26 Mei, 2008

Microsoft Book Search Dimansuhkan.

Projek Live Book Search, dan juga Live Academic Search dimansuhkan oleh microsoft. Ini diumumkan oleh microsoft dalam blognya disini. Microsoft tidak akan membuat scanning apa-apa lagi buku selepas ini.

Apa yang akan dilakukan oleh penerbit yang memilih menggunakan platform Microsoft untuk mengindeks buku mereka. Sekurang-kurangnya belum ada penerbit Malaysia yang akan terpukul oleh keputusan ini (sepanjang pengetahuan saya). Ini kerana kebanyakkan penerbit disini menggunakan Google Book Search untuk mengindeks dan memberi akses kepada arkib buku mereka. PTS sendiri adalah satu partner awal di Malaysia untuk program ini.

Menurut MS, mereka meminta supaya penerbit meneruskan usaha mengindeks dan mengarkibkan buku secara digital secara sendirian.

Bagi penerbit kecil, kos untuk mendapatkan teknologi ini sangat tinggi. Saya tidak fikir penerbit kecil dan indie mampu menjalankan usaha yang sama secara sendirian. Projek book scanning seperti Live Book dan Google Book Search memberi teknologi dan platform kepada penerbit kecil/indie secara percuma.

Sebaiknya, ada kompetisi yang kuat antara beberapa pihak dalam book scanning project. Ini akan memastikan inovasi, dan tawaran produk yang lebih baik untuk pengguna.

Tinggal dua - GBS dan Open library project.

Tiada ulasan: