Langkau ke kandungan utama

Globalisasi, dan lambakan buku di Malaysia (Bhgn 1).

Globalisasi dan pergerakan buku dalam pasaran dunia akan mula menunjukkan taringnya sedikit masa lain. Saya melihat Malaysia sebagai satu negara yang berada di persimpangan - mahu menjadi negara proteksionis atau mahu menjadi negara yang merebut peluang ini.

Penerbit bahasa cina tempatan.

Penerbit bahasa cina tempatan sudah lama terancam oleh gelombang import buku dari Taiwan, dan kini tsunami buku dari China. Penerbit bahasa cina tempatan kini hanya tinggal dalam sektor buku sekolah dan buku teks yang tidak boleh digantikan dengan import. Dalam bidang-bidang lain hampir sahaja pupus.

Kini, berita terbaru mengatakan bahawa penerbit Taiwan pula yang diancam oleh buku dari China. Tahun ini menyaksikan, gergasi dunia penerbitan barat beralih dari Taipei book fair ke Beijing book fair secara besar-besaran untuk mengejar pasaran China. Penerbit China pula melambakkan buku-bukunya yang jauh lebih murah ke pasaran Taiwan dan mengancam dominasi penerbit Taiwan dalam pasaran mereka sendiri.

International Publishers Association (IPA) mahu mempertahankan Taiwan yang mendokong prinsip demokrasi. IPA mahu China dikekang, atas dasar mahu mempertahankan prinsip hak manusia, demokrasi (dan juga bisnes pada fikiran saya). Menurut IPA, China hanya membenarkan penerbit asing menubuhkan syarikat penerbitan yang majoriti sahamnya dikawal oleh rakyat tempatan. Selain itu, pihak berkuasa China menyekat kebebasan dan hak bersuara secara bebas untuk buku-buku yang diterbitkan di negara itu. Ini dibantah oleh banyak penerbit gergasi yang mahu mendapatkan tapak untuk pasaran China. Oleh itu, isu Taiwan digunakan sebagai proksi kepada kemahuan penerbit antarabangsa untuk memasuki pasaran China dengan bebas.

Yang pasti, dengan semua politik buku bahasa cina ini, penerbit buku bahasa cina malaysia sudah banyak yang tewas, dan penerbit Taiwan sudah bergegar.

Penerbit buku bahasa Inggeris tempatan.

Dengan puluhan ribu buku dalam bahasa Inggeris yang ada di pasaran tempatan, hanya ada beberapa puluh sahaja yang ditulis dan diterbtkan oleh penerbit tempatan. Bakinya, semua import. Penerbit buku bahasa Inggeris tempatan hampir sahaja menjadi irrelevent dengan kehadiran pelbagai buku import.

Selama ini, Singapura menjadi sumber dan pusat edaran buku-buku bahasa Inggeris untuk rantau ini. Banyak pengimport, kontraktor buku, dan penjual buku tempatan berasa sangat tidak senang dengan monopoli Singapura dalam pasaran buku bahasa Inggeris. Menurut mereka, pembeli buku bahasa Inggeris terbesar sebenarnya adalah Malaysia, bukan Singapura. Kenapa harus melalui orang tengah di Singapura, dan kenapa tidak kita pergi terus kepada penerbit antarabangsa?

Kini, banyak pengusaha dalam sektor buku bahasa Inggeris bergerak ke Delhi untuk mendapatkan bekalan buku bahasa Inggeris yang baru. Buku dari India jauh lebih murah, dengan kualiti cetak yang hampir sama, dan menawarkan pelbagai pilihan tajuk untuk eksport. Pada awalnya, banyak buku Edisi India (yang sepatutnya tidak boleh dijual diluar India) diimport secara haram ke Malaysia. Pengedar buku disini mengimport berkontena buku Edisi India untuk dijual disini kerana harganya yang murah, dan menerima sambutan baik dari pembaca tempatan.

Dari kerja-kerja menjual buku secara parallel (aka black market), kini pengimport tempatan beralih kepada kerja yang sah. Kni mereka membeli buku dari book packager yang banyak tumbuh di India. Book packager menulis dan membuat design pelbagai jenis buku, yang akhirnya boleh ditempah mengikut citarasa pembeli. Pengimport Malaysia contohnya, akan memilih tajuk yang sesuai, membuat spesifikasi harga, kertas, dan juga mutu cetakan. Nama pengimport tadi akan dicetak di kulit belakang buku sebagai penerbit jika membeli dalam kuantiti pukal serendah 500 naskah. Pengimport boleh jadi penerbit secara Instant dengan kerjasama firma book packager di Delhi.

Lambakan buku bahasa Inggeris dari Delhi (yang berjenama Malaysia) ini sudah mula kelihatan di pasaran tempatan, dan saya percaya akan menjadi tsunami dalam sektor buku bahasa Inggeris sebentar lagi. Saya sudah mula lihat buku fabel kanak-kanak semurah RM1 senaskah dijual di hypermarket berhampiran. Bagus untuk pembeli, tetapi apa akan jadi kepada penerbit buku kanak-kanak tempatan?

Bersambung.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada