Semalam ada satu pertemuan antara beberapa ahli MABOPA dengan wakil dari Google, spesifiknya dari Google Book Search.
Wakil google, mark nelson memberikan satu penerangan tentang produk Google book search, yang mana merupakan satu produk baru dalam usaha mereka untuk membawa maklumat yang sebelum ini hanya ada dalam buku, jurnal ke web - supaya dapat diindeks, dicari, dan dibaca secara online oleh pengguna. Ini terutamanya penting untuk mereka yang mencari untuk tujuan rujukan dan kajian.
Pada pendapat saya, Indonesia dan Thailand mempunyai jauh lebih banyak tajuk tempatan dalam bahasa mereka. Tetapi untuk rantau ini, mereka bermula dengan Malaysia, dan selepas ini adalah Indonesia. Google masih lagi membangunkan teknologi OCR untuk bahasa Thai. Oleh kerana bahasa Melayu dan bahasa Indonesia menggunakan karakter roman - maka teknologi OCRnya lebih matang dan tepat.
Sebagai penerbit, kita akan masuk ke program Google book search sebagai partner. Bagi penerbit yang berstatus partner, semua buku akan discan, diindeks secara lengkap oleh google. Semua pengguna google, secara langsung akan dapat akses kepada maklumat dalam buku terbitan kita.
Tetapi, ini tidak bermakna pembaca boleh membaca keseluruhan buku secara percuma - hampir sama seperti Amazon look inside. Beza utama google book search adalah pembaca boleh membuat carian dalam isi buku (kerana Google adalah search company). Beza kedua, dalam Google booksearch - seluruh buku diindekskan, berbanding Amazon look inside yang hanya menscan beberapa mukasurat paling awal dari buku tersebut.
Pembaca dihadkan dalam jumlah bilangan muka surat yang boleh dibaca untuk tempoh satu bulan. Amaun jumlah mukasurat yang boleh dibaca ini juga dikawal oleh penerbit. Pembaca juga akan diberikan link untuk membeli buku tersebut secara fizikal (pesan lalu pos dari kedai buku online penerbit), atau download terus dari Google, atau juga 'sewa' tersebut untuk beberapa hari. Logo penerbit dan notis hakcipta akan ditunjukkan dengan jelas dalam Book search.
Menurut Google, ada trend statistik yang menunjukkan bahawa lebih banyak muka surat dibaca secara prebiu, maka lebih tinggi kebarangkalian pembaca membeli buku ini menggunakan Click to buy.
Pembaca juga dihadkan supaya tidak boleh mencetak, mensave, atau mengcopy mana-mana bahagian dari buku tadi - walaupun sebenarnya penerbit mempunyai kawalan untuk membenarkan semua fungsi print, save dan copy jika mahu.
Lebih maklumat akan datang dalam posting kedua.
Wakil google, mark nelson memberikan satu penerangan tentang produk Google book search, yang mana merupakan satu produk baru dalam usaha mereka untuk membawa maklumat yang sebelum ini hanya ada dalam buku, jurnal ke web - supaya dapat diindeks, dicari, dan dibaca secara online oleh pengguna. Ini terutamanya penting untuk mereka yang mencari untuk tujuan rujukan dan kajian.
Pada pendapat saya, Indonesia dan Thailand mempunyai jauh lebih banyak tajuk tempatan dalam bahasa mereka. Tetapi untuk rantau ini, mereka bermula dengan Malaysia, dan selepas ini adalah Indonesia. Google masih lagi membangunkan teknologi OCR untuk bahasa Thai. Oleh kerana bahasa Melayu dan bahasa Indonesia menggunakan karakter roman - maka teknologi OCRnya lebih matang dan tepat.
Sebagai penerbit, kita akan masuk ke program Google book search sebagai partner. Bagi penerbit yang berstatus partner, semua buku akan discan, diindeks secara lengkap oleh google. Semua pengguna google, secara langsung akan dapat akses kepada maklumat dalam buku terbitan kita.
Tetapi, ini tidak bermakna pembaca boleh membaca keseluruhan buku secara percuma - hampir sama seperti Amazon look inside. Beza utama google book search adalah pembaca boleh membuat carian dalam isi buku (kerana Google adalah search company). Beza kedua, dalam Google booksearch - seluruh buku diindekskan, berbanding Amazon look inside yang hanya menscan beberapa mukasurat paling awal dari buku tersebut.
Pembaca dihadkan dalam jumlah bilangan muka surat yang boleh dibaca untuk tempoh satu bulan. Amaun jumlah mukasurat yang boleh dibaca ini juga dikawal oleh penerbit. Pembaca juga akan diberikan link untuk membeli buku tersebut secara fizikal (pesan lalu pos dari kedai buku online penerbit), atau download terus dari Google, atau juga 'sewa' tersebut untuk beberapa hari. Logo penerbit dan notis hakcipta akan ditunjukkan dengan jelas dalam Book search.
Menurut Google, ada trend statistik yang menunjukkan bahawa lebih banyak muka surat dibaca secara prebiu, maka lebih tinggi kebarangkalian pembaca membeli buku ini menggunakan Click to buy.
Pembaca juga dihadkan supaya tidak boleh mencetak, mensave, atau mengcopy mana-mana bahagian dari buku tadi - walaupun sebenarnya penerbit mempunyai kawalan untuk membenarkan semua fungsi print, save dan copy jika mahu.
Lebih maklumat akan datang dalam posting kedua.
Ulasan