Langkau ke kandungan utama

Musim duka.

Ada beberapa musim yang mendukakan penerbit trade book.

Pertama, musim tutup tahun kewangan.

Banyak kedai buku besar menutup tahun kewangan mereka dalam bulan Mac. Kenapa semua pilih Mac juga agak misteri kepada saya, mungkin mengelak dari tutup dalam musim sibuk Disember.

Pada bulan inilah kedai-kedai buku membuat inventory reduction dengan membuat return mana-mana tajuk yang tidak laku lagi, dan secara umumnya melambatkan perchase untuk tajuk-tajuk baru. Agar mudah buat stock take pada hujah mereka.

Kepada penerbit trade book, return melambung tinggi. Kadang kala tajuk baru juga menjadi mangsa return yang dibuat dalam skala perindustrian ini. Berpalet-palet buku return masuk setor. Yang untung dalam seluruh eksasais penuh duka ini adalah syarikat transport, yang setia mengangkut dan menghantar berkotak-kotak return kepada penerbit.

Salesman akan duduk tekun didepan komputer dan mendakap telefon masing-masing, cuba memujuk clientnya supaya tidak membuat return yang terlalu tinggi (dan kalau boleh pulangkanlah buku syarikat lain, jangan buku dari syarikatnya sendiri).

Selepas hujan, matahari akan bersinar. Dan datang April, kita akan lihat Purchase Order untuk buku-buku baru dan tambahan stok datang bertalu-talu, mengisi semula kedai yang telah kosong tadi.

Melodramatik. Macam drama TV.

Kedua, bulan puasa dan hari raya.

Ini juga musim dimana pembelian buku bahasa Melayu jatuh di seluruh negara.

Sebaliknya, bila kita lihat bulan Disember, bila Krismas dirayakan - jualan buku meningkat tinggi melambung. Kita dapati orang lain membeli buku untuk digunakan sebagai hadiah dalam musim perayaan Krismas.

Atas kesedaran bahawa masalah ini adalah bersifat budaya, beberapa penerbit tempatan bergabung tenaga dan cuba membuat perubahan. Kita mahu mempromosikan bulan Ramadhan sebagai bulan kita membaca buku agama & spiritual, bulan dimana kita mengambil kesempatan mempelajari perkara-perkara baru dalam soal agama kita. Kita juga mahu memperkenalkan budaya menghadiah buku (ilmu) dalam bulan Ramadhan kepada orang Melayu.

Dan baiknya, kedai buku seperti MPH & Popular sudah mula menerima konsep baru ini. Bukan mudah, tetapi sudah boleh dilihat pada musim puasa lepas melalui window display yang merayakan Ramdhan dan Syawal di beberapa lokasi terpilih.

Kita lihat, masyarakat Indonesia sudah mengamalkan budaya baru ini. Sebulan sebelum Ramadhan adalah musim paling sibuk untuk penerbit buku agama disana, berlari-lari keseluruh negara menguruskan pesanan dan penghantaran buku ke kota dan daerah. Datang bulan Ramdahan, SALE di kedai-kedai buku.

Kita disini akan berubah juga, proposisinya menarik : membaca dan menambah ilmu dalam bulan ramadhan itu satu ibadah. Hanya perlu kombinasi usaha pengarang, pembaca, penerbit, imam masjid, tokoh agama, dan pemimpin (jenis yang gemar membaca buku dan menambah ilmu-lah).

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Assalamualaikum sdr Arief,

Satu usaha yang baik untuk para penerbit menjadikan budaya memberikan buku sebagai hadiah.

Saya ingin mencadangkan supaya ia dikembangkan lagi dan tidak terhad sekadar bulan Ramadhan.

Kita boleh jadikan ia budaya sepanjang tahun. Terima kasih.

- Ashadi Zain
Tanpa Nama berkata…
Assalamualaikum saudara Arief,

Jika saudara ada kelapangan, harap saudara dapat tulis entri mengenai potensi buku genre isu-isu semasa, seperti buku Rahsia Arqam, Rahsia Black Metal, Hamas dan sebagainya.

Bagaimanakah jualannya?
Apakah yang mempengaruhi naik turun genre itu?
dan lain-lain lagi.

Terima kasih.

- Ashadi Zain
dA berkata…
Arief,

Adakah book publishers di Malaysia work hand in hand dengan kerajaan untuk Reading Movement?

How we love to have people love reading. We will get a higher level of civilization perhaps.
mZm berkata…
Saudara Arief,
setahu saya sememangnya buku-buku agama laris dijual dalam bulan Ramadhan sejak lama dulu di negara kita. Hanya mungkin tiada rekod di kedai buku sebab buku-buku yang banyak terjual itu bukan berada di kedai buku, sebaliknya di pasar malam atau gerai-gerai bazaar Ramadhan.

Saya suka memberi hadiah buku yang saya suka dan saya mahu orang yang saya suka turut menikmatinya. So, buat buku yang akan dibeli oleh pencinta buku, kerana kuasa beli di tangan mereka.
Tanpa Nama berkata…
Ya, benar ied. Tapi, saya fikir, para penerbit buku sememangnya bekerjasama dengan pihak kerajaan untuk memantapkan tabiat membaca di kalangan masyarakat.

Cuma mungkin pendekatannya perlu mengambil kira asakan media hiburan yang keterlaluan hinggakan tabiat cintakan ilmu tidak menjadi elemen utama dalam masyarakat Malaysia.

Bagi tamadun yang ingin maju, ilmu harus menjadi tunjangnya. Tapi nampaknya, di Malaysia, hiburan masih menjadi tunjang. Bukanlah saya ingin mengatakan hiburan itu tidak perlu, tetapi ilmu harus diutamakan.

Terpulanglah kepada kita, para pencinta ilmu untuk menarik lebih ramai anggota masyarakat ke arah budaya cintakan ilmu. Dalam konteks ini, pendapat mas memang relevan, iaitu buat buku yang akan dibeli oleh pencinta buku (dan juga dibeli mereka yang belum ‘mencintai’ buku) tanpa mengurangkan nilai ilmunya.

Terima kasih.
Tanpa Nama berkata…
Assalamualaikum sdr. Arief,

Saya ingin mencadangkan supaya pada tahun-tahun mendatang, MABOPA menganjurkan PBAKL semasa cuti sekolah. Daripada pengalaman saya menyertai ekspo dan menganjurkannya, adalah didapati bahawa bilangan pengunjung jauh lebih ramai semasa hari-hari cuti.

Terima kasih.

- Ashadi
Arief Hakim berkata…
Salam,

Sebenarnya Jk penganjur pesta buku memang cuba seboleh-bolehnya untuk dapatkan tarikh cuti sekolah. Biasanya JK akan buat tempahan setahun lebih awal.

Tetapi, kadang-kalap tempat itu sudah ditempah lebih awal oleh pihak lain. Atau, kita tidak dapat tempah keempat-empat dewan (TR2, TR3, TR4, ruang legar dan DTHO) secara serentak.

Maka kita terpaksa ambil tarikh kompromi dengan pwtc.

Cadangan Saudara pasti akan dibawa ke Jk aktiviti untuk tahun 2009.

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada