Dari Berita Harian online, Selasa 17 Jun 2008.
Tahniah kepada Jakim, kerana mengambil keputusan yang berdasarkan prinsip. Implikasi keputusan ini akan menyebabkan lebih banyak pertandingan seumpama ini menghadapi halangan perhubungan awam (public relation) pada masa hadapan. Saya tidak pasti samaada Jakim ada fungsi penguatkuasaan, tetapi Jakim boleh menggunakan agensi lain bawah KDN untuk menguatkuasakan keputusan mereka.
Apa pun, keputusan Jakim ini akan menimbulkan isu PR kepada Celcom yang perlu ditangani segera untuk menjaga sentimen dan sokongan dari kumpulan pengguna muslim yang besar.
----------------------
Pertandingan Celcom ini mendapat sambutan hangat kerana menawarkan 100 buah Toyota Camry untuk dimenangi. Harga setiap sms ialah RM5.
Menurut laporan dalam theedge mengenai hasil 1Q2008 untuk kumpulan TM, Celcom kini mempunyai 6.2juta pengguna prepaid. Pengguna postpaid biasanya jauh lebih rendah, dan tidak dinyatakan dalam laporan ini.
Saya terfikir, adakah peraduan ini satu belanja pemasaran (marketing expenses) atau penjana pendapatan (revenue generator) untuk Celcom?
Dengan anggaran 1% dari pengguna prepaid Celcom mencuba nasib mereka setiap hari, ini akan menghasilkan pendapatan sebanyak RM310,000 untuk Celcom (RM5 x 62,000 pengguna). Oleh kerana sehari hadiahnya sebuah kereta (Camry = lebih kurang RM150,000), ada margin 50%.
Kalau 10% yang mencuba nasib, ini memberi pendapatan sebanyak RM3.1juta sehari kepada penganjur. Tolak kos lain seperti pengurusan, pengiklanan, dan kos melesen sistem ini dari promoternya - masih untung!
Jakim putuskan peraduan SMS Celcom langgar hukum syarak
KUALA LUMPUR: Peraduan Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) Celcom '100 Hari 100 Kereta' diisytiharkan sebagai tidak mematuhi syariah berikutan mengandungi unsur perjudian, gharar (tidak jelas) dan menggalakkan pembaziran.Tahniah kepada Jakim, kerana mengambil keputusan yang berdasarkan prinsip. Implikasi keputusan ini akan menyebabkan lebih banyak pertandingan seumpama ini menghadapi halangan perhubungan awam (public relation) pada masa hadapan. Saya tidak pasti samaada Jakim ada fungsi penguatkuasaan, tetapi Jakim boleh menggunakan agensi lain bawah KDN untuk menguatkuasakan keputusan mereka.
Apa pun, keputusan Jakim ini akan menimbulkan isu PR kepada Celcom yang perlu ditangani segera untuk menjaga sentimen dan sokongan dari kumpulan pengguna muslim yang besar.
----------------------
Pertandingan Celcom ini mendapat sambutan hangat kerana menawarkan 100 buah Toyota Camry untuk dimenangi. Harga setiap sms ialah RM5.
Menurut laporan dalam theedge mengenai hasil 1Q2008 untuk kumpulan TM, Celcom kini mempunyai 6.2juta pengguna prepaid. Pengguna postpaid biasanya jauh lebih rendah, dan tidak dinyatakan dalam laporan ini.
Saya terfikir, adakah peraduan ini satu belanja pemasaran (marketing expenses) atau penjana pendapatan (revenue generator) untuk Celcom?
Dengan anggaran 1% dari pengguna prepaid Celcom mencuba nasib mereka setiap hari, ini akan menghasilkan pendapatan sebanyak RM310,000 untuk Celcom (RM5 x 62,000 pengguna). Oleh kerana sehari hadiahnya sebuah kereta (Camry = lebih kurang RM150,000), ada margin 50%.
Kalau 10% yang mencuba nasib, ini memberi pendapatan sebanyak RM3.1juta sehari kepada penganjur. Tolak kos lain seperti pengurusan, pengiklanan, dan kos melesen sistem ini dari promoternya - masih untung!
Ulasan
Tetapi, taktik ini memang menarik. Macam selalu digunakan Shell