Langkau ke kandungan utama

Anugerah Pilihan Pembaca Berita Harian - Popular 2008



Maklumat tambahan.

Untuk laporan rasmi mengenai keputusan Anugerah ini, sila rujuk kepada berita dalam BH.

Semasa majlis anugerah ini, saya dapati agak ramai juga pengarang yang tidak hadir. Ada nama-nama besar seperti Datuk Zaid Ibrahim, Dato Fadzilah Kamsah (menghantar wakil), Datuk Harun Din (menghantar wakil), Adibah Amin (Khabarnya sedang sakit) dan HM Tuah yang tidak ada disitu. Jika mereka ini hadir, saya fikir akan membawa lebih prestig kepada Anugerah ini.

Datuk Ong Tee Kiat, Menteri Pengangkutan yang menyampaikan ucapan beliau dalam bahasa Melayu yang pada pendapat saya, boleh dipuji. Bahasa Melayunya kemas, sebutannya tepat dan juga pilihan perkataan yang digunakan oleh beliau memang setaraf dengan majlis penganugerahan buku (walaupun beliau itu menjaga soal pengankutan).

Secara retorik beliau bertanya 'Apa kaitan saya ini dengan buku?'. Jawapan beliau, ' saya juga pencinta buku seperti anda'.

Ini tahun pertama, saya pasti tahun-tahun akan datang akan menjadi lebih sengit dan lebih banyak kategori akan dipertandingkan.

Tahniah kepada penganjur, Popular Bookstore, Berita Harian dan The Star untuk inisiatif yang cukup baik ini.


----------------------

Buat pertama kalinya, Kedai Buku Popular dan akhbar Berita Harian akan menganjurkan satu anugerah untuk memilih buku-buku tempatan yang popular di kalangan pembaca.

Rujuk berita bertajuk Pembaca undi pengarang popular

Senarai buku-buku yang terpilih diambil dari data jualan Top10 Kedai Buku Popular dalam tahun 2007. Ini bermakna, tajuk-tajuk yang bertanding adalah tajuk yang terbukti telah terjual laris dalam kedai mereka. Senarai ini dipecahkan kepada 2 kategori : Fiksyen dan Bukan Fiksyen.

Seterusnya, pembaca BH akan menghantar undi mereka untuk memilih buku paling popular dari senarai Top10 itu. Undian boleh dibuat menggunakan borang dalam akhbar BH, atau melalui laman web BH.

Saya menganggarkan, untuk kategori novel bahasa melayu, satu-satu tajuk itu mesti terjual melebihi 3000 naskah di Kedai Buku Popular untuk melayakkannya masuk ke dalam senarai Top10 tahun 2007. Ini berdasarkan trend genre novel cinta popular yang bersaing sengit dan terjual dalam jumlah yang besar di kedai-kedai buku. Untuk buku bukan fiksyen mungkin sedikit lebih rendah.

Saya mengucapkan terima kasih kepada Kedai Buku Popular dan BH untuk usaha ini. Anugerah sebegini akan merancakkan lagi industri buku tempatan, dengan memberi insentif kepada pengarang buku popular untuk terus berkarya.

Sebagi nota tambahan, konsep anugerah Popular - BH ini berbeza dengan Anugerah Buku Kebangsaan Malaysia (ABKM) Anjuran Majlis Buku. ABKM memberikan anugerah kepada buku terbaik, yang diadili oleh barisan hakim pakar.

Senarai buku-buku yang disenarai pendekkan;

Sepuluh novel yang dipilih untuk Kategori Kreatif ialah Bunga-bunga Kemboja oleh Aina Emir, Biar Rindu Berlalu (Sharifah Abu Salem), Ku Seru Kasihmu (Izzul Izzati), Kasih Seharum Lavender (Eita Ashyta), Atas Nama Cinta (Bikash Nur Idris), Bayangan Rindu (Anis Ayuni), Murni Kasih (Norhayati Berahim), Senafas Rindu (Damya Hanna), Cinta... Tiada Akhirnya (Fauziahn Ashari) dan Buatmu Kekasih (Aisya Sofea).

Sepuluh buku Kategori Bukan Cereka ialah Meneroka Kecemerlangan Quran Daripada Teropong Sains oleh Dr Danial Zainal Abidin, Rahsia Melabur dalam Unit Amanah (Suthara Segar), Kuasa Hijrah Kuasa Untuk Berubah (Dato’ Dr Mohd Fadzilah Kamsah & Ahmad Fadzli Yusof), Dato’ Dr Haron Din Menjawab Persoalan Fikrah Harian (Bersama Ishak Din & Abu Hassan Din), Motivasi Alihan Pelajar (Tengku Asmadi), Ada Bagus Bagusss (Dr HM Tuah Iskandar), Jangan Main-main (Dr HM Tuah Iskandar), 13 Mei Sebelum Dan Selepas (Tunku Abdul Rahman), Rahsia Bisnes Orang Cina - ‘The Bamboo Network’ (Ann Wan Seng) dan Rahsia Minda Jutawan (Amar Mahmood).

