Lihat kepada gajet Amazon terpanas tahun ini - Kindle. Kindle sudah jadi posterboy dalam majalah Newsweek, sudah jadi bahan debat dalam internet, dan sudah ada fanboy yang fanatik seperti kumpulan Mac/iPod/iPhone. Maknanya Kindle sudah ada peminatnya (malah saya sendiri mahu satu unit Kindle jika ada dijual di sini)
Satu petikan yang sangat terkesan pada saya adalah pendapat Bill Hill, dari Microsoft yang mengkaji soal bagaimana kita membaca dalam medium digital ini. Menurut beliau, proses menerbitkan buku ini sangat tidak efisyen, membazirkan tenaga, dan menggunakan terlalu banyak sumber alam.
Kita tebang pokok, angkut ke kilang, hancurkannya menjadi pulpa. Dari pulpa ini, dihantar ke kilang lain dan dibuat kertas. Kertas ini dihantar ke kilang pencetak, dimana kita menggunakan dakwat berasaskan kimia & petroleum, digam, dijahit, dan akhirnya barulah jadi sebuah buku.
Kemudian beliau bertanya "Adakah anda fikir kita akan terus buat benda yang sama ini dalam masa 50 tahun dari sekarang?" Dan tiba-tiba bulu roma saya meremang memikirkan masa depan penerbit tradisional berasaskan kertas dan dakwat.
-------
Soalan yang selalu penerbit terima dalam email sekarang, "Kenapa penerbitan anda belum ada edisi ebook, yang lebih murah, cepat dan pantas" atau variasi yang sama temanya.
Rintangan utama penerbit adalah DRM. Bagaimana dapat kami menjaga hakcipta penulis dan juga hak penerbitan kami daripada di cetak rompak dalam bentuk digital. Kita sudah ihat dengan mata sendiri kesan cetak rompak digital (CD, DVD, file sharing) kepada industri musik tempatan.
Debat masih berterusan dari segi moralnya menghadkan musik kepada pembeli sahaja (lawan, musik harus jadi percuma), atau juga ilmu pengetahuan mesti dibebaskan untuk kebaikan semua manusia (lawan kepentingan penerbit dan pengarang untuk mendapat hasil dari kerja mereka).
Sehingga sekarang kita belum ada solusi yang baik dan adil kepada penerbit-pembaca dalam soal DRM.
Akhir-akhir ini kita dapati ada pemikiran baru yang mahu menghapuskan DRM sama sekali dari penjualan musik. Saya mahu lihat apakah kesannya kepada jualan, dan bolehkah ekperimen yang sama direplikasi disini. Isu ini juga melibatkan kesedaran sivik, bahawa mencuri itu tetap salah walau dalam apa bentuknya, dan kesediaan masyarakat kita untuk menjadi jujur dalam hal ini.
Rintangan kedua, adalah soal membangunkan satu format digital yang standard, terbuka, dan boleh digunapakai di banyak format dan gajet. Kalau kita lihat hari ini, ada banyak gajet yang boleh digunakan sebagai pembaca ebook, dari PC/laptop, kepada PDA (platform Palm terkenal dan punya banyak pilihan dari segi ebook), mobile phone, gajet khas seperti Sony ebook reader/kindle, Portable gaming machine seperti PSP, Gameboy dan lain-lain.
Pada masa ini kita belum ada format yang standard. Setiap kali penerbit mahu menjual ebook untuk sesuatu format/gajet, kerja-kerja formating perlu dibuat dan diulang berkali-kali. Walaupun untuk beberapa format seperti PDF sudah ada alat yang mudah, tetapi tidak untuk banyak format lain. Ini sangat tidak efisyen dan 100% masih menggunakan tenaga manusia. Bayangkan jika penerbit ada 500 naskah untuk dikonversi kepada pelbagai format?
IDPF.org sudah mengambil langkah-langkah awal dalam hal, dan memperkenalkan standard .epub - tetapi saya belum nampak lagi implimentasi yang konkrit di rantau kita. Inisiatif .epub seperti dari websitenya;
".epub" is the file extension of an XML format for reflowable digital books and publications. ".epub" is composed of three open standards, the Open Publication Structure (OPS), Open Packaging Format (OPF) and Open Container Format (OCF), produced by the IDPF. ".epub" allows publishers to produce and send a single digital publication file through distribution and offers consumers interoperability between software/hardware for unencrypted reflowable digital books and other publications. The Open eBook Publication Structure or "OEB", originally produced in 1999, is the precursor to OPS.
