Langkau ke kandungan utama

100 hari, 100 kereta

Dari Berita Harian online, Selasa 17 Jun 2008.

Jakim putuskan peraduan SMS Celcom langgar hukum syarak

KUALA LUMPUR: Peraduan Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) Celcom '100 Hari 100 Kereta' diisytiharkan sebagai tidak mematuhi syariah berikutan mengandungi unsur perjudian, gharar (tidak jelas) dan menggalakkan pembaziran.

Tahniah kepada Jakim, kerana mengambil keputusan yang berdasarkan prinsip. Implikasi keputusan ini akan menyebabkan lebih banyak pertandingan seumpama ini menghadapi halangan perhubungan awam (public relation) pada masa hadapan. Saya tidak pasti samaada Jakim ada fungsi penguatkuasaan, tetapi Jakim boleh menggunakan agensi lain bawah KDN untuk menguatkuasakan keputusan mereka.

Apa pun, keputusan Jakim ini akan menimbulkan isu PR kepada Celcom yang perlu ditangani segera untuk menjaga sentimen dan sokongan dari kumpulan pengguna muslim yang besar.

----------------------
Pertandingan Celcom ini mendapat sambutan hangat kerana menawarkan 100 buah Toyota Camry untuk dimenangi. Harga setiap sms ialah RM5.

Menurut laporan dalam theedge mengenai hasil 1Q2008 untuk kumpulan TM, Celcom kini mempunyai 6.2juta pengguna prepaid. Pengguna postpaid biasanya jauh lebih rendah, dan tidak dinyatakan dalam laporan ini.

Saya terfikir, adakah peraduan ini satu belanja pemasaran (marketing expenses) atau penjana pendapatan (revenue generator) untuk Celcom?

Dengan anggaran 1% dari pengguna prepaid Celcom mencuba nasib mereka setiap hari, ini akan menghasilkan pendapatan sebanyak RM310,000 untuk Celcom (RM5 x 62,000 pengguna). Oleh kerana sehari hadiahnya sebuah kereta (Camry = lebih kurang RM150,000), ada margin 50%.

Kalau 10% yang mencuba nasib, ini memberi pendapatan sebanyak RM3.1juta sehari kepada penganjur. Tolak kos lain seperti pengurusan, pengiklanan, dan kos melesen sistem ini dari promoternya - masih untung!

Ulasan

alifstyle berkata…
Sabtu lepas saya dengar radio 24, pertandingan ini ada unsur yang meragukan. Ada kemungkinan contest ini akan ditamatkan.

Tetapi, taktik ini memang menarik. Macam selalu digunakan Shell

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada