01 Oktober, 2007

Buku teks 100% percuma - kesan kepada Kedai Buku dan Penerbit (Bahagian 2)

Keputusan ini juga beri impetus kepada pertemuan MABOPA (persatuan penerbit) - MBA (persatuan penjual buku) yang sudah lama tidak berlaku.

Antara keputusan paling penting dalam pertemuan ini adalah deklarasi bahawa MBA perlu berubah.

Kebanyakkan ahli MBA adalah pekedai buku sekolah. Cabang bisnes utama mereka adalah

  1. Buku teks
  2. Buku kerja
  3. Alat tulis.
Kini bisnes buku teks sudah hilang. Dianggarkan bahawa kerajaan membelanjakan tambahan sebanyak rm30 juta untuk melaksanakan skim buku teks percuma 100%. Bermakna jualan pasaran terbuka sebanyak rm30 juta telah hilang dari kedai buku.

Tetapi, kerugian yang lebih besar bukan buku teks. Saya mengambil anggaran bahawa ibubapa yang masuk ke kedai buku membelanjakan 3 kali lebih banyak untuk membeli alat tulis, beg sekolah, buku kerja, kamus dan lain-lain bahan untuk anak mereka. Setiap rm1 jualan buku teks, ada rm3 jualan berkaitan yang berlaku.

Ini bermakna sebanyak rm 120 (buku teks = rm30 juta dan jualan berkaitan = rm90 juta) jualan setahun berisiko hilang dari kedai buku musim buka sekolah hujung tahun ini. Jika kita ambil secara konservatif, 50% sahaja - maknanya ada rm60 juta jualan berisiko hilang dari kedai-kedai buku seluruh negara.

Presiden MBA membuat deklarasi bahawa penjual buku perlu berubah. Mereka mesti membina cabang bisnes baru. Beliau menggariskan 3 cabang bisnes;
  1. buku kerja (kekal)
  2. alat tulis (kekal)
  3. general book (baru)
Dalam kes ini, general book ditakrifkan sebagai novel, buku agama, dan buku motivasi.

Pada pendapat saya, deklarasi beliau adalah ground breaking kepada semua penerbit general book. Kita selama ini mengharapkan banyak kedai-kedai buku sekolah untuk menjual buku umum - tetapi ini tidak berlaku. Kedai buku sekolah ini hampir sahaja kita panggil sebagai dinosour kerana keengganan mereka untuk berubah.

Kita tidak boleh tolak, selama ini tidak ada dorongan untuk mereka berubah. Bisnes buku teks/buku latihan ini menarik kerana sifatnya yang konsisten, berisiko rendah, dan hampir-hampir sahaja bersifat monopoli terutamanya di bandar-bandar kecil. Kedai buku berangkai seperti MPH & Popular tidak membuat servis ke sekolah - mereka hanya fokus kepada segmen retail. Malah, hubungan kedai buku dengan sekolah sangat rapat, sehingga dituduh kronisme.

Ada 2 soalan besar atas seruan untuk berubah ini;
  1. Siapa yang akan berubah, siapa yang akan kekal business as usual?
  2. Adakah mereka akan melabur dalam melatih kakitangan untuk menjual buku umum, membuat renovasi dalam kedai, dan memberi komitmen untuk bertukar kepada jualan retail?
Jika mereka mahu berubah, bolehkah kedai buku indie ini berlawan dengan gergasi kedai buku berangkai yang sudah lebih lama menguasai pasaran retail?

Tiada ulasan: