Langkau ke kandungan utama

Pasaran luar bandar - Lombong emas baru untuk penerbit.

Menurut satu laporan bertajuk consumer spending remains strong, disiarkan dalam Theedge baru ini, kita dapati bahawa kenaikan pendapatan isirumah utama berlaku di;

Petani = naik 100%
Pekerja kerajaan = naik 7.5 hingga 35%
Pekerja swasta = naik 5.9% (paling rendah)

Selain itu juga, laporan ini menunjukkan bahawa kenaikan pendapatan ini berpunca dari naiknya harga komoditi utama seperti kelapa sawit, getah, padi. Selaras dengan kenaikan ini, hypermarket dan operator makanan segera seperti KFC akan membuka lebih banyak outlet di pekan-pekan kecil di Malaysia barat, Sabah dan Sarawak. Pemain-pemain ini semakin agresif keluar dari Lembah Kelang untuk menguasai pasaran retail yang bernilai lebih dari RM65 billion setahun.

Mereka yakin bahawa kenaikan pendapatan isirumah, terutamanya di luar bandar, akan menimbulkan permintaan baru untuk pelbagai jenis produk moden yang dijaja oleh operator ini.

Masanya sudah tiba untuk penerbit-penerbit juga untuk melihat dengan serius pasaran luar bandar ini.

Cabaran pertama, buku apa yang akan popular dikalangan pembaca luar bandar?

Selama ini pasaran bahan bacaan luar bandar sudah ditembusi oleh akhbar massa & majalah. Secara agak terhad, buku agama dan novel cinta popular sudah masuk ke pasaran ini. Boleh dikatakan, sudah ada buku yang menerima sambutan baik dari pembaca luar bandar. Bagaimana kita dapat memperkenalkan genre baru yang boleh menarik perhatian pembaca luar bandar, contohnya novel remaja, buku kanak-kanak atau buku bisnes?

Cabaran kedua yang dihadapi oleh penerbit, untuk menembusi pasaran ini ialah sistem edaran yang tidak efisyen.

Kedai buku yang baik jarang sekali terdapat di pekan-pekan kecil. Majoriti kedai buku yang ada, hanya fokus kepada jualan buku rujukan dan buku kerja sekolah. Sedikit sekali yang memberikan tumpuan kepada buku umum. Selain itu, faktor risiko kredit yang tinggi, kelemahan product knowledge di kalangan pengusaha kedai, dan sistem pengurusan kedai yang tradisional, menyukarkan penerbit buku umum untuk masuk ke pasaran luar bandar.

Walaupun kelihatan sukar sekali untuk pergi ke pasaran ini, saya percaya pasaran luar bandar boleh menjadi satu pasaran yang lumayan kepada buku-buku bahasa Melayu. Malah, sebagai satu strategi untuk menghadapi zaman gawat ekonomi dunia, pasaran luar bandar yang dipacu oleh komoditi ini menjadi semakin menarik.

Tanda-tanda awal sudah boleh dilihat dengan perkembangan novel cinta popular di kalangan pembaca luar bandar. Kesimpulannya, penerbit yang ada produk untuk pasaran ini, dan mampu membangunkan jaringan edaran di kawasan luar bandar, akan membuka lombong emas baru disini.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini....

Siapa Perlu Beli Buku Teks Sendiri?

Ini soalan yang dijawab oleh BBT dalam perbincangan ringkas dengan Persatuan Penerbit beberapa hari lepas. 1. Pelajar MRSM. Sebagai bekas pelajar MRSM Kuantan, saya arif tentang keperluan kami pelajar MRSM. Semua buk teks kena beli sendiri. 2. Pelajar sekolah swasta lain. Sekolah antarabangsa, sekolah swasta islam, sekolah swasta cina, sekolah swasta pendidikan khas. Semua pelajar ini kena beli sendiri. Data ada di Bahagian Pelajaran Swasta (yang websitenya masih tidak diupdate dari tahun 2007) 3. Ibu bapa yang mahu anaknya guna buku baru. Mereka tidak mahu buku teks usang dari skim pinjaman. 4. Pelajar yang terpaksa membeli buku ganti kerana hilang/rosak dan sebagainya. Mesti beli buku baru. 5. Cikgu yang masih menuntut di Institut Latihan Guru. Semua orang-orang ini perlu kepada buku teks di pasaran terbuka. Masalah utama mereka ialah kebanyakkan kedai buku tidak lagi menjual buku teks, sejak menteri mengumumkan dasar buku teks percuma untuk semua. Alasan pekedai buku ialah tidak ada...

Ebook di Malaysia tahun 2017 (Part 1/4).

Hari ini, pembaca tempatan dalam bahasa Melayu, yang mahu buku dalam format ebook sudah ada pelbagai pilihan. Servis ebook dalam bahasa Melayu boleh dikelaskan kepada beberapa jenis; Pay Per Download (PPD), atau dipanggil juga a la carte, Subscription atau dipanggil juga sebagai ebook buffet, Pinjam dari perpustakaan digital (elibrary), dan Self publish platform yang rata-rata menawarkan pembacaan secara percuma. Semua bergantung kepada jenis buku yang kita mahu, dan bajet.   A. Kategori Pay Per Download, atau a la carte. Konsep yang paling awal, dan paling difahami oleh pembaca ebook. Pilih ebook, bayar dan ebook yang telah dibeli akan kekal dalam pustaka anda (selagi platform itu masih hidup). Di Malaysia khususnya, pemain utama konsep ini ialah Google Play Books . Google Play sudah terbina dalam setiap telefon Android.    Dalam Google Play, pilih Books.    Kemudian pilih Books in Malay.   Ada beribu-ribu tajuk bu...