Langkau ke kandungan utama

Read malaysia, Gramedia dan Mines Mencari Pembaca Buku Melayu

Pihak pengurusan Malaysia International Exhibition and Convention Centre (MIECC) akan menganjurkan satu pesta buku yang dipanggil Read Malaysia 2009 pada 29 Mei hingga 7 Jun.

Sebanyak 120 gerai dialokasi untuk buku bahasa Melayu, dan sejumlah lain untuk bahasa Inggeris dan juga bahasa Cina.

Pihak pengurusan MIECC mendapat keyakinan untuk menganjurkan Read Malaysia 2009 selepas melihat kejayaan mereka dalam menganjurkan World of Chinese Bookfair ditempat yang sama selama beberapa tahun. World of Chinese Bookfair dikunjungi oleh 400,000 orang pembaca dalam tahun 2008. Cukup berjaya untuk pesta buku tempatan yang hanya mensasarkan kepada pembaca bahasa Cina.

Atas keyakinan ini, Read Malaysia cuba untuk meluaskan pasaran MIECC kepada pembaca buku bahasa Melayu dan bahasa Inggeris dengan menganjurkan pesta buku ke-2 di tapak yang sama.

Setelah 2 kali pertemuan di buat dengan kumpulan penerbit tempatan, masih sukar untuk mendapatkan penyertaan dari penerbit buku bahasa Melayu. Sebab utama, persepsi bahawa Mines itu lokasi jualan buku bahasa Cina sahaja - buku lain tak boleh jual. Kumpulan penerbit bahasa Melayu dan Inggeris meminta jaminan bahawa akan ada pembaca bahasa Melayu dan Inggeris di Read Malaysia nanti.

Penganjur mengakui hakikat ini, bahawa persepsi itu yang paling sukar diubah.

Untuk cuba mengatasi masalah ini, mereka telah meletakkan belanja pengiklanan yang agak besar di media bahasa Melayu, yang bakal meliputi radio, akhbar dan juga TV. selain itu, mereka juga menyediakan kemudahan yang mesra pengunjung islam seperti surau dan gerai-gerai makanan yang halal. Sebagai kepalanya, mereka sedang cuba mendapatkan artis yang ternama untuk menjadi duta kepada pesta buku ini. Antara nama yang dicadangkan kepada penganjur ialah Datuk Siti Nurhaliza.

Diharapkan dengan taktik pengiklanan yang agresif ini, Read Malaysia dapat menarik pembaca Melayu dari kawasan UPM, UKM, Cheras, Putrajaya, Bangi, Kajang dan Hulu langat untuk datang ke Mines.

Dari perspektif penerbit pula, saya percaya sudah sampai masanya ada satu lagi pesta buku yang besar untuk buku-buku tempatan. Oleh kerana Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur itu dianjurkan secara sukarela oleh industri, maka kita mesti melihat kepada event organizer komersil untuk menganjurkan pesta buku yang baru.

Kita lihat yang 2 pesta buku bahasa Cina (Popular bookfest, KLCC dan World chinese bookfair, MIECC) boleh memberikan pulangan yang baik kepada para pempamer. Malah untuk pasaran buku bahasa Inggeris yang bertumpu di Petaling Jaya/Damansara ada sekurang-kurangnya 2 pesta buku yang besar (ada MPH warehouse sale, Times warehouse sale dan saya pasti juga akan ada Borders warehouse sales tahun ini). Pasaran buku Melayu yang jauh lebih besar, pasti boleh menampung 2 atau 3 pesta buku besar setahun.

Kumpulan penerbit buku agama sudah lama menyatakan perkara ini, apabila melihat kejayaan Pesta Buku Islam Indonesia yang sudah berlangsung selama 8 tahun. Mereka juga berhasrat untuk menganjurkan satu pesta buk yang serupa di masa akan datang.

Kita yakin yang pasarannya itu ada. Yang menjadi cabaran sekarang ialah siapa yang mampu menganjurkan pesta buku ke-2 yang berjaya. Mungkinkah MIECC mampu merubah persepsi pembaca melayu?

Percubaan MIECC ini juga akan memberikan kesan satu rangkaian kedai buku bahasa Melayu yang baru memasuki pasaran Malaysia - Gramedia bookstore. Gramedia bakal melancarkan kedai buku mereka seluas 20,000 kaki persegi di Mines shopping center. Jika Read Malaysia berjaya membawa pembaca Melayu ke Mines, maka tugas Gramedia memperkenalkan kedai buku mereka di Mines juga akan menjadi lebih mudah.

Bagi pihak pembaca, perang pesta buku di kuala lumpur tahun ini akan memberikan mereka pelbagai pilihan dan tawaran diskaun. Ada banyak rahmat disebalik krisis ekonomi ini kepada pembaca. Semua penerbit dan ekdai buku terpaksa menggandakan usaha promosi dan pemasaran mereka untuk memastikan industri ini terus berkembang sihat.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan.
------------------------

http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htmOleh W. Rahimah DramanHasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bahan bacaa…

Kedai buku terpakai - satu penilaian semula

Sengaja digunakan tajuk klise yang biasa dipakai dalam kertas akademik.

Akhir-akhir ini saya cuba mengumpulkan buku-buku biografi individu dan juga syarikat media utama dalam dunia. Kebanyakkan buku ini pernah terbit dalam tahun 80an (era 'greed is good') dan 90an (era 'internet bubble'). Sangat sedikit yang boleh dicari dalam kedai buku besar.

Saya terjumpa beberapa tajuk dalam subjek ini di kedai-kedai buku terpakai.

Sistem penjualan buku hari ini tidak membenarkan banyak buku mempunyai jangka hayat yang lama di rak. Kedai buku besar biasanya hanya mahu menjual frontlist (buku baru), bestseller dan juga backlist yang evergreen sahaja. Ini realiti peruncitan buku hari ini.

Untuk mencari buku-buku lama, dalam konteks ini terbit lebih dari 3 tahun lepas dan kurang popular, kita perlu pergi ke perpustakaan atau kedai buku terpakai.

Rare book itu subjek lain.

Ebook di Malaysia tahun 2017 (Part 1/4).

Hari ini, pembaca tempatan dalam bahasa Melayu, yang mahu buku dalam format ebook sudah ada pelbagai pilihan.

Servis ebook dalam bahasa Melayu boleh dikelaskan kepada beberapa jenis;
Pay Per Download (PPD), atau dipanggil juga a la carte, Subscription atau dipanggil juga sebagai ebook buffet, Pinjam dari perpustakaan digital (elibrary), danSelf publish platform yang rata-rata menawarkan pembacaan secara percuma. Semua bergantung kepada jenis buku yang kita mahu, dan bajet.

A. Kategori Pay Per Download, atau a la carte.

Konsep yang paling awal, dan paling difahami oleh pembaca ebook. Pilih ebook, bayar dan ebook yang telah dibeli akan kekal dalam pustaka anda (selagi platform itu masih hidup).

Di Malaysia khususnya, pemain utama konsep ini ialah Google Play Books. Google Play sudah terbina dalam setiap telefon Android. 

Dalam Google Play, pilih Books.

 Kemudian pilih Books in Malay.
Ada beribu-ribu tajuk buku tempatan kini dijual di dalam Google Play Books.

Kedai Play Books menawarka…