Satu format standard yang terbuka akan membolehkan kerja-kerja menerbit ebook dalam pelbagai format menjadi ekonomikal, pantas dan berbaloi kepada penerbit.
Satu petikan yang sangat terkesan pada saya adalah pendapat Bill Hill, dari Microsoft yang mengkaji soal bagaimana kita membaca dalam medium digital ini. Menurut beliau, proses menerbitkan buku ini sangat tidak efisyen, membazirkan tenaga, dan menggunakan terlalu banyak sumber alam.
Kita tebang pokok, angkut ke kilang, hancurkannya menjadi pulpa. Dari pulpa ini, dihantar ke kilang lain dan dibuat kertas. Kertas ini dihantar ke kilang pencetak, dimana kita menggunakan dakwat berasaskan kimia & petroleum, digam, dijahit, dan akhirnya barulah jadi sebuah buku.
Kemudian beliau bertanya "Adakah anda fikir kita akan terus buat benda yang sama ini dalam masa 50 tahun dari sekarang?" Dan tiba-tiba bulu roma saya meremang memikirkan masa depan penerbit tradisional berasaskan kertas dan dakwat.
-------
Soalan yang selalu penerbit terima dalam email sekarang, "Kenapa penerbitan anda belum ada edisi ebook, yang lebih murah, cepat dan pantas" atau variasi yang sama temanya.
Rintangan utama penerbit adalah DRM. Bagaimana dapat kami menjaga hakcipta penulis dan juga hak penerbitan kami daripada di cetak rompak dalam bentuk digital. Kita sudah ihat dengan mata sendiri kesan cetak rompak digital (CD, DVD, file sharing) kepada industri musik tempatan.
Debat masih berterusan dari segi moralnya menghadkan musik kepada pembeli sahaja (lawan, musik harus jadi percuma), atau juga ilmu pengetahuan mesti dibebaskan untuk kebaikan semua manusia (lawan kepentingan penerbit dan pengarang untuk mendapat hasil dari kerja mereka).
Sehingga sekarang kita belum ada solusi yang baik dan adil kepada penerbit-pembaca dalam soal DRM.
Akhir-akhir ini kita dapati ada pemikiran baru yang mahu menghapuskan DRM sama sekali dari penjualan musik. Saya mahu lihat apakah kesannya kepada jualan, dan bolehkah ekperimen yang sama direplikasi disini. Isu ini juga melibatkan kesedaran sivik, bahawa mencuri itu tetap salah walau dalam apa bentuknya, dan kesediaan masyarakat kita untuk menjadi jujur dalam hal ini.
Rintangan kedua, adalah soal membangunkan satu format digital yang standard, terbuka, dan boleh digunapakai di banyak format dan gajet. Kalau kita lihat hari ini, ada banyak gajet yang boleh digunakan sebagai pembaca ebook, dari PC/laptop, kepada PDA (platform Palm terkenal dan punya banyak pilihan dari segi ebook), mobile phone, gajet khas seperti Sony ebook reader/kindle, Portable gaming machine seperti PSP, Gameboy dan lain-lain.
Pada masa ini kita belum ada format yang standard. Setiap kali penerbit mahu menjual ebook untuk sesuatu format/gajet, kerja-kerja formating perlu dibuat dan diulang berkali-kali. Walaupun untuk beberapa format seperti PDF sudah ada alat yang mudah, tetapi tidak untuk banyak format lain. Ini sangat tidak efisyen dan 100% masih menggunakan tenaga manusia. Bayangkan jika penerbit ada 500 naskah untuk dikonversi kepada pelbagai format?
IDPF.org sudah mengambil langkah-langkah awal dalam hal, dan memperkenalkan standard .epub - tetapi saya belum nampak lagi implimentasi yang konkrit di rantau kita. Inisiatif .epub seperti dari websitenya;
".epub" is the file extension of an XML format for reflowable digital books and publications. ".epub" is composed of three open standards, the Open Publication Structure (OPS), Open Packaging Format (OPF) and Open Container Format (OCF), produced by the IDPF. ".epub" allows publishers to produce and send a single digital publication file through distribution and offers consumers interoperability between software/hardware for unencrypted reflowable digital books and other publications. The Open eBook Publication Structure or "OEB", originally produced in 1999, is the precursor to OPS.
Satu format standard yang terbuka akan membolehkan kerja-kerja menerbit ebook dalam pelbagai format menjadi ekonomikal, pantas dan berbaloi kepada penerbit.
Ulasan