02 Mei, 2008

Pasaran luar bandar - Lombong emas baru untuk penerbit.

Menurut satu laporan bertajuk consumer spending remains strong, disiarkan dalam Theedge baru ini, kita dapati bahawa kenaikan pendapatan isirumah utama berlaku di;

Petani = naik 100%
Pekerja kerajaan = naik 7.5 hingga 35%
Pekerja swasta = naik 5.9% (paling rendah)

Selain itu juga, laporan ini menunjukkan bahawa kenaikan pendapatan ini berpunca dari naiknya harga komoditi utama seperti kelapa sawit, getah, padi. Selaras dengan kenaikan ini, hypermarket dan operator makanan segera seperti KFC akan membuka lebih banyak outlet di pekan-pekan kecil di Malaysia barat, Sabah dan Sarawak. Pemain-pemain ini semakin agresif keluar dari Lembah Kelang untuk menguasai pasaran retail yang bernilai lebih dari RM65 billion setahun.

Mereka yakin bahawa kenaikan pendapatan isirumah, terutamanya di luar bandar, akan menimbulkan permintaan baru untuk pelbagai jenis produk moden yang dijaja oleh operator ini.

Masanya sudah tiba untuk penerbit-penerbit juga untuk melihat dengan serius pasaran luar bandar ini.

Cabaran pertama, buku apa yang akan popular dikalangan pembaca luar bandar?

Selama ini pasaran bahan bacaan luar bandar sudah ditembusi oleh akhbar massa & majalah. Secara agak terhad, buku agama dan novel cinta popular sudah masuk ke pasaran ini. Boleh dikatakan, sudah ada buku yang menerima sambutan baik dari pembaca luar bandar. Bagaimana kita dapat memperkenalkan genre baru yang boleh menarik perhatian pembaca luar bandar, contohnya novel remaja, buku kanak-kanak atau buku bisnes?

Cabaran kedua yang dihadapi oleh penerbit, untuk menembusi pasaran ini ialah sistem edaran yang tidak efisyen.

Kedai buku yang baik jarang sekali terdapat di pekan-pekan kecil. Majoriti kedai buku yang ada, hanya fokus kepada jualan buku rujukan dan buku kerja sekolah. Sedikit sekali yang memberikan tumpuan kepada buku umum. Selain itu, faktor risiko kredit yang tinggi, kelemahan product knowledge di kalangan pengusaha kedai, dan sistem pengurusan kedai yang tradisional, menyukarkan penerbit buku umum untuk masuk ke pasaran luar bandar.

Walaupun kelihatan sukar sekali untuk pergi ke pasaran ini, saya percaya pasaran luar bandar boleh menjadi satu pasaran yang lumayan kepada buku-buku bahasa Melayu. Malah, sebagai satu strategi untuk menghadapi zaman gawat ekonomi dunia, pasaran luar bandar yang dipacu oleh komoditi ini menjadi semakin menarik.

Tanda-tanda awal sudah boleh dilihat dengan perkembangan novel cinta popular di kalangan pembaca luar bandar. Kesimpulannya, penerbit yang ada produk untuk pasaran ini, dan mampu membangunkan jaringan edaran di kawasan luar bandar, akan membuka lombong emas baru disini.

Tiada ulasan: