - Gramedia bookstore. Gramedia bakal melancarkan kedai buku mereka seluas 20,000 kaki persegi di Mines shopping center. Jika Read Malaysia berjaya membawa pembaca Melayu ke Mines, maka tugas Gramedia memperkenalkan kedai buku mereka di Mines juga akan menjadi lebih mudah.
Bagi pihak pembaca, perang pesta buku di kuala lumpur tahun ini akan memberikan mereka pelbagai pilihan dan tawaran diskaun. Ada banyak rahmat disebalik krisis ekonomi ini kepada pembaca. Semua penerbit dan ekdai buku terpaksa menggandakan usaha promosi dan pemasaran mereka untuk memastikan industri ini terus berkembang sihat.
Ulasan