Langkau ke kandungan utama

Borders Menubuhkan Pejabat Pembelian di Malaysia


Kedai buku Borders akan menubuhkan pejabat pembelian yang berpusat di Malaysia dalam bulan September ini. Sebelum ini, kedai buku Borders membuat pembelian dari ibu pejabat di Singapura.

Di Malaysia, franchais Borders dipegang oleh Berjaya Books Sdn Berhad - salah satu anak syarikat Berjaya Corporation.

Dengan menubuhkan pejabat pembelian di Kuala Lumpur, mereka dijangka akan membeli lebih banyak buku terbitan dan tulisan tempatan. Mereka juga dijangka akan membuka lebih banyak ruang kepada pembekal tempatan untuk masuk ke dalam rangkaian mereka.

Ini adalah satu berita baik kepada industri buku Malaysia. Pembeli (saya merujuk kepada pegawai yang ditugaskan untuk memilih dan membeli buku dari pembekal, bukan pembeli runcit atau pembaca) yang berada dekat dengan pasarannya akan lebih faham keperluan pembaca Malaysia. Dan pastinya kita mahu lebih banyak kedai buku korporat seperti Borders untuk menyokong industri penerbitan Malaysia.

Sehubungan dengan penubuhan pejabat pembelian baru itu, operasi back office yang sebelum ini dijalankan dari Borders Berjaya Times Square akan berpindah ke pejabat baru yang terletak di Damansara. Kedai buku Border di Berjaya Times Square juga akan direnovasi dalam tempoh terdekat ini.

Tahniah kepada Berjaya Books, dan selamat maju jaya.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Semoga industri penerbitan tempatan akan terus berkembang, Insya ALLAH.

Tapi, bagaimana pula jika kedai buku sendiri menjadi penerbit, seperti yang dilakukan oleh MPH?

Tidakkah ini akan menjejaskan para penerbit?

Bagaimana jika rangkaian kedai buku lain seperti Popular dan Borders mengambil keputusan untuk mengikut jejak langkah MPH, iaitu menjadi penerbit buku?

Maaf kerana bertanyakan soalan yang agak ’merunsingkan’ ini. Saya sekadar ingin tahu. Mohon pandangan saudara Arief yang memang pakar dalam bidang ini.

Terima kasih.

- Ashadi Zain
Arief Hakim berkata…
Salam,

MPH ada anak syarikat yang terlibat dalam penerbitan buku umum. Popular Bookstore juga ada anak syarikat yang terlibat dalam penerbitan buku kanak-kanak. Malah, Borders juga ada menerbitkan edisi Border untuk karya-karya klasik dunia yang sudah ada dalam public domain. Trend yang saya katakan sebagai 'store brand' ini saya percaya akan berterusan.

Saya lihat penglibatan kedai buku ini tidaklah merunsingkan penerbit.

Pertama, kreativiti dalam penulisan dan penerbitan buku sebenarnya luas. Bakat yang diberikan oleh Allah itu tidak terhad kepada sesuatu syarikat sahaja. Mana-mana penerbit yang lebih responsif kepada selera pembaca akan kehadapan.

Kedua, soal core competencies. Boleh kita lihat yang sebenarnya produk oleh syarikat penerbitan dedikasi lebih kompetatif dan baik berbanding produk yang diterbitkan oleh kedai buku. Ini adalah core competency masing-masing.

Ketiga, saya fikir produk taraf komoditi boleh dihasilkan oleh kedai buku, dan dijual dengan harga murah oleh kedai itu sendiri. Tetapi, produk yang tahapnya lebih tinggi, atau produk premium akan perlu kepada penerbit dedikasi.

Yang paling penting, kita masih jauh lagi sebelum mencapai saturasi. Kita perlu sekurang-kurangnya 24 ribu tajuk baru setahun. Pada masa ini kita hanya menerbitkan lebih kurang 11 ribu sahaja tajuk baru setahun. Masih banyak lagi ruang.
Tanpa Nama berkata…
Susunan buku-buku dalam Bahasa Melayu di Borders bercampur-aduk. Huru-hara. Buku-buku motivasi, agama, dan novel semuanya dilonggokkan sekali dalam satu rak.

Arif
Arief Hakim berkata…
Sdr Arif,

Itu memang salah satu kelemahan Borders yang sangat fokus kepada buku US. Harapan saya selepas ada Purchasing office di damansara nanti, mereka akan mula berubah.

Kalau kita lihat, kedai-kedai berangkai lain juga mengalami masalah yang sama pada peringkat awal.

Semakin lama, kakitangan mereka semakin mahir, dan pengurusan mula memberi tumpuan lebih kepada seksyen buku tempatan yang berkembang pesat. Insyaallah.

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada