Langkau ke kandungan utama

Buku teks 100% percuma - kesan kepada Kedai Buku dan Penerbit (Bahagian 2)

Keputusan ini juga beri impetus kepada pertemuan MABOPA (persatuan penerbit) - MBA (persatuan penjual buku) yang sudah lama tidak berlaku.

Antara keputusan paling penting dalam pertemuan ini adalah deklarasi bahawa MBA perlu berubah.

Kebanyakkan ahli MBA adalah pekedai buku sekolah. Cabang bisnes utama mereka adalah
  1. Buku teks
  2. Buku kerja
  3. Alat tulis.
Kini bisnes buku teks sudah hilang. Dianggarkan bahawa kerajaan membelanjakan tambahan sebanyak rm30 juta untuk melaksanakan skim buku teks percuma 100%. Bermakna jualan pasaran terbuka sebanyak rm30 juta telah hilang dari kedai buku.

Tetapi, kerugian yang lebih besar bukan buku teks. Saya mengambil anggaran bahawa ibubapa yang masuk ke kedai buku membelanjakan 3 kali lebih banyak untuk membeli alat tulis, beg sekolah, buku kerja, kamus dan lain-lain bahan untuk anak mereka. Setiap rm1 jualan buku teks, ada rm3 jualan berkaitan yang berlaku.

Ini bermakna sebanyak rm 120 (buku teks = rm30 juta dan jualan berkaitan = rm90 juta) jualan setahun berisiko hilang dari kedai buku musim buka sekolah hujung tahun ini. Jika kita ambil secara konservatif, 50% sahaja - maknanya ada rm60 juta jualan berisiko hilang dari kedai-kedai buku seluruh negara.

Presiden MBA membuat deklarasi bahawa penjual buku perlu berubah. Mereka mesti membina cabang bisnes baru. Beliau menggariskan 3 cabang bisnes;
  1. buku kerja (kekal)
  2. alat tulis (kekal)
  3. general book (baru)
Dalam kes ini, general book ditakrifkan sebagai novel, buku agama, dan buku motivasi.

Pada pendapat saya, deklarasi beliau adalah ground breaking kepada semua penerbit general book. Kita selama ini mengharapkan banyak kedai-kedai buku sekolah untuk menjual buku umum - tetapi ini tidak berlaku. Kedai buku sekolah ini hampir sahaja kita panggil sebagai dinosour kerana keengganan mereka untuk berubah.

Kita tidak boleh tolak, selama ini tidak ada dorongan untuk mereka berubah. Bisnes buku teks/buku latihan ini menarik kerana sifatnya yang konsisten, berisiko rendah, dan hampir-hampir sahaja bersifat monopoli terutamanya di bandar-bandar kecil. Kedai buku berangkai seperti MPH & Popular tidak membuat servis ke sekolah - mereka hanya fokus kepada segmen retail. Malah, hubungan kedai buku dengan sekolah sangat rapat, sehingga dituduh kronisme.

Ada 2 soalan besar atas seruan untuk berubah ini;
  1. Siapa yang akan berubah, siapa yang akan kekal business as usual?
  2. Adakah mereka akan melabur dalam melatih kakitangan untuk menjual buku umum, membuat renovasi dalam kedai, dan memberi komitmen untuk bertukar kepada jualan retail?
Jika mereka mahu berubah, bolehkah kedai buku indie ini berlawan dengan gergasi kedai buku berangkai yang sudah lebih lama menguasai pasaran retail?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada