Masa ini adalah masa yang agak mendebarkan bagi penerbit. Semua kos naik - operasi dan juga bahan mentah, kertas. Tetapi, jualan buku tidaklah naik setinggi yang diharapkan. Sentimen pembeli boleh agak lemah kebelakangan ini.
Ada penerbit yang mula memohon untuk menaikkan harga. Yang pertama saya dengar ialah penerbit buku teks sekolah. Harga buku teks sudah tidak dinaikkan lebih dari 10 tahun, dan khabarnya kementerian akan menyemak semula mekanisma penetapan harga buku teks.
Kemudian, kumpulan penerbit buku kerja sekolah juga sedang berfikir untuk menaikkan harga. Mereka sudah hampir-hampir mengalami kerugian kerana harga kertas naik begitu banyak, tetapi harga buku kerja masih kekal pada paras lama. Saya fikir kategori ini akan melihat kepada beberapa penerbit utama seperti Sasbadi, Pelangi, Oxford fajar, Cerdik, PEP untuk menunggu signal 'naik'. Jika penerbit utama ini menaikkan harga mereka, saya fikir penerbit lain yang lebih kecil akan mengikut langkah itu.
Dalam kumpulan penerbit buku umum, belum lagi kuat saranan untuk menaikkan harga ini. Sudah ada cakap-cakap dikalangan beberapa orang. Ada yang mencadangkan supaya persatuan penerbit membuat press release memaklumkan kepada orang ramai yang harga buku akan naik. Ini semua baru sekadar cakap-cakap, belum lagi mendapat sambutan ramai.
Secara peribadi saya sependapat dengan Presiden persatuan penerbit. Menurut beliau, kita sedaya upaya mesti cuba mengekalkan harga buku untuk menggalakan lebih ramai orang membaca. Harga buku yang mampu akan membolehkan lebih ramai orang membca, dan secara langsung akan meningkatkan volume buku.
Untuk membolehkan perkara ini berlaku tidak mudah. Mentaliti untuk pass the cost mesti cuba diubah. Semua pihak dalam supply chain buku mesti memotong margin mereka. Dari pembekal kertas, kepada pencetak, kepada penerbit, kepada pengedar, dan kedai buku. Semua orang potong sedikit, akhirnya nanti tidak ada kenaikkan kos kepada pembaca. Dengan cara ini pembaca dapat buku pada harga yang stabil.
Jika volume terus meningkat, penerbit akan boleh mengawal kos dengan lebih baik.
Di pihak penerbit sendiri ada pelbagai cara menurunkan kos buku yang boleh dicuba - dari mencari pembekal kertas yang lebih rendah, menukar saiz buku, mengurangkan spesifikasi packaging seperti emboss, flaps, spotUV dan sebagainya. Mungkin buku yang dikeluarkan pasca kos minyak ini akan nampak sedikit basic atau saiznya sedikit kecil, tetapi pada pendapat saya hargnya akan tetap kekal mampu seperti dahulu.
Kalau kita boleh buat ini semua, akhirnya kita juga yang akan mendapat manafaatnya. Pembaca buku akan berpuas hati, dan kita akan kekal mendapat bisnes mereka.
Ada penerbit yang mula memohon untuk menaikkan harga. Yang pertama saya dengar ialah penerbit buku teks sekolah. Harga buku teks sudah tidak dinaikkan lebih dari 10 tahun, dan khabarnya kementerian akan menyemak semula mekanisma penetapan harga buku teks.
Kemudian, kumpulan penerbit buku kerja sekolah juga sedang berfikir untuk menaikkan harga. Mereka sudah hampir-hampir mengalami kerugian kerana harga kertas naik begitu banyak, tetapi harga buku kerja masih kekal pada paras lama. Saya fikir kategori ini akan melihat kepada beberapa penerbit utama seperti Sasbadi, Pelangi, Oxford fajar, Cerdik, PEP untuk menunggu signal 'naik'. Jika penerbit utama ini menaikkan harga mereka, saya fikir penerbit lain yang lebih kecil akan mengikut langkah itu.
Dalam kumpulan penerbit buku umum, belum lagi kuat saranan untuk menaikkan harga ini. Sudah ada cakap-cakap dikalangan beberapa orang. Ada yang mencadangkan supaya persatuan penerbit membuat press release memaklumkan kepada orang ramai yang harga buku akan naik. Ini semua baru sekadar cakap-cakap, belum lagi mendapat sambutan ramai.
Secara peribadi saya sependapat dengan Presiden persatuan penerbit. Menurut beliau, kita sedaya upaya mesti cuba mengekalkan harga buku untuk menggalakan lebih ramai orang membaca. Harga buku yang mampu akan membolehkan lebih ramai orang membca, dan secara langsung akan meningkatkan volume buku.
Untuk membolehkan perkara ini berlaku tidak mudah. Mentaliti untuk pass the cost mesti cuba diubah. Semua pihak dalam supply chain buku mesti memotong margin mereka. Dari pembekal kertas, kepada pencetak, kepada penerbit, kepada pengedar, dan kedai buku. Semua orang potong sedikit, akhirnya nanti tidak ada kenaikkan kos kepada pembaca. Dengan cara ini pembaca dapat buku pada harga yang stabil.
Jika volume terus meningkat, penerbit akan boleh mengawal kos dengan lebih baik.
Di pihak penerbit sendiri ada pelbagai cara menurunkan kos buku yang boleh dicuba - dari mencari pembekal kertas yang lebih rendah, menukar saiz buku, mengurangkan spesifikasi packaging seperti emboss, flaps, spotUV dan sebagainya. Mungkin buku yang dikeluarkan pasca kos minyak ini akan nampak sedikit basic atau saiznya sedikit kecil, tetapi pada pendapat saya hargnya akan tetap kekal mampu seperti dahulu.
Kalau kita boleh buat ini semua, akhirnya kita juga yang akan mendapat manafaatnya. Pembaca buku akan berpuas hati, dan kita akan kekal mendapat bisnes mereka.
Ulasan