Satu soalan yang industri ini perlu fikirkan untuk terus berkembang dalam era ekonomi-K.
Secara relatifnya penerbitan dan penulisan buku sudah passe. Atau dilihat sebagai tua, statik, dan tidak dinamik. Tidak ada keghairahan baru. Tidak ada buku yang melambangi dan merepresentasi generasi muda. Buku bukan mereka punya - tetapi social networking, instant messenger, sms, blog dan photo sharing adalah media ekspresi mereka.
Kertas & dakwat dalam era Internet.
Kesannya, penerbitan buku menjadi pilihan akhir kepada pelajar pengajian media atau mass comm. Penerbit buku kehilangan bakat terbaik kepada industri PR, siaran, journalisma, majalah - dan akhir sekali barulah penerbitan buku. Penerbitan buku juga jadi pilihan terakhir untuk pelajar art & design, selepas agensi pengiklanan, majalah dan lain-lain.
Bukan itu sahaja, aspek glamour dunia buku ini sebenarnya pada penulis buku - bukan kepada profesional penerbitan yang ada dibelakang buku itu, bukan editor, bukan desainer, bukan orang publisiti, bukan pasukan jualan, bukan kedai buku dan seterusnya. Profesional industri penerbitan ini berada di belakang tabir.
Bagaimana penerbit boleh menjadi lebih seksi kepada bakat muda? Kepada bakat yang terbaik dalam kelasnya?
Mengikut perbincangan pendek saya dalam satu program penerbitan anjuran pelajar tahun akhir UiTM semalam, ada 3 faktor yang menjadi pertimbangan mereka (pelajar tahun akhir).
1) Gaji yang ditawarkan mesti kompetatif.
2) Jenis produk yang diterbitkan oleh penerbit itu. Produknya mesti menarik, punya ruang untuk kreativiti.
3) Pembangunan kerjaya.
Generasi ini selalu dikatakan sebagai demanding, tetapi generasi ini juga dikatakan sebagai generasi yang produktivitinya tinggi dan sanggup bekerja kuat.
Secara relatifnya penerbitan dan penulisan buku sudah passe. Atau dilihat sebagai tua, statik, dan tidak dinamik. Tidak ada keghairahan baru. Tidak ada buku yang melambangi dan merepresentasi generasi muda. Buku bukan mereka punya - tetapi social networking, instant messenger, sms, blog dan photo sharing adalah media ekspresi mereka.
Kertas & dakwat dalam era Internet.
Kesannya, penerbitan buku menjadi pilihan akhir kepada pelajar pengajian media atau mass comm. Penerbit buku kehilangan bakat terbaik kepada industri PR, siaran, journalisma, majalah - dan akhir sekali barulah penerbitan buku. Penerbitan buku juga jadi pilihan terakhir untuk pelajar art & design, selepas agensi pengiklanan, majalah dan lain-lain.
Bukan itu sahaja, aspek glamour dunia buku ini sebenarnya pada penulis buku - bukan kepada profesional penerbitan yang ada dibelakang buku itu, bukan editor, bukan desainer, bukan orang publisiti, bukan pasukan jualan, bukan kedai buku dan seterusnya. Profesional industri penerbitan ini berada di belakang tabir.
Bagaimana penerbit boleh menjadi lebih seksi kepada bakat muda? Kepada bakat yang terbaik dalam kelasnya?
Mengikut perbincangan pendek saya dalam satu program penerbitan anjuran pelajar tahun akhir UiTM semalam, ada 3 faktor yang menjadi pertimbangan mereka (pelajar tahun akhir).
1) Gaji yang ditawarkan mesti kompetatif.
2) Jenis produk yang diterbitkan oleh penerbit itu. Produknya mesti menarik, punya ruang untuk kreativiti.
3) Pembangunan kerjaya.
Generasi ini selalu dikatakan sebagai demanding, tetapi generasi ini juga dikatakan sebagai generasi yang produktivitinya tinggi dan sanggup bekerja kuat.
Ulasan