Langkau ke kandungan utama

MPH Mutiara Minda - Program Pemasaran Gergasi Untuk Buku Melayu


Pada pendapat saya, ini program pemasaran buku melayu paling besar yang diumumkan setakat ini oleh mana-mana kedai buku.

Program 'MPH Mutiara Minda' ini ada beberapa komponen utama;
  1. Menaikkan jumlah ruang untuk buku bahasa Melayu di 9 outlet terpilih
  2. Pengikalan konsissten dalam Harian Metro & Berita Harian
  3. Menerbitkan katalog buku bahasa Melayu
  4. Penganjuran Pesta Buku / Karnival buku Mutiara Minda

Bagi komponen pertama, kita dimaklumkan di MPH Midvalley sendiri, seksyen buku bahasa Melayu dibesarkan dari 50 sq feet, kepada 2000 sq feet. Perluasan ruang ini sangat sangat besar dan pasti akan kelihatan dengan jelas kepada pembaca umum.

Buat masa ini MPH sudah melantik rakan medianya bermula dengan Harian Metro, dan Berita Harian akan menyusul. Sehingga kini, 8 orang penerbit tempatan telah bekerjasama dengan MPH untuk membuat iklan setiap minggu di Harian Metro.

Selepas ini Berita Harian juga dijangka akan menyiarkan iklan yang sama. Tetapi, saya terfikir bagaimana pula dengan program Popular Bookstore dengan BH? Popular selama ini ada program anugerah Buku Popular-BH yang bermula pada tahun lepas. Kalau MPH yang menjadi rakan media dengan BH, pasti mereka akan meminta ada semacam hak eksklusif dengan BH.

Kita akan melihat katalog MPH Mutiara Minda yang akan diedarkan kepada seluruh ahli-ahli MPH reader's card keturunan Melayu dan juga kawasan-kawasan strategik seluruh Kuala Lumpur. Katalog ini akan dilancarkan oleh MPH mungkin dalam bulan Ogos nanti. Katalog ini akan memfokus kepada promosi buku-buku yang sesuai denganh bulan Merdeka, bulan Ramadhan hingga ke Hari Raya dengan pelbagai Offer dan diskaun untuk pembaca buku Melayu.

Seterusnya, pesta buku MPH Mutiara Minda (untuk buku Melayu) juga akan dianjurkan di Shah alam dalam bulan Julai nanti di kawasan Shah Alam. Yang menjadi kekhuatiran kami, pesta buku nanti mungkin bertembung dengan Pesta Buku Selangor yang akan berlangsung dari 24 Julai hingga 3 ogos.

Apa yang dapat saya simpulkan, buku-buku bahasa Melayu hari ini sudah mendapat perhatian besar dari kedai-kedai buku utama. Kedai-kedai besar sudah melancarkan program pemasaran yang besar untuk menarik pembaca buku Melayu ke outlet mereka. Ini semua akan memberikan momentum kepada penerbit dan pengarang buku bahasa Melayu, disamping menyajikan pilihan yang lebih menarik kepada pembaca.

Saya percaya kedai buku tradisional perlu bangun dan melihat perkembangan ini dengan serius. Semua perkembangan ini boleh menyebabkan trend pembaca buku Melayu berubah, dan memilih megastore dengan pilihan lengkap berbanding kedai buku kecil.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada