Langkau ke kandungan utama

Audio book yang kini ditanggalkan DRMnya.

Beberapa penerbit buku yang telah mengeluarkan edisi audio book mula menggalkan DRM dari produk mereka. Tujuan utamanya adalah untuk memberikan kemudahan kepada pembeli audio book untuk memindahkan fail antara PC, iPod dan telefon. Trend ini dimulakan oleh penerbit music seperti Warner dan Sony BMG, yang menerbitkan album mereka dalam format unprotected MP3. Kini trend ini diikuti oleh penerbit audio book seperti Random House dan Penguin.

Dari segi bisnesnya, penerbit berharap ini akan merejuvinasi jualan buku audio book. Menurut penerbit, melalui eksperimen sebelum ini, didapati cetak rompak terhadap audio book sebenarnya datang dari CD, dan bukan digital download. Oleh itu, penerbit yakin bahawa penjualan tanpa-DRM ini akan memberikan pulangan yang lebih tinggi kepada mereka dan juga pengarang. Tetapi, sebagai pengarang, mungkin ada antara mereka yang tidak mahu bukunya dijual tanpa perlindungan DRM, kerana prinsipnya adalah melindungi karya mereka dari ancaman cetak rompak melalui file-sharing.

Ini debat yang akan berterusan - DRM atau tanpa-DRM. Jika jualan tanpa-DRM terbukti lebih besar maka ramai pihak akan mengambil langkah pragmatik dalam menerima bahawa cara ini menghasilkan lebih banyak wang kepada penerbit dan pengarang. Soal cetak rompak itu akan ditangani menggunakan strategi pendidikan pengguna dan juga undang-undang - bukan dengan menyekat kebebasan pembaca.

Di Malaysia, belum ada penerbit yang memfokus kepada format audio book. Yang hampir-hampir dalam kategori ini ialah Telaga Biru yang satu masa dahulu banyak sekali menerbitkan CD dan kaset dalam bentuk ceramah. Kini Telaga Biru adalah salah satu penerbit buku yang berjaya.

Saya sendiri tidak pasti pasaran untuk audio book di Malaysia, adakah pembaca mahu membeli audio book? Atau kita masih senang mendengar ceramah yang berapi-api dan penuh emosi (percuma sahaja dalam musim kempen pilihanraya ini !)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada