Ada berita yang menyatakan bahawa majalah teknologi dalam bahasa Melayu sedang meningkat naik. Dari segi peningkatan, memanglah bukan spektakular - sekitar 5-6% setahun untuk tempoh 3 tahun kebelakangan ini.
Kalau dibandingkan ini kepada berita jatuhnya jualan akhbar perdana dalam bahasa Melayu, ini berita yang baik.
Apa yang menyebabkan trend senyap ini?
Saya fikir kadar penggunaan internet di kalangan pembaca Melayu muda merupakan faktor utama yang mendorong peningkatan jualan majalah teknologi.
Kedua, wujudnya pembaca baru. Saya percaya pembaca majalah teknologi ini ialah lelaki. Baiknya, satu kumpulan pembaca baru sudah bercambah. Dulu, majoriti pembaca majalah adalah wanita.
Memenuhi keperluan pembaca majalah lelaki akan jadi Blue Ocean kepada penerbit majalah bahasa Melayu.
Apa kesannya dari segi jangka panjang?
Kalau benar faktor pertama itu yang menjadi pendorong utama kepada jualan majalah teknologi, maka semua penerbit dan media mesti ambil perhatian - penggunaan internet semakin meluas, sudah masuk ke kawasan yang lebih kecil. Jika banyak pembaca muda menggunakan medium ini secara eksklusif, habit konsumsi media akan berubah. Semakin kurang yang membeli akhbar bercetak, dan tidak lagi menonton Berita Utama TV3 contohnya.
Kalau lelaki mula membeli majalah (dulunya, majoriti pembeli majalah ialah wanita), maka kita akan lihat syarikat penerbitan majalah di Malaysia melancarkan tajuk-tajuk baru yang khusus kepada lelaki. Mungkin sudah sampai masanya untuk mencari topik-topik baru yang boleh menarik pembaca lelaki, selain sukan, teknologi, ketenteraan, otomotif, agama.
Asal sahaja jangan Playboy masuk pasaran kita selepas Indonesia!
Kalau dibandingkan ini kepada berita jatuhnya jualan akhbar perdana dalam bahasa Melayu, ini berita yang baik.
Apa yang menyebabkan trend senyap ini?
Saya fikir kadar penggunaan internet di kalangan pembaca Melayu muda merupakan faktor utama yang mendorong peningkatan jualan majalah teknologi.
Kedua, wujudnya pembaca baru. Saya percaya pembaca majalah teknologi ini ialah lelaki. Baiknya, satu kumpulan pembaca baru sudah bercambah. Dulu, majoriti pembaca majalah adalah wanita.
Memenuhi keperluan pembaca majalah lelaki akan jadi Blue Ocean kepada penerbit majalah bahasa Melayu.
Apa kesannya dari segi jangka panjang?
Kalau benar faktor pertama itu yang menjadi pendorong utama kepada jualan majalah teknologi, maka semua penerbit dan media mesti ambil perhatian - penggunaan internet semakin meluas, sudah masuk ke kawasan yang lebih kecil. Jika banyak pembaca muda menggunakan medium ini secara eksklusif, habit konsumsi media akan berubah. Semakin kurang yang membeli akhbar bercetak, dan tidak lagi menonton Berita Utama TV3 contohnya.
Kalau lelaki mula membeli majalah (dulunya, majoriti pembeli majalah ialah wanita), maka kita akan lihat syarikat penerbitan majalah di Malaysia melancarkan tajuk-tajuk baru yang khusus kepada lelaki. Mungkin sudah sampai masanya untuk mencari topik-topik baru yang boleh menarik pembaca lelaki, selain sukan, teknologi, ketenteraan, otomotif, agama.
Asal sahaja jangan Playboy masuk pasaran kita selepas Indonesia!
Ulasan