Ulasan

Unknown berkata…
Assalamualaikum wbt.,

Saya ingin mengetahui keputusan anugerah ini. Saya dah klik pada pautan yang diberikan tetapi tidak berjaya. Jika tak keberatan, mohon paparkan keputusan tersebut.

Terima kasih.
Arief Hakim berkata…
Salam,

Keputusan boleh dibaca di blog marketing PTS

http://ptsmarketing.blogspot.com/2008/05/rezeki-anugerah-pilihan-pembaca-berita.html

Terima kasih.

Catatan popular daripada blog ini

Persatuan Penerbit Buku ASEAN (ABPA)

Asean Book Publisher Association adalah satu persatuan yang longgar, yang ahlinya terdiri dari beberapa persatuan penerbit utama seluruh ASEAN seperti Malaysian Book Publisher Association (MABOPA), PUBAT dari Thailand, IKAPI dari Indonesia, SBPA dari Singapura, DBP Brunei, PEPA dari Filipina. Ada juga beberapa orang wakil dari Vietnam, dan Laos. Menariknya, wakil dari Laos adalah sebuah syarikat swasta, Dokked, dan bukan persatuan. Menurut wakilnya, sangat sedikit penerbit buku di Laos, dan jumlahnya boleh dibilang dengan jari, dan syarikat keluarga beliau adalah penerbit paling aktif di Laos. Selain menerbit, mereka juga mengimport buku-buku dalam bahasa Thai untuk pasaran Laos. Kehadiran mereka sudah cukup melengkapkan jaringan ASEAN yang kita ada. Buat masa ini, ABPA dipengurusikan oleh Filipina. Untuk pusingan seterusnya 2 tahun dari sekarang, Malaysia akan mengambil kerusi presiden. Aktiviti utama ABPA pada masa ini adalah membuka gerai ASEAN di setiap pesta buku dalam rantau ini.

Statistik membaca rakyat Malaysia

Petikan dari Utusan hari ini, bawah entri USIM perkayakan buku tempatan. ------------------------ http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0208&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm Oleh W. Rahimah Draman Hasil kajian profil membaca rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada tahun 1996 itu tidak banyak berubah apabila perangkaan tahun 2005 mendapati hanya 10,310 judul buku dalam pelbagai bidang didaftarkan setahun, berbanding 180,000 judul di China, 116,000 judul di United Kingdom, 60,000 judul di Amerika Syarikat dan 45,000 judul di India. Purata dua naskhah buku yang dibaca oleh rakyat Malaysia dalam tempoh setahun itu pula adalah bahan bacaan santai berupa komik, majalah dan akhbar. Daripada 10,310 judul buku berdaftar setahun yang dihasilkan oleh perangkaan PNM itu pula, hanya 1,273 atau 32 peratus sahaja buku ilmiah yang dikategorikan boleh meningkatkan minda, inovasi dan keilmuan kepada pembaca. Yang lain adalah bah

Fastest Growing Market Untuk Industri Buku 2017

Fastest Growing Market untuk industri buku bagi beberapa tahun kebelakangan ini adalah Pantai Timur Semenanjung. Kedai buku wilayah (regional bookshop) dari Pantai Timur yang utama adalah; A) Syarikat Muda Osman dari Kota Bharu, dengan jenama SMO Bookstores kini ada 24 outlet. B) Kedai Buku Banggol dari Tanah Merah, kini mengoperasikan 15 outlet. C) Pustaka Seri Intan dari Kuala Terengganu, kini ada 13 outlet. D) Syarikat Buku Men Men dari Kuantan, dengan jenama MBS kini mempunyai 12 outlet. Pasaran Pantai Timur juga diteroka oleh pekedai buku nasional seperti Popular Bookstore, Kedai Buku 1Malaysia (telah tutup semua outlet di Pantai Timur) dan Mydin Hypermarket. Selain dari kedai buku nasional dan wilayah - ia juga ditekuni oleh beberapa kedai tradisional yang aktif, seperti Syarikat Jaafar Rawas. Gosip pasaran mengatakan bahawa kumpulan kedai buku wilayah (regional bookshop) ini masih mengintai peluang untuk membuka outlet baru dikawasan yang berpotensi. Masih ada