Langkau ke kandungan utama

Pasaran luar bandar - Lombong emas baru untuk penerbit.

Menurut satu laporan bertajuk consumer spending remains strong, disiarkan dalam Theedge baru ini, kita dapati bahawa kenaikan pendapatan isirumah utama berlaku di;

Petani = naik 100%
Pekerja kerajaan = naik 7.5 hingga 35%
Pekerja swasta = naik 5.9% (paling rendah)

Selain itu juga, laporan ini menunjukkan bahawa kenaikan pendapatan ini berpunca dari naiknya harga komoditi utama seperti kelapa sawit, getah, padi. Selaras dengan kenaikan ini, hypermarket dan operator makanan segera seperti KFC akan membuka lebih banyak outlet di pekan-pekan kecil di Malaysia barat, Sabah dan Sarawak. Pemain-pemain ini semakin agresif keluar dari Lembah Kelang untuk menguasai pasaran retail yang bernilai lebih dari RM65 billion setahun.

Mereka yakin bahawa kenaikan pendapatan isirumah, terutamanya di luar bandar, akan menimbulkan permintaan baru untuk pelbagai jenis produk moden yang dijaja oleh operator ini.

Masanya sudah tiba untuk penerbit-penerbit juga untuk melihat dengan serius pasaran luar bandar ini.

Cabaran pertama, buku apa yang akan popular dikalangan pembaca luar bandar?

Selama ini pasaran bahan bacaan luar bandar sudah ditembusi oleh akhbar massa & majalah. Secara agak terhad, buku agama dan novel cinta popular sudah masuk ke pasaran ini. Boleh dikatakan, sudah ada buku yang menerima sambutan baik dari pembaca luar bandar. Bagaimana kita dapat memperkenalkan genre baru yang boleh menarik perhatian pembaca luar bandar, contohnya novel remaja, buku kanak-kanak atau buku bisnes?

Cabaran kedua yang dihadapi oleh penerbit, untuk menembusi pasaran ini ialah sistem edaran yang tidak efisyen.

Kedai buku yang baik jarang sekali terdapat di pekan-pekan kecil. Majoriti kedai buku yang ada, hanya fokus kepada jualan buku rujukan dan buku kerja sekolah. Sedikit sekali yang memberikan tumpuan kepada buku umum. Selain itu, faktor risiko kredit yang tinggi, kelemahan product knowledge di kalangan pengusaha kedai, dan sistem pengurusan kedai yang tradisional, menyukarkan penerbit buku umum untuk masuk ke pasaran luar bandar.

Walaupun kelihatan sukar sekali untuk pergi ke pasaran ini, saya percaya pasaran luar bandar boleh menjadi satu pasaran yang lumayan kepada buku-buku bahasa Melayu. Malah, sebagai satu strategi untuk menghadapi zaman gawat ekonomi dunia, pasaran luar bandar yang dipacu oleh komoditi ini menjadi semakin menarik.

Tanda-tanda awal sudah boleh dilihat dengan perkembangan novel cinta popular di kalangan pembaca luar bandar. Kesimpulannya, penerbit yang ada produk untuk pasaran ini, dan mampu membangunkan jaringan edaran di kawasan luar bandar, akan membuka lombong emas baru disini.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan.
------------------------

http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htmOleh W. Rahimah DramanHasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bahan bacaa…

Ebook di Malaysia tahun 2017 (Part 1/4).

Hari ini, pembaca tempatan dalam bahasa Melayu, yang mahu buku dalam format ebook sudah ada pelbagai pilihan.

Servis ebook dalam bahasa Melayu boleh dikelaskan kepada beberapa jenis;
Pay Per Download (PPD), atau dipanggil juga a la carte, Subscription atau dipanggil juga sebagai ebook buffet, Pinjam dari perpustakaan digital (elibrary), danSelf publish platform yang rata-rata menawarkan pembacaan secara percuma. Semua bergantung kepada jenis buku yang kita mahu, dan bajet.

A. Kategori Pay Per Download, atau a la carte.

Konsep yang paling awal, dan paling difahami oleh pembaca ebook. Pilih ebook, bayar dan ebook yang telah dibeli akan kekal dalam pustaka anda (selagi platform itu masih hidup).

Di Malaysia khususnya, pemain utama konsep ini ialah Google Play Books. Google Play sudah terbina dalam setiap telefon Android. 

Dalam Google Play, pilih Books.

 Kemudian pilih Books in Malay.
Ada beribu-ribu tajuk buku tempatan kini dijual di dalam Google Play Books.

Kedai Play Books menawarka…

Kedai buku terpakai - satu penilaian semula

Sengaja digunakan tajuk klise yang biasa dipakai dalam kertas akademik.

Akhir-akhir ini saya cuba mengumpulkan buku-buku biografi individu dan juga syarikat media utama dalam dunia. Kebanyakkan buku ini pernah terbit dalam tahun 80an (era 'greed is good') dan 90an (era 'internet bubble'). Sangat sedikit yang boleh dicari dalam kedai buku besar.

Saya terjumpa beberapa tajuk dalam subjek ini di kedai-kedai buku terpakai.

Sistem penjualan buku hari ini tidak membenarkan banyak buku mempunyai jangka hayat yang lama di rak. Kedai buku besar biasanya hanya mahu menjual frontlist (buku baru), bestseller dan juga backlist yang evergreen sahaja. Ini realiti peruncitan buku hari ini.

Untuk mencari buku-buku lama, dalam konteks ini terbit lebih dari 3 tahun lepas dan kurang popular, kita perlu pergi ke perpustakaan atau kedai buku terpakai.

Rare book itu subjek lain.