Saya menghadiri perasmian Popular Book Fest 2008 di Pusat Konvensyen KLCC jumaat lepas.
Ramai rakan-rakan penerbit yang hadir disitu. Setelah lama tak jumpa, biasanya akan mula bertukar-tukar cerita tentang bisnes penerbitan sekarang. Oleh kerana sudah ada dalam Bookfest, maka cerita pertama yang keluar ialah komen tentang bookfest ini sendiri;
1) Menurut Popular, dijangka seramai 450,000 orang akan melawat tahun ini. Ini naik dari 300,000 dalam tahun 2006, dan 400,000 dalam tahun 2007. Kami tidak terkejut kalau lebih dari angka sasaran tercapai. KLIBF 2008 sendiri memecah 2 juta pengunjung, 20% lebih tinggi dari sasaran. Orang Malaysia gila cari buku!
2) Kehadiran besar-besaran penerbit China dalam dewan pameran. Malah, boleh dikatakan kini penerbit dari China mengusai pasaran buku bahasa cina. Tahun sebelum ini kita lihat buku Taiwan banyak di Bookfest. Kini gerai dari China jauh lebih banyak. Menurut rakan saya, ini kerana China menggunakan simplied chinese - manakala buku Taiwan masih menggunakan tradisional chinese. Di Malaysia, pendidikan bahasa Cina sudah menggunakan simplied chinese bermula tahun 80-an dahulu. Oleh itu, kebanyakkan pembaca disini lebih senang dengan buku dari China.
3) Sasaran jualan mereka rasanya tidak kurang dari RM20 juta. Ini berdasarkan pengiraan kasar kami, dan gosip-gosip dari lantai perasmian. Tahun 2007, kita dengan jualan bookfest adalah lebih kurang RM15 juta. Patutlah Popular sudah buat booking untuk KLCC ini selama beberapa tahun ke depan. Memang lebat bisnes mereka disini.
4) Lebih dari 100,000 tajuk ada dipamerkan dalam bookfest. Menurut seorang insider, seksyen bahasa Inggeris dan bahasa Melayu mempamerkan 40,000 tajuk. Bakinya yang 70% lagi ialah tajuk dalam bahasa Cina. Peminat buku bahasa Cina memang boleh muntah tengok pelbagai buku yang dibawa masuk oleh Popular. Mereka ini memang juara kalau sampai soal mengimport buku bahasa Cina dari Taiwan, China dan Hong Kong.
5) Apa yang paling banyak terjual? Menurut kakitangn di lantai pameran adalah buku-buku bestseller yang dijual secara offer. Kami melihat banyak buku-buku bestseller yang dijual secara pukal dengan diskaun setinggi 30%. Menurut beliau, hampir 70% buku yang dipilih pembaca adalah bestseller dengan offer. Patutlah pekedai buku melonggokkan buku-buku begini sebanyak-banyaknya. Apa sudah jadi dengan The Long Tail ?
Besarnya pasaran buku dalam bahasa Cina!
Ramai rakan-rakan penerbit yang hadir disitu. Setelah lama tak jumpa, biasanya akan mula bertukar-tukar cerita tentang bisnes penerbitan sekarang. Oleh kerana sudah ada dalam Bookfest, maka cerita pertama yang keluar ialah komen tentang bookfest ini sendiri;
1) Menurut Popular, dijangka seramai 450,000 orang akan melawat tahun ini. Ini naik dari 300,000 dalam tahun 2006, dan 400,000 dalam tahun 2007. Kami tidak terkejut kalau lebih dari angka sasaran tercapai. KLIBF 2008 sendiri memecah 2 juta pengunjung, 20% lebih tinggi dari sasaran. Orang Malaysia gila cari buku!
2) Kehadiran besar-besaran penerbit China dalam dewan pameran. Malah, boleh dikatakan kini penerbit dari China mengusai pasaran buku bahasa cina. Tahun sebelum ini kita lihat buku Taiwan banyak di Bookfest. Kini gerai dari China jauh lebih banyak. Menurut rakan saya, ini kerana China menggunakan simplied chinese - manakala buku Taiwan masih menggunakan tradisional chinese. Di Malaysia, pendidikan bahasa Cina sudah menggunakan simplied chinese bermula tahun 80-an dahulu. Oleh itu, kebanyakkan pembaca disini lebih senang dengan buku dari China.
3) Sasaran jualan mereka rasanya tidak kurang dari RM20 juta. Ini berdasarkan pengiraan kasar kami, dan gosip-gosip dari lantai perasmian. Tahun 2007, kita dengan jualan bookfest adalah lebih kurang RM15 juta. Patutlah Popular sudah buat booking untuk KLCC ini selama beberapa tahun ke depan. Memang lebat bisnes mereka disini.
4) Lebih dari 100,000 tajuk ada dipamerkan dalam bookfest. Menurut seorang insider, seksyen bahasa Inggeris dan bahasa Melayu mempamerkan 40,000 tajuk. Bakinya yang 70% lagi ialah tajuk dalam bahasa Cina. Peminat buku bahasa Cina memang boleh muntah tengok pelbagai buku yang dibawa masuk oleh Popular. Mereka ini memang juara kalau sampai soal mengimport buku bahasa Cina dari Taiwan, China dan Hong Kong.
5) Apa yang paling banyak terjual? Menurut kakitangn di lantai pameran adalah buku-buku bestseller yang dijual secara offer. Kami melihat banyak buku-buku bestseller yang dijual secara pukal dengan diskaun setinggi 30%. Menurut beliau, hampir 70% buku yang dipilih pembaca adalah bestseller dengan offer. Patutlah pekedai buku melonggokkan buku-buku begini sebanyak-banyaknya. Apa sudah jadi dengan The Long Tail ?
Besarnya pasaran buku dalam bahasa Cina!
Ulasan