Langkau ke kandungan utama

Harga Buku - Naik/Turun /Kekal ?

Masa ini adalah masa yang agak mendebarkan bagi penerbit. Semua kos naik - operasi dan juga bahan mentah, kertas. Tetapi, jualan buku tidaklah naik setinggi yang diharapkan. Sentimen pembeli boleh agak lemah kebelakangan ini.

Ada penerbit yang mula memohon untuk menaikkan harga. Yang pertama saya dengar ialah penerbit buku teks sekolah. Harga buku teks sudah tidak dinaikkan lebih dari 10 tahun, dan khabarnya kementerian akan menyemak semula mekanisma penetapan harga buku teks.

Kemudian, kumpulan penerbit buku kerja sekolah juga sedang berfikir untuk menaikkan harga. Mereka sudah hampir-hampir mengalami kerugian kerana harga kertas naik begitu banyak, tetapi harga buku kerja masih kekal pada paras lama. Saya fikir kategori ini akan melihat kepada beberapa penerbit utama seperti Sasbadi, Pelangi, Oxford fajar, Cerdik, PEP untuk menunggu signal 'naik'. Jika penerbit utama ini menaikkan harga mereka, saya fikir penerbit lain yang lebih kecil akan mengikut langkah itu.

Dalam kumpulan penerbit buku umum, belum lagi kuat saranan untuk menaikkan harga ini. Sudah ada cakap-cakap dikalangan beberapa orang. Ada yang mencadangkan supaya persatuan penerbit membuat press release memaklumkan kepada orang ramai yang harga buku akan naik. Ini semua baru sekadar cakap-cakap, belum lagi mendapat sambutan ramai.

Secara peribadi saya sependapat dengan Presiden persatuan penerbit. Menurut beliau, kita sedaya upaya mesti cuba mengekalkan harga buku untuk menggalakan lebih ramai orang membaca. Harga buku yang mampu akan membolehkan lebih ramai orang membca, dan secara langsung akan meningkatkan volume buku.

Untuk membolehkan perkara ini berlaku tidak mudah. Mentaliti untuk pass the cost mesti cuba diubah. Semua pihak dalam supply chain buku mesti memotong margin mereka. Dari pembekal kertas, kepada pencetak, kepada penerbit, kepada pengedar, dan kedai buku. Semua orang potong sedikit, akhirnya nanti tidak ada kenaikkan kos kepada pembaca. Dengan cara ini pembaca dapat buku pada harga yang stabil.

Jika volume terus meningkat, penerbit akan boleh mengawal kos dengan lebih baik.

Di pihak penerbit sendiri ada pelbagai cara menurunkan kos buku yang boleh dicuba - dari mencari pembekal kertas yang lebih rendah, menukar saiz buku, mengurangkan spesifikasi packaging seperti emboss, flaps, spotUV dan sebagainya. Mungkin buku yang dikeluarkan pasca kos minyak ini akan nampak sedikit basic atau saiznya sedikit kecil, tetapi pada pendapat saya hargnya akan tetap kekal mampu seperti dahulu.

Kalau kita boleh buat ini semua, akhirnya kita juga yang akan mendapat manafaatnya. Pembaca buku akan berpuas hati, dan kita akan kekal mendapat bisnes mereka.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada