Langkau ke kandungan utama

Buku teks 100% percuma - kesan kepada Kedai Buku dan Penerbit (Bahagian 2)

Keputusan ini juga beri impetus kepada pertemuan MABOPA (persatuan penerbit) - MBA (persatuan penjual buku) yang sudah lama tidak berlaku.

Antara keputusan paling penting dalam pertemuan ini adalah deklarasi bahawa MBA perlu berubah.

Kebanyakkan ahli MBA adalah pekedai buku sekolah. Cabang bisnes utama mereka adalah
  1. Buku teks
  2. Buku kerja
  3. Alat tulis.
Kini bisnes buku teks sudah hilang. Dianggarkan bahawa kerajaan membelanjakan tambahan sebanyak rm30 juta untuk melaksanakan skim buku teks percuma 100%. Bermakna jualan pasaran terbuka sebanyak rm30 juta telah hilang dari kedai buku.

Tetapi, kerugian yang lebih besar bukan buku teks. Saya mengambil anggaran bahawa ibubapa yang masuk ke kedai buku membelanjakan 3 kali lebih banyak untuk membeli alat tulis, beg sekolah, buku kerja, kamus dan lain-lain bahan untuk anak mereka. Setiap rm1 jualan buku teks, ada rm3 jualan berkaitan yang berlaku.

Ini bermakna sebanyak rm 120 (buku teks = rm30 juta dan jualan berkaitan = rm90 juta) jualan setahun berisiko hilang dari kedai buku musim buka sekolah hujung tahun ini. Jika kita ambil secara konservatif, 50% sahaja - maknanya ada rm60 juta jualan berisiko hilang dari kedai-kedai buku seluruh negara.

Presiden MBA membuat deklarasi bahawa penjual buku perlu berubah. Mereka mesti membina cabang bisnes baru. Beliau menggariskan 3 cabang bisnes;
  1. buku kerja (kekal)
  2. alat tulis (kekal)
  3. general book (baru)
Dalam kes ini, general book ditakrifkan sebagai novel, buku agama, dan buku motivasi.

Pada pendapat saya, deklarasi beliau adalah ground breaking kepada semua penerbit general book. Kita selama ini mengharapkan banyak kedai-kedai buku sekolah untuk menjual buku umum - tetapi ini tidak berlaku. Kedai buku sekolah ini hampir sahaja kita panggil sebagai dinosour kerana keengganan mereka untuk berubah.

Kita tidak boleh tolak, selama ini tidak ada dorongan untuk mereka berubah. Bisnes buku teks/buku latihan ini menarik kerana sifatnya yang konsisten, berisiko rendah, dan hampir-hampir sahaja bersifat monopoli terutamanya di bandar-bandar kecil. Kedai buku berangkai seperti MPH & Popular tidak membuat servis ke sekolah - mereka hanya fokus kepada segmen retail. Malah, hubungan kedai buku dengan sekolah sangat rapat, sehingga dituduh kronisme.

Ada 2 soalan besar atas seruan untuk berubah ini;
  1. Siapa yang akan berubah, siapa yang akan kekal business as usual?
  2. Adakah mereka akan melabur dalam melatih kakitangan untuk menjual buku umum, membuat renovasi dalam kedai, dan memberi komitmen untuk bertukar kepada jualan retail?
Jika mereka mahu berubah, bolehkah kedai buku indie ini berlawan dengan gergasi kedai buku berangkai yang sudah lebih lama menguasai pasaran retail?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan.
------------------------

http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htmOleh W. Rahimah DramanHasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bahan bacaa…

Ebook di Malaysia tahun 2017 (Part 1/4).

Hari ini, pembaca tempatan dalam bahasa Melayu, yang mahu buku dalam format ebook sudah ada pelbagai pilihan.

Servis ebook dalam bahasa Melayu boleh dikelaskan kepada beberapa jenis;
Pay Per Download (PPD), atau dipanggil juga a la carte, Subscription atau dipanggil juga sebagai ebook buffet, Pinjam dari perpustakaan digital (elibrary), danSelf publish platform yang rata-rata menawarkan pembacaan secara percuma. Semua bergantung kepada jenis buku yang kita mahu, dan bajet.

A. Kategori Pay Per Download, atau a la carte.

Konsep yang paling awal, dan paling difahami oleh pembaca ebook. Pilih ebook, bayar dan ebook yang telah dibeli akan kekal dalam pustaka anda (selagi platform itu masih hidup).

Di Malaysia khususnya, pemain utama konsep ini ialah Google Play Books. Google Play sudah terbina dalam setiap telefon Android. 

Dalam Google Play, pilih Books.

 Kemudian pilih Books in Malay.
Ada beribu-ribu tajuk buku tempatan kini dijual di dalam Google Play Books.

Kedai Play Books menawarka…

Kedai buku terpakai - satu penilaian semula

Sengaja digunakan tajuk klise yang biasa dipakai dalam kertas akademik.

Akhir-akhir ini saya cuba mengumpulkan buku-buku biografi individu dan juga syarikat media utama dalam dunia. Kebanyakkan buku ini pernah terbit dalam tahun 80an (era 'greed is good') dan 90an (era 'internet bubble'). Sangat sedikit yang boleh dicari dalam kedai buku besar.

Saya terjumpa beberapa tajuk dalam subjek ini di kedai-kedai buku terpakai.

Sistem penjualan buku hari ini tidak membenarkan banyak buku mempunyai jangka hayat yang lama di rak. Kedai buku besar biasanya hanya mahu menjual frontlist (buku baru), bestseller dan juga backlist yang evergreen sahaja. Ini realiti peruncitan buku hari ini.

Untuk mencari buku-buku lama, dalam konteks ini terbit lebih dari 3 tahun lepas dan kurang popular, kita perlu pergi ke perpustakaan atau kedai buku terpakai.

Rare book itu subjek lain.