Kalau membaca laporan penganalisa tentang syarikat media dan penerbitan akhir-akhir ini, rata-rata mereka telah mula membuat downgrade kepada kaunter media dan penerbitan.
Antara faktor yang diambil kira oleh mereka ialah kenaikan harga kertas, dan perkembangan Adex yang dijangka semakin perlahan.
Harga kertas naik tetapi kebanyakkan penerbit tidak boleh menaikkan harga akhbar atau majalah dengan segera. Bagi penerbit majalah dan akhbar, kos kertas ini adalah komponen utama dalam kos produksi mereka. Penerbit dijangka tidak menaikkan harga jualan kerana khuatir pembaca akan meninggalkan akhbar/majalah itu jika harganya dinaikkan. Kalau dilihat sekarang, penerbit akhbar hanya menaikkan harga edisi hujung minggu sahaja.
Jualan iklan juga dijangka semakin perlahan. Satu pelanggan utama iklan ialah sektor hartanah. Dengan kelemahan sentimen pembeli sekarang, banyak pemaju telah menangguhkan projek mereka. Pemaju juga dijangka akan mengurangkan bajet untuk pengiklanan, selaras dengan sentimen pembeli yang lemah sekarang. Sektor hartanah adalah pembeli kedua terbesar, selepas syarikat telekomunikasi, dalam membeli iklan di akhbar dan majalah tempatan. Sebarang potongan bajet pengikalanan dalam kumpulan besar ini akan menyebabkan jualan iklan penerbit terjejas.
Antara faktor yang diambil kira oleh mereka ialah kenaikan harga kertas, dan perkembangan Adex yang dijangka semakin perlahan.
Harga kertas naik tetapi kebanyakkan penerbit tidak boleh menaikkan harga akhbar atau majalah dengan segera. Bagi penerbit majalah dan akhbar, kos kertas ini adalah komponen utama dalam kos produksi mereka. Penerbit dijangka tidak menaikkan harga jualan kerana khuatir pembaca akan meninggalkan akhbar/majalah itu jika harganya dinaikkan. Kalau dilihat sekarang, penerbit akhbar hanya menaikkan harga edisi hujung minggu sahaja.
Jualan iklan juga dijangka semakin perlahan. Satu pelanggan utama iklan ialah sektor hartanah. Dengan kelemahan sentimen pembeli sekarang, banyak pemaju telah menangguhkan projek mereka. Pemaju juga dijangka akan mengurangkan bajet untuk pengiklanan, selaras dengan sentimen pembeli yang lemah sekarang. Sektor hartanah adalah pembeli kedua terbesar, selepas syarikat telekomunikasi, dalam membeli iklan di akhbar dan majalah tempatan. Sebarang potongan bajet pengikalanan dalam kumpulan besar ini akan menyebabkan jualan iklan penerbit terjejas.
Ulasan