Langkau ke kandungan utama

Pasaran luar bandar - Lombong emas baru untuk penerbit.

Menurut satu laporan bertajuk consumer spending remains strong, disiarkan dalam Theedge baru ini, kita dapati bahawa kenaikan pendapatan isirumah utama berlaku di;

Petani = naik 100%
Pekerja kerajaan = naik 7.5 hingga 35%
Pekerja swasta = naik 5.9% (paling rendah)

Selain itu juga, laporan ini menunjukkan bahawa kenaikan pendapatan ini berpunca dari naiknya harga komoditi utama seperti kelapa sawit, getah, padi. Selaras dengan kenaikan ini, hypermarket dan operator makanan segera seperti KFC akan membuka lebih banyak outlet di pekan-pekan kecil di Malaysia barat, Sabah dan Sarawak. Pemain-pemain ini semakin agresif keluar dari Lembah Kelang untuk menguasai pasaran retail yang bernilai lebih dari RM65 billion setahun.

Mereka yakin bahawa kenaikan pendapatan isirumah, terutamanya di luar bandar, akan menimbulkan permintaan baru untuk pelbagai jenis produk moden yang dijaja oleh operator ini.

Masanya sudah tiba untuk penerbit-penerbit juga untuk melihat dengan serius pasaran luar bandar ini.

Cabaran pertama, buku apa yang akan popular dikalangan pembaca luar bandar?

Selama ini pasaran bahan bacaan luar bandar sudah ditembusi oleh akhbar massa & majalah. Secara agak terhad, buku agama dan novel cinta popular sudah masuk ke pasaran ini. Boleh dikatakan, sudah ada buku yang menerima sambutan baik dari pembaca luar bandar. Bagaimana kita dapat memperkenalkan genre baru yang boleh menarik perhatian pembaca luar bandar, contohnya novel remaja, buku kanak-kanak atau buku bisnes?

Cabaran kedua yang dihadapi oleh penerbit, untuk menembusi pasaran ini ialah sistem edaran yang tidak efisyen.

Kedai buku yang baik jarang sekali terdapat di pekan-pekan kecil. Majoriti kedai buku yang ada, hanya fokus kepada jualan buku rujukan dan buku kerja sekolah. Sedikit sekali yang memberikan tumpuan kepada buku umum. Selain itu, faktor risiko kredit yang tinggi, kelemahan product knowledge di kalangan pengusaha kedai, dan sistem pengurusan kedai yang tradisional, menyukarkan penerbit buku umum untuk masuk ke pasaran luar bandar.

Walaupun kelihatan sukar sekali untuk pergi ke pasaran ini, saya percaya pasaran luar bandar boleh menjadi satu pasaran yang lumayan kepada buku-buku bahasa Melayu. Malah, sebagai satu strategi untuk menghadapi zaman gawat ekonomi dunia, pasaran luar bandar yang dipacu oleh komoditi ini menjadi semakin menarik.

Tanda-tanda awal sudah boleh dilihat dengan perkembangan novel cinta popular di kalangan pembaca luar bandar. Kesimpulannya, penerbit yang ada produk untuk pasaran ini, dan mampu membangunkan jaringan edaran di kawasan luar bandar, akan membuka lombong emas baru disini.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada