Langkau ke kandungan utama

Kedai buku di Malaysia 5 tahun kedepan.

Dalam masa beberapa tahun akan datang ini kita akan lihat transformasi industri retail jualan buku yang besar di Malaysia.

Satu trend yang pasti berlaku adalah rempuhan chain bookstore ke kawasan kedai buku independent. Ini sedang berlaku, dan akan menjadi semakin sengit. Trend kedua adalah, beberapa kedai buku tradisional akan berubah menjadi kedai buku moden atas dasar survival, dan baki yang tidak mampu berubah akan menjadi semakin marginal.

Trend yang belum berlaku adalah Chain bookstore vs Internet retailer. Mungkin jauh lagi.

Faktor pertama adalah perkembangan pusat belibelah (mall) di Malaysia.

Chain bookstore duduk dan tumbuh didalam mall. Dalam satu temuramah di BusinessTime hari ini menunjukkan yang potensi untuk membangunkan lebih banyak mall baru, terutamanya di kawasan baru seperti Kuching, KK, Ipoh dan Kelang masih luas. Dan saya percaya bahawa mall developer tidak akan duduk diam dalam tahun-tahun mendatang ini.

Q: Do we have enough malls? Where do retailers wish there were more malls and where are there one too many malls?

Ham: What retailers would like to see is better-quality malls in the right location. This is because good-quality malls will attract the consumers. Coupled with the right tenants, (the) right management and the right promotion, the malls will draw the consumers like a magnet.

Yap: Malaysia still has the potential to grow. Per capita retail sq ft (sq ft over population) in Malaysia is 2.8 compared to other Asian countries, which are all above 3.2 sq ft per person. For example, Hong Kong is 12.9, (South) Korea at over 12.

Toh: On the surface, we have more than enough malls in the Klang Valley at about 10 sq ft per capita. However, there are still places like Kuching, which is way below the 2.8 number. In these places, we can do with more malls.

Rosly: Definitely, we need quality malls in the right location. We are trying to promote Kuala Lumpur as a shopping hub and Johor Baru, too. We see the overflow from Singapore, especially with two casinos slated for opening.

We also need to create our own Orchard Road.

Tan: Bukit Bintang and KLCC can take more shopping centres. However, in residential areas and smaller townships like Klang or Muar, there has been a population and income growth but no new malls there.

Kota Kinabalu and Kuching have hardly had any shopping complexes opened in the past 10 years, but next year, many are opening.

To build a quality mall, firstly, selling strata title retail space is not the formula. Secondly, developers seem to all be building simultaneously, like in Kota Kinabalu and Kuala Lumpur. This is not necessarily good.

Places where there can be more malls are in Ipoh and the Komtar area in Penang.

Berdasarkan perbualan dengan seorang eksekutif senior dalam satu chainbook store tempatan, kumpulan mereka mula masuk ke mall dalam tahun 1993. Sebelum ini kedai mereka berkonsepkan shoplot. Mereka dapati prestasi outlet dalam mall adalah jauh lebih baik dari outlet di shoplot.

Sejak itu, mereka tidak menoleh kebelakang lagi. Jika dilihat perubahan ini baru berlaku dalam tempoh 15 tahun kebelakangan ini. Menurut beliau, transformasi habit pembaca buku sudah jelas berlaku. Outlet tradisional mereka di China Town, KL sudah menjadi outlet yang terkebelakang dan semakin dilupakan oleh pembaca buku.

Kumpulan beliau juga kini sudah mula masuk ke bandar-bandar sekondari dimana ada mall yang sesuai seperti Muar dan Batu Pahat.

Faktor kedua, pekembangan pembaca kumpulan pertengahan (middle class)

Semakin ramai penduduk di Malaysia yang mendapatkan pendidikan tertiari, semakin ramai pembaca buku baru akan dihasil. Kumpulan ini moden dan gaya hidup mereka tidak sama dengan kumpulan pembaca lama. Habitat mereka bukanlah Jalan Tuanku Ab Rahman lagi (kecuali musim hari raya bila semua patah balik cari songkok dan baju melayu), tetapi pelbagai mall baru seluruh ibu kota.

Faktor ketiga, survival kedai buku indie.

Bila kerajaan mengumumkan bantuan buku teks 100%, kebanyakkan kedai buku indie kehilangan sumber pendapatan yang besar. Ini terutamanya kedai buku di 3 kawasan utama - Pulau Pinang, Johor dan Wilayah Persekutuan/Selangor. Ada yang melaporkan kehilangan sehingga rm4 juta setahun kerana buku teks pasaran terbuka tidak dapat dijual lagi. Ada yang melaporkan kehilangan sehingga 30% turnover tahunan mereka kerana tidak dapat menjual buku teks.

Kedai buku indie terpaksa mencari produk dan pasaran baru untuk mengganti jualan yang hilang ini. Persatuan penjual buku Malaysia mengatakan yang ahli mereka terpaksa berubah kepada jualan buku umum (buku umum : buku agama, novel, motivasi, kanak-kanak dan lain-lain yang tidak ada kena mengena dengan silibus sekolah).

Berdasarkan perbualan saya dengan eksekutif tersebut, transformasi dari kedai buku sekolah kepada kedai buku umum bukanlah sesuatu yang mudah. Beliau menggariskan beberapa perkara seperti
  • Satu, memerlukan modal yang besar besar. Produk buku umum adalah paling perlahan dari segi inventory turnover, paling tinggi dari segi holding cost untuk menyediakan satu kedai yang dikira well stocked dan punya variety yang baik, dan kos renovasi kedai yang jauh lebih tinggi. Beliau membuat bandingan dengan produk alat-tulis dan juga produk buku sekolah (teks, buku kerja, buku latihan, buku rujukan).
  • Dua, memerlukan kakitangan yang berkemahiran lebih tinggi untuk memilih, menjual dan mempromosi buku umum - dibandingkan dengan kakitangan yang menjaga produk buku sekolah atau alat-tulis. Produk buku sekolah dan alat-tulis lebih simplisitik. Sehingga hari ini, chain bookstore masih mempunyai masalah dalam melatih dan membangunkan tenaga kerja yang berkemahiran. Apatah lagi bagi kedai buku indie.
  • Tiga, perlu lokasi retail yang sesuai seperti didalam mall. Kebanyakkan mall tier-1 akan memilih penyewa yang punya brand dan kekuatan kewangan berbanding dengan kedai buku indie.
Menurut beliau, perubahan ini bukan sesuatu yang mudah.

Mengikut analisis dalaman kami sendiri, hanya 15% kedai buku sekolah mampu berubah menjadi kedai buku umum yang berdaya maju. Bakinya akan kekal sebagai kedai buku sekolah dengan bisnes yang semakin kecil, pencen atau keluar dari sektor ini sama sekali.

Perubahan ini sudah berlaku dibanyak negara-negara maju. Dan nampaknya kini akan mula berlaku di Malaysia.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada