21 Mei, 2009

Petikan ucapan Menteri Pelajaran tentang Kota Buku

Berikut petikan ucapan TS Muhyiddin Hj. Mohd Yassin tentang Kota Buku pada 19 Mei 2009 semasa Majlis Pertemuan Bersama dengan Sasterwan Malaysia.

"Bersempena dengan pertemuan hari ini bersama penggiat sastera, iaitu golongan yang sangat cintakan ilmu dan menjadikan buku sebagai teman setia, maka elok benarlah bagi saya mengumumkan khabar gembira kepada semua penggiat sastera di negara ini. Kerajaan telah memutuskan untuk mewujudkan sebuah pusat berkelompok bagi menjalankan aktiviti dan urusan berkaitan dengan dunia buku secara lebih tersusun dan bersungguh-sungguh. Penubuhan pusat ini yang bakal dinamakan "Kota Buku" diharap akan menjadi satu nukleus bagi membolehkan para usahawan, persatuan dan perusahaan membabitkan buku beroperasi di bawah satu bumbung.

Kewujudan "Kota Buku" yang bakal dibangunkan di Kuala Lumpur diharap akan memberi manfaat yang besar kepada para sasterawan, penerbit, usahawan dan masyarakat pembaca di Malaysia, selain bermatlamat untuk membawa pulangan jangka panjang bagi menarik minat pengusaha buku Asia untuk menjadikan Kuala Lumpur sebagai pusat dagangan buku utama di rantau ini. Pendek kata, 'Kota Buku' ini apabila beroperasi kelak bakal menjadi mercu tanda baru Kuala Lumpur, sekaligus menjadi tarikan pelancong dengan imej sebagai Kota Raya Ilmu".

1 ulasan:

MOHAMED NOOR OTHMAN berkata...

Syabas.
Usaha yang murni. Kebimbangannya berulang seperti Kampung Buku di Langkawi.Pelopor dan pencetus ideanya tidak disambung oleh pihak lain apabila individu itu jatuh dari landasan.