Langkau ke kandungan utama

Falasi Yang Media dan Orang Politik Perlu Hentikan.

Satu falasi yang tidak habis-habis diulang "Orang Malaysia (kalau topik Melayu, tukar dengan orang Melayu) tidak baca buku", atau variasi yang seumpama dengannya. Dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia pagi ini juga diulang lagi.

Fakta ini sudah ketinggalan dan sama sekali tidak refleksi kepada dunia buku hari ini.

Ada banyak trend dalam pasaran yang menyatakan bahawa pembacaan dan industri buku berkembang baik di Malaysia;

1) Jumlah buku yang terbit
4 tahun lepas kita hanya menerbitkan sekitar 6 ribu tajuk setahun, tahun 2007 menunjukkan yang kita sudah capai 14 ribu tajuk. Statistik buku terbit dikeluarkan oleh Perpustakaan Negara Malaysia. Masih jauh dari sasaran untuk menjadi negara maju buku sekitar 22 ribu tajuk setahun, tetapi arahnya sudah kesana.

2) Jumlah kedai buku semakin banyak
Saya tidak ada statistik tepat, tetapi sebagai orang industri kami boleh katakan bahawa kedai buku korporat seperti MPH, Borders, Popular dan Times membuka cawangan baru setiap tahun. Paling menarik, mereka kini sudah ada di kawasan yang dulunya tidak diberi perhatian seperti seperti Kota Bharu, Kuching, Miri dan Kota Kinabalu. Dulu hanya tertumpu di Kuala Lumpur, Johor Baru dan Pulau Pinang. Ini belum lagi dikira kedai buku tempatan.

3) Pesta buku semakin besar dari tahun ke tahun.
Pengunjung naik dari 1 juta dalam tahun 2007, kepada 2 juta dalam tahun 2008. Jumlah kedai naik dari 600 (2007) ke 700 (2008). Pesta Buku adalah refleksi kepada perkembangan pemain industri buku tempatan.

4) Nilai jualan industri semakin naik.
Tidak ada data tepat, tetapi risikan kami dalam industri menunjukkan banyak penerbit yang semakin berkemnbang, menambah kakitangan dan membesarkan jumlah produk yang dihasilakan setiap tahun. Tahun ini juga menyaksikan penerbit buku mula melabur untuk mengiklan dalam TV dan radio. Ini semua tanda-tanda bahawa bisnes penerbitan buku semakin rancak.

5) Statistik membaca
Sudah naik dari asalnya 2 halaman setahun dalam era 80-an, kepada 2 buah buku setahun dalam akhir tahun 90-an. Ini peningkatan kuantum dalam habit pembacaan orang ramai hari ini.

Semua trend ini menunjukkan yang industri ini berkembang secara senyap.

Yang pasti, kelemahan kita adalah dari segi PR.
Apa tindakan kita untuk membetulkan persepsi media dan juga ahli politik?
Bagaimana kita dapat bentuk persepsi baru dalam masyarakat?

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Orang Msia dah tak baca buku.

Itu realiti.

Mereka surf internet baca artikel dan blog.

Mcm saudara buat sekarang.
Unknown berkata…
Biarkan tabiat senyap ini mengubah budaya. Lama-lama menjadi resam budaya.
Tanpa Nama berkata…
Masih ramai yang tidak tahu wujudnya Hari Buku Sedunia. Yang sedihnya, mereka yang terlibat secara langsung dengan buku pun tidak tahu yang wujudnya hari tersebut.
23 April setiap tahun adalah hari buku sedunia.
Tanpa Nama berkata…
Falasi ini adalah disebabkan tidak melakukan kajian.

- Ashadi
Arief Hakim berkata…
Saya percaya yang konsumsi bahan bacaan pendek dari internet (atau yang sama sepertinya; majalah, akhbar) tidak menyebabkan bahan bacaan panjang (buku) jatuh. Kesan 'long tail' internet sendiri menyebabkan buku mendapat nafas baru.

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada